۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
بازهم طلا ۲ هزار دلاری شد
بازار گزارش می دهد؛

بازهم طلا ۲ هزار دلاری شد

با بالا گرفتن تنشهای روسیه و اوکراین قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت. حال سوال این است که روند افزایش قیمت طلا در بازار تا کجا ادامه پیدا می کند؟

بازار؛ گروه بین الملل: بحران های اقتصادی این روزها روی بازارهای مختلف تاثیر منفی گذاشته است و خبرهای منتشر شده از بازارهایی که به عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی ها شناخته می شوند نشان می دهد که ارزش در این بازارها افزایشی است.

این رشد ارزش نشان از سطح بالای نگرانی و تنش در کشورهای دنیا دارد. یکی از بازارهایی که تحت تاثیر این بحران با تغییرات شدید قیمت روبرو شد بازار طلا بود. بازاری که از ابتدای همه گیری کرونا بسیار پر تلاطم بود و با افزایش پوشش واکسیناسیون در دنیا پیش بینی می شد بازار به آرامش برسد ولی بحران اوکراین آتش بزرگی در بازار طلا انداخت و باعث شد تا بازهم به سمت رکوردهای تاریخی قیمتی حرکت کند.

به گزارش کیتکو در روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی به بیش از دو هزار دلار رسید و بازار پیش بینی ها برای آینده طلا را داغ کرد. وب سایت کیتکو در گزارش اخیر خود نوشت:« روند افزایشی قیمت طلا در ماه های اخیر ریشه در نگرانی از اوضاع اقتصادی دنیا و درگیری های روسیه و اوکراین دارد. اما تصور نمی شد به این زودی شاهد رسیدن قیمت طا به مرز ۲ هزار دلار باشیم.»

در این شرایط بازار طلا با سوالات تازه ای روبرو شده است. اولین سوال این است که آیا قیمت طلا به روند افزایشی خود ادامه می دهد یا خیر؟ کیتکو در پاسخ به این سوال نوشت:« افزایش اخیر قیمت طلا موقتی است و انتظار می رود به سرعت بازار به سمت تعادل حرکت کند. ولی نمی توان انتظار داشت قیمت به کمتر از ۱۹۸۰ دلار برسد زیرا بحران های اقتصادی و سیاسی در دنیای کنونی بسیار زیاد است و قیمت طلا با نرخ بالایی کاهش پیدا نخواهد کرد.»

دیوید لین تحلیل گر بازار طلا دیدگاه دیگری دارد. او در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت:«افزایش تورم در دنیا معضل بزرگی است و تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا را افزایش می دهد. با توجه به اوضاع اقتصادی دنیا و بحران های ناشی از کرونا می توان انتظار داشت در سال ۲۰۲۳ اقتصاد دنیا رکود تورمی را شاهد باشد. مطالعات تاریخی نشان داده است در سالهایی که اقتصاد دنیا با چالش روبرو است، قیمت طلا در مسیر افزایشی قرار می گیرد و این وضعیت در ماه های آتی براب بازار طلا اتفاق خواهد افتاد.»

او پیش بینی کرده است تا انتهای امسال قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به بیش از ۲ هزار دلار برسد. او رسیدن قیمت به بالغ بر ۲۱۰۰ دلار را نیز محتمل می داند و معتقد است رسیدن به این قیمت در شرایط اقتصادی کنونی دنیا امکان پذیر است.

لین تاکید کرد:«در صورتیکه نرخ تورم در دنیا افزایش پیدا کند و چالشهای ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های اقتصادی ناشی از آن افزایش یابد، احتمال رسیدن قیمت طلا به بالغ بر ۲۸۰۰ دلار هم وجود دارد ولی رسیدن به این قیمت تا انتهای امسال دور از ذهن است و تداوم بحران های اقتصادی و سیاسی در دنیا می تواند باعث رسیدن به این قیمت تا اواسط سال بعد شود.»

کیتکو یکی از اصلی ترین نگرانی های سرمایه گذاران در بازار طلا را تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه عنوان کرد و نوشت: «تحریم های غرب علیه روسیه نه تنها اقتصاد این کشور که اقتصاد تمامی کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان منابع انرژی در دنیا است و در تولید محصولات کشاورزی هم نقش بسیار پر رنگی دارد.در نتیجه تحریم های اقتصادی علیه روسیه می تواند بستر را برای افزایش قیمت این محصولات ارزشمند فراهم کند که نتیجه آن تشدید تورم و بحران های اقتصادی ناشی از آن خواهد بود.»

کد خبر: ۱۳۹٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha