۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
فرودگاه مهران پتانسیل فراموش شده که خاک می خورد
یادداشت؛

فرودگاه مهران پتانسیل فراموش شده که خاک می خورد

ایلام- «فرودگاه مهران از جمله پتانسیل اقتصادی فراموش شده در استان ایلام است که بدون استفاده مانده است» این جملات بخشی از یادداشت مریم چراغیان فعال رسانه ای برای بازار است.

مریم چراغیان؛ بازار: شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری شهر ایلام و دارای ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است. مرز مهران حدود ۱۸ سال است که به عنوان مرز بین المللی از سوی سازمان ملل متحد شناخته شده است.

مسافت کوتاه و ۲۸۰ کیلومتری این مرز تا کربلا، دلیل انتخاب این شهر برای ورود به عراق و کربلاست، که این موقعیت سوق الجیشی سبب شده هم بصورت روزانه و هم در ایام مختلف سال مثل اربعین، پذیرای خیل عظیم و میلیونی زوار امام حسین (ع) از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه باشد و به عنوان فعال‌ترین مرز رسمی کشور مطرح شود.

مرز مهران طی چند سال اخیر، جزو مهمترین مرزهای غربی کشور بوده که زائران عتبات عالیات به علت نزدیکی و امنیت بالا، برای ورود به عراق ترجیح داده اند و به همین علت باید این موضوع مهم، سبب شود تا زیر ساخت های آن به صورت جدی تر، مورد توجه قرار گیرند.

احیاء و بازسازی فرودگاه مهران از حیث انتقال گردشگران، زوار عتبات عالیات و همچنین سرمایه گذاری هایی که در این شهرستان انجام می شود، دارای توجیه اقتصادی است و تنها همت و اراده مسئولیان استانی را می طلبد

حدود ۶ دهه پیش، فرودگاه مهران به متراژ ۲۷۴ هکتار با طول باند یک هزار و ۵۰۰ متر با کاربری هواپیماهای سمپاشی ساخته شد، تا اینکه با منسوخ شدن پرواز این نوع هواپیماها، کم‌کم این مکان به یک فرودگاه متروکه تبدیل شد.

در آبان ماه سال ۹۳، مشاور ارشد رئیس‌جمهور وقت در بازدید از این فرودگاه در مرز بین‌المللی مهران خبر از احیاء و بازسازی دوباره این فرودگاه داد، وعده ای که هنوز با توجه به پتانسیل بالای مهران کماکان با وعده و وعید مواجه است و هیچ اقدام مهم و عملی در این خصوص برداشته نشده است.

فرودگاه مهران پتانسیل فراموش شده که خاک می خورد

هر چند وقت یک بار مسئولان در روزهای نزدیک اربعین، از اجرا و آغاز مطالعات این طرح بحث به میان می آورند، باید پرسید آیا این مطالعات چندین و چند ساله به نتیجه ای هم رسیده است یا خیر.

تردد سالانه پنج میلیون زائر، صادرات سالانه یک میلیارد دلار کالا، وجود منطقه آزاد، گردشگری سلامت، استقبال مسافران و زائران عراقی اهمیتِ داشتنِ یک فرودگاه بین المللی را مهران دوچندان می کند

با توجه به زیرساخت های موجود فرودگاه مهران و همچنین توجیه متعدد مرزی و اقتصادی آن، در صورت پیگیری این امر توسط مسئولان کشوری و استانی و با کسب مجوز و اخذ اعتبارات لازم و البته تجهیز آن می توان این فرودگاه را به یک فرودگاه بین المللی درخور و شان مردم استان و مسافران عراقی و زوار ایرانی سراسر کشور تبدیل کرد.

احیاء و بازسازی فرودگاه مهران از حیث انتقال گردشگران، زوار عتبات عالیات و همچنین سرمایه گذاری هایی که در این شهرستان انجام می شود، دارای توجیه اقتصادی است و تنها همت و اراده مسئولیان استانی را می طلبد.

یکی از مزیت های بزرگ مهران این است که این شهرستان به منطقه آزاد تبدیل شده است، موضوعی که وجود فرودگاه را در این منطقه دوچندان مهم می کند.

تردد سالانه پنج میلیون زائر، صادرات سالانه یک میلیارد دلار کالا، وجود منطقه آزاد، گردشگری سلامت، استقبال مسافران و زائران عراقی اهمیت داشتن یک فرودگاه بین المللی را مهران دوچندان می کند.

در صورت ترمیم و بازسازی فرودگاه مهران، این موضوع نقش مهمی را می تواند در توسعه مرز وآسان شدن رفت وآمد زائران به عتبات عالیات و خروج ایلام از بن بست را رقم بزند.

فرودگاه شهر ایلام که تنها فرودگاه استان است متاسفانه در سالهای اخیر جوابگوی نیاز مردم استان هم نبوده است چراکه پروازهای محدود این فرودگاه باعث شده اکثر مردم و زائران و مسافران از آن بی بهره باشند.

استان ایلام از داشتن زیرساخت های ارتباطی مثل قطار، بزرگراه و آزادراه بی بهره است، وجود فرودگاه مهران می تواند بخشی از عقب ماندگی های استان در حوزه زیرساختی را نیز جبران کند.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha