۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
ارز ترجیحی نان و دارو حذف نخواهد شد
عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس:

ارز ترجیحی نان و دارو حذف نخواهد شد

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفت: مجلس این اختیار را به دولت داده است برای هر کدام از کالاها که در نظر داشته باشد ارز ترجیحی را حذف کند، البته دولت ارز ترجیحی نان و دارو را حذف نخواهد کرد.

به گزارش بازار، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس به استناد مصوبه ای که قبلا داشت، حدود ۹ میلیارد دلار را برای ارز ترجیحی در نظر گرفته است، گفت: در کنار این رقم، مجلس حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیز در تبصره ۱۴ به عنوان یارانه خرید گندم و توزیع یارانه نقدی در نظر گرفت.

وی افزود: این ابهام وجود داشت که آیا دولت می تواند برای بعضی از کالاهای اساسی ارز ترجیحی را حذف کند، کالا را با قیمت آزاد در اختیار مردم بگذارد و یارانه آن را بین مردم توزیع کند یا خیر. برای رفع این ابهام، اعلام شد دولت برای هر کدام از کالاهای اساسی که بخواهد می تواند ارز ترجیحی را حذف و کالا را با ارز نیمایی در بازار قیمت گذاری کند و درآمد حاصل از این کار را به عنوان یارانه به مردم بازگرداند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان بابت حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: نمایندگان تلاش داشتند با جمع آوری امضا، این مصوبه مجلس را ابطال کنند. اما در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که این مهم بر عهده دولت باشد و اگر بخواهد ارز ترجیحی هر کدام از کالاها را حذف کند و یارانه آن را به شکل مستقیم به مردم پرداخت کند.

قادری ضمن اشاره به این موضوع که دولت از قبل اعلام کرده بود برای نان و دارو ارز ترجیحی را حذف نمی کند، بیان کرد: برای باقی اقلام این اختیار به دولت داده شده است که در صورت صلاحدید، ارز ترجیحی را حذف و از ارز نیمایی استفاده شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه ای برای جبران معیشت مردم در صورت حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی دارد، تصریح کرد: دولت هنوز ساز و کار مشخصی ارائه نداده است. در جلسات گفته شده است برای نان و دارو ارز ترجیحی به وارد کننده داده نشود و با ارز آزاد وارد شود اما دولت مابه التفاوت آن را به شرکت های بیمه یا داروخانه دار پرداخت کند و مردم با همان قیمت ارز ترجیحی خرید کنند.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha