۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۷
 اوپک؛ ناتوان در جبران کسری نفت روسیه
نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد

اوپک؛ ناتوان در جبران کسری نفت روسیه

نماینده سابق ایران در اوپک تاکید کرد: در پی تحریم نفتی روسیه، کل تولیدات کشورهای عضو این سازمان تکافوی نیاز بازار را نمی‌دهد.

به گزارش بازار، محمدعلی خطیبی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت نفت به نفع ایران هست یا خیر، گفت: این افزایش به نفع کشورهای صادرکننده هست ولی مصرف کننده ها نیز بیکار نمی نشینند و در کالاهای صادراتی خود -با توجیه گران شدن انرژی-، افزایش قیمت می دهند.

وی با بیان این که بازار به تازگی قصد داشت تقاضای کاهش نفت را درپی کرونا بازیابی کند و این تقاضا درپی مدیریت کرونا در حال بازگشت است، گفت: موضوع روسیه و اوکراین نیز قضیه را تشدید کرده است.

امروز عرضه دچار مشکل شده؛ ضمن این که تقاضا به شدت قوی است و در سال های قبل عرضه جدید صورت نگرفته تا این تقاضا را پاسخ دهد.

خطیبی با اشاره به صادرات ۸ میلیون بشکه ای نفت روسیه، گفت: تصور نمی کنم افزایش تولید ایران و ونزوئلا این میزان را جبران کند.

از طرفی عربستان نیز ظرفیتی مازاد -حدود یک تا یک و نیم میلیون بشکه ای- دارد ولی همه این ها، به ۸ میلیون بشکه نمی رسد.

اگر نفت روسیه از بازار خارج شود، امکان جایگزین ندارد و بحث گاز روسیه نیز جداست.

وی با بیان این که ذخیره سازی های استراتژیک نیز بیش از ۳۰ روز تکافو نمی کند و دوامی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: تمام شدن ذخایر استراتژیک و کاهش آن عاملی برای افزایش قیمت ها خواهد بود.

خطیبی در رابطه با جلسه چند روز گذشته اوپک پلاس اظهار کرد: قرار شد ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت افزایش یابد ولی باز هم کافی نیست. چون در معدودی از کشورها جواب می دهد و الباقی ظرفیتی اضافی در اختیار ندارند.

وی با بیان این که کشورها در صدد تولید نفت با تمام ظرفیت هستند، اضافه کرد: اگر تمام این تولیدات هم جمع شود، به ۵ میلیون بشکه نفت نمی رسد و باز هم بازار با کمبود رو به رو خواهد بود.

این کارشناس بازار نفت و انرژی ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران در صورت برداشته شدن تحریم به دو برابر می رسد؛ ولی نیاز بازار را به طور کامل بر طرف نخواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha