۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
فروش نفت به تنهایی نمی تواند غایت برجام باشد
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

فروش نفت به تنهایی نمی تواند غایت برجام باشد

صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فروش نفت به تنهایی نمی تواند غایت برجام باشد، گفت: اگر از فرصت پیش آمده برای رشد سرمایه گذاری و توسعه صنایع استفاده نکنیم، عملا باخته ایم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درحالی‌ که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش و صادرات نفت به بن‌بست خورده بود و در حداقل حجم صادراتی بود، در این دولت صادرات نفت به میزان قابل توجهی افزایش داشته و حالا علی اکبر صفایی معاون وزیر راه از عبور رقم صادرات نفت خام ایران از مرز ۱.۵ میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد. بسیاری از کارشناسان این رشد صادرات حاصل نیاز بازار و رشد قیمت ها و برخی دیگر هم اثر امیدواری ها نسبت به احیای برجام و کاهش سخت گیری های آمریکا در خرید نفت ایران می دانند. اما هرچه که هست نمی توان خیلی به آن دل خوش کرد. حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فروش نفت به تنهایی نمی تواند غایت برجام باشد، به بازار می گوید: دولت باید از فرصت پیش آمده برای رشد سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استفاده کند در غیر این صورت بازی را باخته است.

فروش نفت به تنهایی نمی تواند غایت برجام باشد. دولت باید از فرصت پیش آمده برای رشد سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استفاده کند در غیر این صورت بازی را باخته است

او با اشاره به کاهش سرمایه گذاری طی ۱۰ سال گذشته، می گوید: صنایع مختلف به دلیل همین کاهش سرمایه گذاری شرایط سختی را سپری می کند. به عنوان مثال در صنعت برق با کسری ۱۴ هزار مگاواتی مواجه هستیم. در صنعت نفت، بسیاری از چاه‌های کشور ضعیف و خشک می‌شود. این چاه‌ها به سرمایه‌گذاری جدید و هنگفت بالای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز دارند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مسئولین باید به دنبال حصول یک توافق پایدار باشند، ادامه داد: ما یک بارفرصت برجام را از دست دادیم. یک بار از رشد قیمت ها در بازار نفت بهره ای نبردیم.

به گفته او، اگر تحریم برداشته شوند و برجام امضا شود، باید به این نکته توجه کرد که مقداری از منابع ارزی کشور آزاد خواهد شد و بنابراین سرمایه‌ای در اختیار دولت قرار خواهد گرفت که می‌تواند تا حدی کسری بودجه را جبران کند؛ البته اگر دولت مجددا برای خوب نشان دادن اوضاع با اتخاذ سیاست غلط این پول را به بازار تزریق نکند و مجددا باعث تکرار اتفاقات ناگوار نشود. بعد از آن باید دید در صورت لغو تحریم‌ها، وضعیت صادرات نفت به چه شکل خواهد شد، آیا برای فروش نفت با محدودیتی روبه‌رو خواهیم بود؟ تا چه میزان بر اساس توافق اجازه فروش نفت داریم؟ آیا محدود به سقف خاصی است یا طبق سقف پیش‌بینی شده اوپک مجاز به فروش مجدد نفت خواهیم بود؟ این موضوع از این جهت که تاحدودی امکان پیش‌بینی افق پیش رو را میسر می‌کند، دارای اهمیت است.

صالحی ادامه داد: اما امروز شاهد هستیم که ما آتنی برای اعلام میزان فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی بین مسئولین کشور شروع شده به طوری که از رئیس جمهور گرفته تا مسئولین نفتی و حتی معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره صحبت می کنند؛ حال آنکه اولویت دغدغه و البته افتخار اصلی مسولین رشد سرمایه گذاری و توسعه صنایع مختلف باشد...

قیمت نفت در آغاز معاملات امروز به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید و رکورد ۱۴ ساله قیمت نفت را شکست

رکورد ۱۴ ساله قیمت نفت شکست
هم زمان با ادامه مذاکرات وین رکورد شکنی های قیمت نفت هم ادامه داد، به طوری که قیمت نفت در آغاز معاملات امروز به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید و رکورد ۱۴ ساله قیمت نفت را شکست.این در حالی است که بالاترین قیمت تاریخی ثبت شده برای نفت برنت مربوط به سال ۲۰۰۸ است. در آن سال نفت برنت بالای ۱۴۷ دلار در هر بشکه معامله شد.حالا قیمت نفت به رکوردهای تاریخی خود نزدیک می‌شود. روسیه روزانه حدود ۶ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، همچنین یکی از اصلی ترین تامین کنندگان فرآورده های نفتی اروپا به شمار می‌رود و ۴۰ درصد از گاز قاره سبز نیز از طریق روسیه تامین می‌شود. بنابراین در صورتی که تحریم نفت و گاز روسیه انجام شود، قیمت نقت جهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد.رشد قیمت نفت همچنین بر قیمت فرآورده‌های نفتی اثرگذار بوده و قیمت بنزین در امریکا نیز به رکورد تاریخی خود نزدیک شده است. قیمت هر گالن بنزین در آمریکا نسبت به هفته گذشته ۱۱ درصد گران شده و به چهار دلار و ۹ سنت رسیده است. با توجه به اینکه هر گالن معادل ۴.۴ لیتر است، قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا به یک دلار نزدیک شده است.

امید مصرف‌کنندگان نفت به ایران
کارشناسان عقیده دارند در صورت ادامه جنگ و تحریم نفت و گاز روسیه، کشورهای تولیدکننده نفت و گاز به سرعت نمی‌توانند کمبود موجود در بازار را جبران کنند و از همین رو احتمال رسیدن قیمت نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه دور از انتظار نخواهد بود. بانک جی‌پی مورگان گفته اگر اختلال عرضه روسیه ادامه پیدا کند، بهای نفت تا پایان سال میلادی به ۱۸۵ دلار بر بشکه خواهد رسید. همزمان برخی صندوق‌های پوشش ریسک به نفت ۲۰۰ دلاری چشم دارند. گلدمن ساکس هم می‌گوید بدون نفت روسیه در بازار، بهای طلای سیاه می‌تواند طی ۳ ماه به ۱۵۰ دلار بر بشکه برسد. این اعداد برای کشورهای مصرف‌کننده و اقتصاد جهانی ترسناک است. به همین دلیل، اعضای آژانس بین‌المللی انرژی، ‌برای کاهش قیمت‌ها اعلام کرده‌اند ۶۰‌میلیون بشکه نفت را از ذخایر اضطراری آزاد می‌کنند که تابه‌حال نتوانسته نگرانی‌ها را کاهش دهد. به گزارش بلومبرگ، آژانس گفته این حرکت قدم اولیه است و آماده پیشنهاد قدم‌های بعدی در صورت لزوم است. همزمان آمریکا هم برنامه مشابهی را اعلام کرده است.

در این میان، خبرهای خوبی از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به گوش می‌رسد و احتمال نهایی شدن توافق در روزهای آینده وجود دارد. فرستاده ویژه بریتانیا جمعه پیش از بازگشت به کشورش برای ارائه گزارش مذاکرات، گفت طرف‌ها نزدیک به یک توافق هستند.

تحلیلگران می‌گویند توافق هسته‌ای می‌تواند یک‌میلیون بشکه در روز نفت ایران را به بازار تزریق کند اما این حجم برای جبران عرضه کاهشی روسیه کافی نیست. ‌شرکت اطلاعات بازار کپلر تخمین می‌زند حدود ۱۰۰‌میلیون بشکه نفت ایران تا اواسط فوریه روی آب ذخیره شده باشد که به معنای عرضه یک‌میلیون بشکه‌ای معادل یک‌درصد عرضه جهانی برای حدود ۳ ماه است.

جواد اوجی، وزیر نفت پنج‌شنبه گفت با سبز شدن چراغ مذاکرات وین، قول می‌دهد یکی دو ماهه میزان صادرات نفت ایران به حداکثر ظرفیت خود برسد. به‌نظر می‌رسد اوجی روی فروش نفت ذخیره شده در کنار افزایش تولید حساب ویژه‌ای باز کرده است.

کد خبر: ۱۳۹٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha