۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
حذف ارز ۴۲۰۰ و التهاب در بازار دام و شیر| نگرانی از افزایش قیمت‌ها
بازار گزارش می دهد؛

حذف ارز ۴۲۰۰ و التهاب در بازار دام و شیر| نگرانی از افزایش قیمت‌ها

بیرجند- حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی باعث ایجاد التهابات و افزایش قیمت نهاده‌ها شده و این موضوع نگرانی مردم و دامداران را به دلیل افزایش قیمت تمام کالاها در پی داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت دامپروری از ابتدای سال‌جاری با چالش‌های متعددی مواجه بوده است، به‌طوری که دامداران به‌علت خشکسالی، کمبود نهاده، گرانی علوفه، به‌صرفه نبودن تولید، قیمت پایین گوشت و شیر و ... دست به کشتار دام‌های مولد زدند و بسیاری از دامداری‌ها نیز دچار ورشکستگی شدند و اکنون نیز به گفته فعالان این بخش تصمیمات متعدد در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند چالش‌هایی به دنبال داشته باشد.

برخی از فعالان این حوزه بر این باور هستند که مسئولان همیشه ادعا دارند که بار در بنادر فراوان است؛ اما وقتی که زمان تخصیص نهاده به دامداران برسد، به جای اینکه به یک دامداری که فرضا ماهانه به ۱۰۰ تن جو نیاز دارد، این مقدار را تخصیص دهند، فقط ۳۰ تن در اختیار او می‌گذارند و عنوان می‌کنند که سهمیه استان به همین میزان است. اما سوال ما این است که اگر جو به اندازه کل نیاز دامداران وجود دارد، پس چرا این گونه تقسیم‌بندی می‌شود.

اما اگر جو به اندازه کافی وجود ندارد، پس جو خارجی که دامداران از دلالان خریداری می‌کنند، از کجا تامین می‌شود؟ طبیعتا دلال که این نهاده‌ها را وارد کشور نکرده است.

نظارت بر بازار ورود نهاده‌های دامی
محمدعلی حسنی، از دامداران خراسان جنوبی در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اگر این کار انجام شود شاهد افزایش قیمت بسیار زیادی برای مصرف‌کنندگان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با حذف این ارز لازم است که صادرات هم آزاد شود تا بتوانند دامداران سود ببرند، چرا که نمی‌شود ارز حذف شود ولی قیمت دستوری باشد.

به گفته وی حذف ارز کار درستی نیست و بهترین راه برای توسعه تأمین زیرساخت‌ها است، به این دلیل که اگر هر راهی اندیشیده شود در این میان بیشترین ضرر به مصرف‌کننده وارد خواهد شد و به احتمال زیاد شاهد حذف لبنیات به طور کامل از سبد خانوار خواهیم بود.

حسنی تأکید کرد: دولت به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از این صنعت، بر بازار نهاده‌های دامی ‌وارداتی به شدت نظارت کند تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود و نهاده‌ها به میزان کافی به دست تولیدکنندگان واقعی برسد که در این صورت قیمت مصوب شیر ثابت خواهد ماند.

حذف ارز ۴۲۰۰ و التهاب در بازار دام و شیر| نگرانی از افزایش قیمت‌ها

نابودی کامل دامداران
حسن رضا مصلحی از دیگر فعالان بخش دامداری خراسان جنوبی عنوان کرد: با اجرای این طرح شاهد کاهش مصرف شیر حتی کمتر از یک سوم خواهیم بود و از آن سوی دامدار نیز نابود خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون اگر ما برای ۱۰۰ رأس دام ۳ میلیارد تومان سرمایه در گردش می‌خواهیم آن موقع برای همین تعداد بیش از ۹ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

به گفته وی تنها راه برای جلوگیری نابودی دامدار و کاهش شدید مصرف‌کننده با اجرای این طرح، این است که خرید تضمینی از دامدار انجام و با قیمت مناسب برای مردم توزیع شود.

مصلحی خاطر نشان کرد: با وجود همین شرایط و بودن ارز ۴۲۰۰ دامداران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند اگر این این ارز هم حذف شود دیگر به طور کامل نابود خواهیم شد.

در صورت اجرایی شدن این طرح فقط برای یک قلم شیر هر کیلو به ۳۰ هزار تومان حداقل خواهد رسید و از آنجایی که شیر کالای اساسی و پایه است شاهد افزایش چندین برابری دیگر کالاها هم خواهیم بود

به گفته این دامدار در صورت اجرایی شدن این طرح فقط برای یک قلم شیر هر کیلو به ۳۰ هزار تومان حداقل خواهد رسید و از آنجایی که شیر کالای اساسی و پایه است شاهد افزایش چندین برابری دیگر کالاها هم خواهیم بود.

وی بیان کرد: با حذف سهمیه واحدهای تولیدی، دولت باید منتظر آزادسازی قیمت شیر خام از سوی تولیدکننده‌ها باشد که در نهایت آسیب افزایش قیمت‌ها متوجه مصرف‌کنندگان و به ویژه اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه است.

حذف ارز ۴۲۰۰ و التهاب در بازار دام و شیر| نگرانی از افزایش قیمت‌ها

ایجاد التهاب با مطرح کردن طرح حذف ارز ۴۲۰۰
محمدجواد غریبی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز درباره این موضوع و نگرانی مردم و دامداران اظهار کرد: در برج ۱۰ سال گذشته این موضوع فقط مطرح شد و شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها بودیم.

وی بیان کرد: اکنون تکلیف مشخص نیست که این طرح اجرا خواهد شد یا خیر و همین موضوع نیز باعث ایجاد التهاباتی در بازار شده است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

به گفته وی با تغییر در قیمت‌ها مسلماً تغییر چشم‌گیری در قیمت شیر، دیگر لبنیات، مرغ و گوشت و موارد دیگر وجود خواهد داشت.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: در وهله اول با این کار شاهد رکود در مصرف خواهیم شد و از آن سوی تولیدات در دست دامداران از شیر تا گوشت خواهد ماند، همچین نیاز به نقدینگی دامدار نیز افزایش خواهد یافت.

در صورت اجرای این طرح لازم است که فکر اساسی شود که یکی از این موارد می‌تواند خرید تضمینی محصول از دامدار و توزیع با قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان باشد

کاهش مصرف و نیاز به نقدینگی بیشتر دامدار
غریبی بیان کرد: در صورت اجرای این طرح لازم است که فکر اساسی شود که یکی از این موارد می‌تواند خرید تضمینی محصول از دامدار و توزیع با قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان باشد.

وی تأکید کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت یارانه به مصرف‌کننده کار درستی نیست چرا که مردم به دلیل مشکلات دیگر، آن پول را برای کالاهای ضروری‌تر مصرف خواهد کرد و شاهد حذف لبنیات و کاهش مصرف گوشت خواهیم بود.

به گفته وی حذف ارز ۴۲۰۰ فقط در شیر تأثیر نخواهد داشت بلکه بر قیمت تمام کالاهای اساسی تأثیرگذار است و از کوچک‌ترین تا بزرگترین محصولات افزایش قیمت خواهند داشت.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی تصریح کرد: مگر برنامه‌ریزی درستی اجرا و به صورت شفاف به مردم گفته شود چرا که به دلیل همین بلاتکلیفی‌ها شاهد افزایش ۴۰ درصدی نهاده‌ها بوده‌ایم ولی از آن سوی قیمت شیر افزایشی نداشته است.

حذف ارز ۴۲۰۰ و التهاب در بازار دام و شیر| نگرانی از افزایش قیمت‌ها

تا شهریور ۱۴۰۱ خبری از اجرای طرح نیست
مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار بازار گفت: هنوز این طرح اجرایی نشده است و با توجه به اطلاعات ارائه شده تا شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نیز اجرایی نخواهد شد.

وی بیان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح نیز مسلماً برنامه‌ریزی درستی انجام خواهد شد که دامدار و مصرف‌کننده متضرر نشوند.

به گفته وی باید دید که سیاست‌های کلان دولت تا آن زمان چه خواهد بود شاید این طرح اجرایی نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: ما هم منتظر اطلاع‌رسانی کشوری خواهیم ماند و همگام با آنها پیش خواهیم رفت.

حال سوال مهم اینجا است که آیا مسئولان در صورت اجرایی شدن این طرح که حتی با مطرح شدن آن نیز گرانی در پی داشته است، برنامه‌ریزی درستی خواهند داشت؟ آیا بهتر نیست جایگزین این کار در قیمت نهاده‌ها یک ثبات و تعادل ایجاد کنند و دست دلالان را با نظارت شدید قطع کنند؟ چرا که از هر سو به این طرح نگاه می‌شود به جزء حذف لبنیات، مرغ، گوشت و موارد بیشمار دیگر به عنوان کالاهای اساسی مورد نیاز برای سلامت مردم چیزی در پی ندارد.

کد خبر: ۱۳۹٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha