۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
نابسامانی در توزیع آرد و روغن به قنادان| شب عید افزایش قیمت شیرینی نداریم
رئیس اتحادیه قنادان کرج در گفتگو با بازار خبر داد:

نابسامانی در توزیع آرد و روغن به قنادان| شب عید افزایش قیمت شیرینی نداریم

کرج- رئیس اتحادیه قنادان کرج عمده مشکلات قنادان را تامین آرد و روغن سهمیه از سامانه اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم آگاهی، روغن خانگی به قنادها و روغن تخصصی قنادی ها به خانه ها داده می شود.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استان ها: رئیس اتحادیه قنادان، آجیل و خشکبار کرج در گفتگو با بازار با بیان اینکه این اتحادیه حدود ۴۰ سال فعالیت و ۱۱۰۰ پرونده دارد، گفت: حدود ۲۵۰ پرونده آن به دلیل سختی دریافت جواز از سوی پلیس راهور، اماکن و بهداشت فاقد پروانه و درگیر مشکلات دریافت جواز هستند.

سیدرضا امامی افزود: این اتحادیه تنها اتحادیه ای است که به دلیل سختی دریافت جواز مشکلات صنفی بسیاری دارد، اتحادیه های دیگر با یک تسویه حساب و نامه دارایی جواز می گیرند اما واحدهای اتحادیه ما به دلیل ایرادهای بهداشت، اماکن و پلیس راه با سختی می توانند جواز دریافت کنند. از طرفی به دلیل اینکه ما با سلامت مردم سروکار داریم، انگشت نگاری و عدم اعتیاد و غیره برای اعضای ما سخت تر گرفته می شود.

امامی با بیان اینکه این اتحادیه برای ۲۴ رسته جواز صادر می کند و آنها را تحت پوشش دارد، گفت: حدود ۳۰۰ واحد قنادی، ۱۴۰ خشکبار، ۱۲۰ بستنی فروش، ۱۰۰ آبمیوه فروش، ۱۳۰ کافی شاپ و ۱۸۰ واحد قهوه فروشی داریم.

آرد سامانه ای شده و زمانی که آنها برای خرید آرد به سامانه مراجعه می کنند، یا آرد نیست، یا سامانه قطع است و زمانی هم که سامانه باز است، چند کارخانه ای که همیشه از زمان باز شدن سامانه اطلاع دارند، سریعا" اقدام به خرید می کنند و در نهایت آردی باقی نمی ماند و واحدهای ما موفق به دریافت آرد نمی شوند در واقع کارگاه های کوچک هر روز باید برای دریافت سهمیه آرد به کافی نت مراجعه کنند

رئیس اتحادیه قنادان، آجیل و خشکبارفروشان کرج عمده مشکل صنف قنادان را تهیه آرد عنوان کرد و گفت: آرد سامانه ای شده و زمانی که آنها برای خرید آرد به سامانه مراجعه می کنند، یا آرد نیست، یا سامانه قطع است و زمانی هم که سامانه باز است، چند کارخانه ای که همیشه از زمان باز شدن سامانه اطلاع دارند، سریعا" اقدام به خرید می کنند و در نهایت آردی باقی نمی ماند و واحدهای ما موفق به دریافت آرد نمی شوند در واقع کارگاه های کوچک هر روز باید برای دریافت سهمیه آرد به کافی نت مراجعه کنند.

اگر روغن نیست، چرا در بازار آزاد هست؟

امامی اظهار کرد: مشکل دیگر قنادان تهیه روغن با حواله است، اخیرا" کار توزیع را به جهاد کشاورزی سپرده اند و به دلیل ناوارد بودن به اینکه روغن مصرفی قنادان تخصصی است، گاهی روغن خانگی را به قنادان می دهند و روغن قناد را به خانه ها می دهند.

امامی با بیان اینکه در حال حاضر قنادان روغن مورد نیاز خود را از بازار آزاد خرید می کنند، اظهار کرد: چطور در باز آزاد هست اما روغن دولتی نیست؟ اگر نیست پس در بازار آزاد هم نباید باشد. از طرفی وقتی حواله می دهند، چرا روغن خانگی می‌دهند.

وی با بیان اینکه تفاوت روغن آزاد ۱۰ کیلویی با دولتی حداقل ۶۵۰ هزار تومان است، گفت: ۱۰ کیلو روغن ۱۵۰ هزار تومانی را ما ۷۵۰ هزار تومان خریداری می کنیم و با این اوصاف دیگر سودی برای کارفرما نمی ماند اما نمی توان کارگر را هم اخراج کرد.

رئیس اتحادیه قنادان کرج با بیان اینکه در برخی واحدهای قنادی حدود ۸۰ نیرو مشغول بکار هستند، گفت: با توجه به اهمیت بحث اشتغال در این صنف اما متاسفانه بیشتر توجه روی کارخانه هاست در حالیکه می بینیم در برخی کارخانه های بزرگ ۱۰ یا نهایت ۱۵ نیرو مشغول بکار هستند. انتظار می رود مسئولین باید به واحد های صنفی داخل شهر توجه بیشتری داشته باشند.

امامی با اشاره به هزینه های بیمه، دارایی، شهرداری، آب برق گاز تلفن و غیره گفت: هزینه خود کارگری که وارد قنادی می شود غیر از حقوق در ماه حدود ۶ میلیون تومان است که با توجه به سودی که برای قنادیها، خشکبار و غیره در نظر گرفتند این هزینه ها جبران نمی شود.

وی با اشاره به سود ۱۰ درصدی مجاز روی اجناس صنف های دیگر اعم از بستنی، خشکبار، آبمیوه و غیره گفت: این ۱۰ درصد سود هزینه های آجیل فروش ما را پر نمی کند. به ویژه اینکه آجیل ریخت و پاش و تِست توسط مشتری هم دارد.

رئیس اتحادیه قنادان کرج با بیان اینکه آجیل و خشکبار مانند لباس نیست که در انبار بماند و سال بعد قابل استفاده باشد، گفت: سال اول که کرونا آمد آجیل و خشکبار روی دست قنادان ماند و خراب شد و همه ضرر هنگفتی کردند.

امامی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته گفت: هر چقدر قیمت شیرینی و آجیل گران می شود، قدرت خرید مردم نیز کمتر می شود.

حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشتیم اما قنادان ما هنوز به آن صورت افزایش ندادند زیرا توان مردم در آن حد نیست و ما اگر شیرینی را گران کنیم مردم خرید نمی کنند، مجبوریم که سود کمتر بگیریم اما مردم خرید کنند چرا که اجناس ما فاسد شدنی هم هستند برای همین درصد کمی سود روی جنس می کشیم، در کل قنادان شرایط خوبی ندارند و فقط چراغ مغازه شان روشن است

وی در پاسخ به اینکه چند درصد افزایش قیمت شیرینی در سال جاری داشتیم، گفت: حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشتیم اما قنادان ما هنوز به آن صورت افزایش ندادند زیرا توان مردم در آن حد نیست و ما اگر شیرینی را گران کنیم مردم خرید نمی کنند. مجبوریم که سود کمتر بگیریم اما مردم خرید کنند چرا که اجناس ما فاسد شدنی هم هستند برای همین درصد کمی سود روی جنس می کشیم. در کل قنادان شرایط خوبی ندارند و فقط چراغ مغازه شان روشن است.

امامی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت و تعرفه ثابتی در قنادی ها وجود ندارد، به عنوان مثال یک شیرینی مشخص در قنادی های مختلف قیمت مختلف دارد، گفت: ما حدودا ۵۰ قناد در کرج داریم که ممتاز هستند و از مواد درجه یک استفاده می کنند. به عنوان مثال خامه از کیلویی ۲۰ تومان تا ۵۵ هزار تومان یا مغز گردو از کیلویی ۱۵۰ تا ۳۲۰ هزار تومان داریم و قنادان بر حسب نوع موادی که استفاده می کنند، شیرینی را قیمت گذاری می کنند.

قنادی هایی که از مواد اولیه با کیفیت تر استفاده می کنند گرانتر می فروشند
وی اضافه کرد: ما از طریق کمیسیون فنی اتحادیه گشت و بازرسی از واحدها داریم که این موارد بازرسی می شود و قنادانی که قیمتشان ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر از دیگر واحدهاست از نظر مصرف نوع مواد بازرسی و رصد می شوند.

امامی در تشریح اینکه مردم چطور مطلع شوند که کدام قنادی از مواد با کیفیت تر استفاده می کند و قیمت بالاتری دارد، گفت: ما لیست درجه بندی واحدهای صنفی را به اتاق اصناف فرستادیم تا آنها را درجه بندی کنند. در حال حاضر خودِ منطقه خود مشخص می کند که این مغازه درجه یک یا دو است. به عنوان مثال در مناطق کم برخوردار کسی به قنادی ممتاز مراجعه نمی کند زیرا توان خرید مردم در آن منطقه پایین است و شیرینی با قیمت معمولی می خرند و برعکس در مناطق مرفه نشین دنبال کیفیت بالا هستند و قیمت بالاتری هم پرداخت می کنند. ناگفته نماند سود فردی که مواد درجه یک استفاده می کند کمتر از فردی است که درجه دو یا سه مصرف می‌کند، زیرا هر چه مواد گران تر باشد سود پایین تر می‌آید.

رئیس اتحادیه قنادان کرج در پاسخ به این پرسش که آیا شب عید افزایش قیمت شیرینی خواهیم داشت، گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت شیرینی داشتیم که تاپایان سال همین شرایط است و افزایش قیمت نخواهیم داشت.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha