۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
بی اعتمادی به بخش خصوصی در اجرای پروژه مسکن ملی| دولت صندوق ملی مسکن را خالی به مجلس ارسال کرده است
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازار:

بی اعتمادی به بخش خصوصی در اجرای پروژه مسکن ملی| دولت صندوق ملی مسکن را خالی به مجلس ارسال کرده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دولت در لایحه بودجه خود صندوق ملی مسکن را خالی به مجلس ارسال کرده و یک ریال درونش پیش‌بینی نکرده است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار گفت: متاسفانه اعتماد به بخش خصوصی در اجرای پروژه مسکن ملی به خوبی شکل نگرفته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه راهکاری برای حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مسکن ملی به خوبی تعریف نشده است لذا این موضوع بر می‌گردد به نقص عملکردی وزارت راه و شهرسازی چراکه وزارت راه و شهرسازی باید یک مسیر روشن و شفافی را برای بخش خصوصی تعریف کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مسیر فعالیت بخش خصوصی در اجرای پروژه مسکن ملی مبهم است، تاکید کرد: در حال حاضر بخش خصوصی ما نمی‌داند که کجای معادله اجرای پروژه مسکن ملی قرار گرفته است.

رضایی کوچی تصریح کرد: بخش خصوصی در حال حاضر نمی‌داند که وزارت راه و شهرسازی نقش راهبری دارد و یا پیمانکاری، بنابراین ابهام این مسئله به رویکرد وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد چرا که متولی امر ساخت مسکن در کشور این وزارتخانه است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: وزارت راه و شهرسازی باید مشخص کند که کجای معادله ساخت مسکن قرار گرفته است چراکه انبوه ساز و پیمانکار ما باید در این شرایط تکلیف خود را بدانند و در حال حاضر تکلیف پیمانکاران مشخص نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه اعتماد به بخش خصوصی در راستای ساخت مسکن ملی وجود ندارد از سوی دیگر ابهاماتی برای انبوه سازان و بخش خصوصی جهت عقد هر گونه قرارداد فروش مسکن به مردم وجود دارد.

مردم و بخش خصوصی و پیمانکاران در سردرگمی به سر می برند
رییس کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از نحوه ارایه تسهیلات بانکی در قالب خرید مسکن به مردم گفت: بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند قرار است تسهیلات بانکی در قالب خرید مسکن را با چه بهره ای دریافت خواهند کرد آیا این بهره ۵ درصد است، آیا ۱۰ درصد است؟ لذا محاسبات مردم برای اینکه بخواهند مبالغی را برای اقساط خرید مسکن کنار بگذارند مبهم است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همین امر باعث شده که هم مردم و هم بخش خصوصی و پیمانکاران در یک سردرگمی به سر ببرند همچنین این مسئله باعث شده تا یک سایه ای از ناامیدی و یاس در حوزه مسکن شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی اقدام به جمع آوری زمین برای مسکن ملی کرده است، گفت: در این بخش بانک‌ها هم باید کمک رسان باشند، اما به غیر از تسهیلات بانکی صندوق ملی مسکن هم باید منابع کافی داشته باشد چرا که این صندوق می‌تواند بسیار کمک رسان باشند، اما متاسفانه دولت در لایحه بودجه خود این صندوق را خالی خالی به مجلس ارسال کرده و یک ریال درونش پیش‌بینی نکرده است.

وی تاکید کرد: دولت تاکید داشته در صورت فروش نفت می‌تواند منابع این صندوق را تکمیل کند که باید گفت این منابع به هیچ وجه، منابع پایدار نیستند و ضمانت لازم را ندارند و این قبیل موضوعات موضوعاتی هستند که باعث شده ما در مسکن هنوز چشم انداز روشنی نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در حال حاضر سرعت پیشرفت پروژه مسکن ملی در کشور پایین است لذا چارچوب لازم در این بخش نوشته شده است، اما ابهاماتی که وجود دارد یک فضای یاس و ناامیدی را در این بخش شکل داده است.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha