۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
کاهش سهم دولت در ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به زیر ۵۰ درصد
رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

کاهش سهم دولت در ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به زیر ۵۰ درصد

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سهم دولت از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به تدریج کم می‌شود و تا شهریور ۱۴۰۱ سهم دولت به زیر ۵۰ درصد می‌رسد.

به گزارش بازار، حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: فرآیند آماده سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سالیان پیش شروع شده بود، ولی روند کندی داشت و بخشی از فرآیند آماده سازی اصلاح اساسنامه، تجدید ارزیابی دارایی ها، و تعیین تکلیف نشان باشگاه از سال ۷۶ اصل موضوع درباره واگذاری دو باشگاه مطرح شد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته بخصوص سال ۹۹ این فرآیند شدت گرفت و در سه ماه اخیر سال ۱۴۰۰ ستادی در سازمان خصوصی سازی با عنوان ستاد هماهنگی اجرایی آماده سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای واگذاری تشکیل و از دست اندرکاران این موضوع و مدیر عامل هر باشگاه، مشاوران عرضه و پذیرش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بورس و فرا بورس دعوت شد.

قربان زاده گفت: در این فرآیند در سه ماه گذشته تقریباً هفته‌ای ۲ تا ۳ جلسه برگزار شد که جلسات رسمی عمومی ۱۶ جلسه بیش از ۴۰ جلسه فرعی و داخلی بود و حدود ۸۵ اقدام برای این کار طراحی شد تا این دو باشگاه به مرحله واگذاری برسند.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه سرخابی ها، حائز شرایط پذیرش به معنای عام در فرابورس شوند کارهایی از جمله انضباط مالی، استاندارد مالی و حسابرسی و شفافیت را باید انجام می‌دادند که ذات این باشگاه‌ها با این کارها خیلی نزدیک نبود و البته با همکاری کاملی که باشگاه‌ها و وزارت ورزش داشتند این اتفاق افتاد.

قربان زاده تصریح کرد: الان در سایت کدال بورس حدود ۶۰ اطلاعیه توسط هر دو باشگاه منتشر شده است که هر اطلاعیه ضمینه‌هایی در حدود ۳ تا ۵ گزارش دارد و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ صفحه گزارش مربوط به قراردادهایی با اهمیت باشگاه ها، صورت‌های مالی حسابرسی شده، صورت جلسه مجامع عادی و فوق العاده، قراردادهای حامیان مالی، کارگزای و موارد دیگر بود و این باشگاه‌ها در ریل حرکت حکمرانی صحیح قرار گرفتند.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ۳۰ بهمن امسال ثبت این باشگاه‌ها در سازمان بورس انجام شد، هیئت واگذاری ارزش گذاری سرخابی‌ها را تصویب کرد و دو هیئت کارشناسی مجرب و مجزا این دو باشگاه را ارزش گذاری کردند.

وی افزود: ارزش گذاری با روش ارزش روز خالص دارایی‌ها انجام شد و بر این اساس پرسپولیس ۳۲۱۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۷۸۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شدند که بخش عمده‌ای این ارزش نشان این باشگاه‌ها است و در نهایت این ارزش گذاری، پایه‌ای برای تعیین قمیت هر سهم باشگاه شد. رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در مدلی که در این فرآیند همفکری شد به اصطلاح با یک تیر چند نشان زده شد یعنی هم باشگاه و هم مردم به معنای سهامدارانی که سهام این باشگاه‌ها را خریداری می‌کنند منتفع شوند و دولت هم به تدریج بارمالی و مدیریتی را کم کند و تا شهریور ۱۴۰۱ سهم دولت به زیر ۵۰ درصد می‌رسد.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha