۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
آغاز گشت‌های نوروزی تعزیرات از امروز تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی عنوان کرد

آغاز گشت‌های نوروزی تعزیرات از امروز تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: گشت‌های ویژه سازمان تعزیرات از امروز (۱۴ اسفند) آغاز شد و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در تمام نقاطی که اداره تعزیرات حکومتی وجود دارد، برقرار خواهد بود.

به گزارش بازار، احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری در ارتباط با طرح گشت نوروزی امسال افزود: امسال تعامل بسیار خوبی با وزارت صمت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف داریم و تمرکز ما در این گشت‌ها نیز مراکز عمده خرید کالا و خدمات، مراکز تولید مواد غذایی و دفاتر فروش بلیت است.

وی ادامه داد: امسال اولویت ما از دوماه پیش، بحث احتکار و گران‌فروشی بوده و در این خصوص ۷۰۰۰ نظارت نیز انجام شده است که امیدواریم امسال بتوانیم شرایط بهتری فراهم کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره آمار پرونده‌های قاچاق کالا و ارز گفت: در ۶ ماه گذشته، مجموع پرونده‌های وارده در حوزه قاچاق کالا و ارز، ۵۹ هزار و ۷۷ پرونده بوده که ۵۷ هزار پرونده مختومه شده است و میزان محکومیت ریالی آن ۸۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی درباره تخلفات حوزه بهداشت و درمان نیز افزود: میزان پرونده‌های وارده ۳۲ هزار و میزان موارد مختومه ۳۱ هزار و ۴۶۶ پرونده بوده است که در نهایت میزان محکومیت‌های مالی این پرونده‌ها، ۷۴۳ میلیارد ریال بوده است.

اصانلو با بیان اینکه ما تنها در ۱۹۲ شهرستان، تعزیرات داریم گفت: این یعنی در کمتر از نصف شهرستان‌های کشور تعزیرات داریم و در برخی از شهرستان‌ها نیز تعزیرات به صورت نیمه وقت فعال است که به لحاظ کمبود نیرو و قاضی رئیس شعبه، قاضی نیمه‌وقت داریم. البته آقای رئیس جمهور در جلسه تنظیم بازار برای توسعه شعبات و افزایش رؤسای تعزیرات و دایر کردن تعزیرات در شهرستان‌هایی که اداره تعزیرات ندارند، دستورات لازم را صادر کردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در هر شعبه تعزیرات، به صورت میانگین ۲۰۰-۳۰۰ پرونده رسیدگی می‌شود؛ افزود: ۴۰۰ تا ۴۵۰ رئیس شعبه در سراسر کشور به صورت کشیک فعال خواهند بود و گشت مشترک هم خواهیم داشت و ۵۰۰ نفر نیروی اداری، رؤسای شعبات را همراهی خواهند کرد. خودروهای لازم هم پیش‌بینی و اجاره شده‌اند و اگر بازرسان به اندازه کافی باشند، گشت‌ها را توسعه خواهیم داد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اخذ اختیارات کافی، لازمه کار هست و در شرایط جنگ اقتصادی امروز، تنها مرجعی که می‌تواند نظارت بر بازار داشته باشد سازمان تعزیرات حکومتی است و به این دلیل به سران قوا پیشنهاد دادیم که هم اختیارات به ما بدهند و هم مجوز فعالیت ۳۰۰ رئیس شعبه را صادر کنند تا اثرگذار باشیم.

وی درباره قیمت‌های متفاوت برنج به عنوان یک کالای اساسی افزود: متاسفانه هم اکنون وظیفه نظارت بر بازار و کشف تخلف از سازمان تعزیرات حکومتی سلب شده است. مراجعی که اکنون وظیفه نظارت دارند، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف هستند و ما در حلقه آخر قرار گرفته ایم و به تخلفاتی که به ما گزارش می‌شود، رسیدگی می‌کنیم.

اصانلو درباره گرانی لوازم خانگی نیز گفت: متاسفانه گزارش خاصی درباره گران فروشی واحدهای تولیدی لوازم خانگی نداشته ایم.

وی درباره اینکه آیا گشت‌های مشترک تعزیراتی بر کنترل قیمت‌ها در بازارها تاثیرگذار بوده است یا خیر افزود: اساسأ فلسفه گشت مشترک این بوده که سازمان تعزیرات در کنار سازمان‌هایی باشد که وظیفه نظارت را دارند. در این راستا اصناف، بازرسانی دارد که وظیفه نظارت دارند. ما نیز در کنار این بازرسان هستیم و رئیس شعبه تعزیرات با توجه به شخصیت حقوقی و قضایی که دارد در کنار بازرسان اصناف است تا تخلفات بهتر و سریع‌تر شناسایی شوند. همچنین اگر شرایط فراهم باشد در محل، حکم نیز صادر گردد.

وی ادامه داد: قطعا در جاهایی که گشت نظارتی حضور داشته بر کنترل قیمت‌ها موثر بوده، اما از میزان اثربخشی آن عدد مشخصی نداریم.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha