۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
سقوط شاخص بازارهای مالی اروپا

سقوط شاخص بازارهای مالی اروپا

در بحبوحه نگرانی‌ در مورد گسترش تأثیر جنگ اوکراین به سمت غرب در سراسر قاره اروپا، بورس های اروپا افت شدیدی را ثبت کردند.

به گزارش بازار، روزنامه گاردین نوشت: بازار سهام لندن به خاطر وحشت سرمایه گذاران از تشدید درگیری در اوکراین، بیشترین ضرر هفتگی خود را از زمان شروع همه گیری جهانی در مارس ۲۰۲۰ متحمل شده است.

به نقل از روزنامه گاردین، در بحبوحه نگرانی در مورد گسترش تأثیر جنگ اوکراین به سمت غرب در سراسر قاره اروپا، بورس‌های اروپا هم افت شدیدی را ثبت کردند.

در این گزارش آمده است: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر آتش سوزی و تصرف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» اوکراین از سوی روسیه، با افت یک روزه بیش از ۲۵۰ واحدی شاخص فوتسی ۱۰۰ ضرر هفتگی به ۶.۷ درصد رسید.

بازار سهام لندن به خاطر وحشت سرمایه گذاران از تشدید درگیری در اوکراین، بیشترین ضرر هفتگی خود را از زمان شروع همه گیری جهانی در مارس ۲۰۲۰ متحمل شده است. شاخص فوتسی ۱۰۰ در لندن روز جمعه با افت ۲۵۱ واحدی به ۶۹۹۸ رسید و ۳.۵ درصد کاهش نشان داد.

قیمت عمده فروشی گاز در انگلیس و اتحادیه اروپا به سطح بی سابقه‌ای رسید. شاخص نقطه تعادل ملی انگلیس در اثر افزایش قیمت طولانی مدت، باعث فروپاشی برخی از تأمین کنندگان گاز خانگی شده است، در یک نقطه به بالای ۵۰۰p رسید و از رکورد قبلی در ماه دسامبر عبور کرد.

با افزایش قیمت نفت خام برنت در یک مرحله به ۱۲۰ دلار در هر بشکه، سهام معادن و انرژی از رونق قیمت کالاها منتفع شدند. پس از جهش ۲۵ دلاری در هر بشکه در ماه گذشته، قیمت نفت خام در پایان هفته به ۱۱۵ دلار در هر بشکه و قیمت گندم به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته و قیمت ذرت به بالاترین سطح خود در هشت سال گذشته رسید.

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی می‌گوید: که جنگ برای اقتصاد جهانی یک «فاجعه» است. بازارهای ارز و کالا هم این هفته در میان نشانه‌های جدید تلاطم و افزایش قیمت قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر به پایان رسید.

در بحبوحه نگرانی در مورد گسترش تأثیر جنگ اوکراین به سمت غرب در سراسر قاره اروپا، بورس‌های اروپا هم افت شدیدی را ثبت کردند.

بازارهای سهام آلمان و فرانسه بیش از ۴ درصد سقوط کردند، دکس در فرانکفورت به پایین‌ترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۲۰، و شاخص ایتالیا با ۶.۲ درصد سقوط به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید. شاخص یورو استاکس ۶۰۰ در پایین‌ترین سطح خود در تقریبا یک سال گذشته ماند.

بورس اوراق بهادار مسکو در طول هفته تعطیل بود، و روبل هم به پایین‌ترین سطح سقوط کرد.

با کاهش ارزش بازارهای سهام، سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌گذاری‌های ایمن‌تر همچون سرمایه گذاری در بازار طلا و ارزهایی همچون دلار و ین و اوراق قرضه دولتی روی آوردند؛ که موجب شد اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله انگلیس بیشترین رشد هفتگی خود را در بیش از یک دهه گذشته ثبت کند. با افزایش تقاضا برای طلای زرد بازدهی آن به سرمایه گذاران بیشترین میزان کاهش از نوامبر سال ۲۰۱۱ را نشان داد. با افزایش قیمت اوراق قرضه دولتی، بازدهی کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha