۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
نخستین تاثیر جنگ در گروه غذایی نمایان شد
جهش ۱۰ درصدی قیمت کود در آمریکا

نخستین تاثیر جنگ در گروه غذایی نمایان شد

در هفته های اخیر کارشناسان جهش قیمت مواد غذایی در بازار جهانی به دلیل گرانی نهاده ها را هشدار داده بودند که در آغاز این هفته با گرانی ۱۰ درصدی کود، اثرات جنگ بر شرکت های غذایی نمایان شد.

بازار؛ گروه بورس: وزارت صنایع و تجارت روسیه از تولیدکنندگان کود شیمیایی این کشور خواسته تا صادرات را متوقف و بروی تامین نیاز داخلی متمرکز شوند. این موضوع عامل جهش ۱۰ درصدی قیمت کود شیمیایی در آمریکا شده و بحران مواد غذایی در دنیا را تشدید می کند ... برزیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی شامل قهوه، سویا و شکر در تامین کود مورد نیاز خود، چالش جدید دارد.

اگر میزان تورم مواد غذایی متناسب با گرانی نهاده ها نباشد حاشیه سود شرکت های غذایی کاهش پیدا می کند و ممکن است ارزش سهام آنها نزولی باشد. اما در صورتی که قیمت تمام شده ای مواد غذایی همسو با گرانی نهاده ها بالا برود به طور قطع ارزش سهام شرکت های غذایی در بازار صعودی خواهد شد

در شرایط کنونی روسیه اولین صادرکننده اوره و دومین صادرکننده کود پتاس است، به همین دلیل کاهش صادرات کود از روسیه منجر به گرانی این نهاده برای کشاورزان می شود و در نهایت روی قیمت تمام شده ای محصولات غذایی اثر می گذارد، در این حالت اگر میزان تورم مواد غذایی متناسب با گرانی نهاده ها نباشد حاشیه سود شرکت های غذایی کاهش پیدا می کند و ممکن است ارزش سهام آنها نزولی باشد. اما در صورتی که قیمت تمام شده ای مواد غذایی همسو با گرانی نهاده ها بالا برود به طور قطع ارزش سهام شرکت های غذایی در بازار صعودی خواهد شد.

اما این مساله منوط به این است که گرانی ها منجر به کاهش تقاضا در بازار نشود، زیرا در سال های اخیر با افزایش شیوع کرونا در دنیا و کاهش تقاضای خرید کالا بسیاری از صنایع غذایی آسیب دیده اند و اگر اینبار کاهش تقاضا در نتیجه افزایش تورم کالا رخ دهد به طور قطع شرکت ها برای حفظ فعالیت خود مجبور خواهند بود از بخشی از حاشیه سود خود بگذرند و این به معنای افت ارزش سهام آنها خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha