۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
حمله روسیه به اوکراین و شروع مجدد حفاری در ایالات متحده امریکا
بازار گزارش می دهد؛

حمله روسیه به اوکراین و شروع مجدد حفاری در ایالات متحده امریکا

حمله پوتین به اوکراین ممکن است به تولیدکنندگان آمریکایی انگیزه لازم برای شروع دوباره حفاری بدهد.

بازار؛ گروه بین الملل: از آنجایی که پیامدهای اقتصادی تهاجم «ولادیمیر پوتین» به اوکراین در بازارهای جهانی نفت موج می زند، مصرف کنندگان آمریکایی با چشم انداز هزینه های سوخت حتی بالاتر در زمانی که بنزین در حال حاضر با رکورد قیمت در برخی از مناطق کشور به فروش می رسد روبرو هستند.

قیمت نفت در روزهای منتهی به حمله در حال افزایش بود. با انتشار اخباری مبنی بر آغاز تهاجم مورد انتظار، قیمت نفت برنت، معیار بین المللی، از ۱۰۰ دلار در هر بشکه که بالاترین رقم در ۸ سال گذشته است، فراتر رفت. در همین حال، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، که بیشترین تاثیر را بر قیمت بنزین آمریکا دارد، پس از افزایش بیش از ۴۰ درصدی از اول دسامبر، به بالای ۹۶ دلار در هر بشکه رسید.

اکنون افزایش تولید نفت ایالات متحده آمریکا، که این نوع افزایش قیمت ها را در دهه گذشته تحت کنترل نگه داشته است، به شدت در بازار جهانی غایب است. در مناطق نفت خیز مانند تگزاس، بسیاری از مردم در تعجب هستند که آیا فرکرها می توانند ما را نجات دهند. آیا آنها بار دیگر تولید را افزایش خواهند داد و سقفی بر قیمت های جهانی خواهند گذاشت؟
باید گفت حفاری داخلی اخیرا در حال افزیش بوده است. در حوضه پرمین در غرب تگزاس، پربارترین میدان نفتی ایالات متحده، با تعداد دکل های فعال در حال نزدیک شدن به سطح قبل از همه گیری است، با ۲۴۸ دکل بیشتر از یک سال قبل.

تاکنون، بیشتر این فعالیت ها شامل چاه هایی است که قبلاً حفاری شده اند و تکمیل نشده اند. شرکت‌های نفتی با حفاری موجودی‌های خود، توانسته‌اند از مزیت قیمت‌های بالاتر بهره ببرند و همچنان انضباط مالی تقاضای سرمایه‌گذاران را تامین کنند. اما این یک استراتژی پایدار نیست و در نهایت توان آنها جهت کنترل قیمت نفت کاهش می یابد.

بنابراین برخی از شرکت‌های خصوصی در حال آغاز برنامه‌های حفاری جدید هستند و به دنبال حوضه‌هایی فراتر از پرمین به سمت حوضه‌های کم‌تولید هستند که قبلاً رها کرده‌اند. حوضه Anadarko در اوکلاهما و حوضه DJ در کلرادو، که هر دو در اواسط سال ۲۰۲۰ عملیات حفاری را متوقف کردند، اکنون در حال احیا هستند، حتی اگر در مقیاس کوچک باشند.
و در حالی که این روزها وال استریت و صندوق‌های سهام خصوصی تمرکز خود را به سرمایه‌گذاری‌های سبزتر معطوف کرده‌اند، افزایش قیمت‌های اخیر باعث شده است که شرکت‌های نفتی به نقدینگی دست یابند.

باید گفت هفت شرکت بزرگ نفتی غربی در آستانه خرید سهام خود هستند. شرکت‌های تحقیقاتی تخمین می‌زنند که بین ۳۸ تا ۴۱ میلیارد دلار برای خرید سهام خود هزینه خواهند کرد که به نوبه خود ارزش سهام آنها را افزایش می‌دهد (و البته غرامت اجرایی آنها را). این تقریباً دو برابر ۲۱ میلیارد دلاری است که همین شرکت ها برای سهام خود در آخرین رونق در سال ۲۰۱۴ خرج کردند. آنها ممکن است در مورد انتقال انرژی و طرح‌های «صفر خالص» صحبت کنند، اما از افزایش تقاضای نفت پس از همه‌گیری، درآمدی بادآورده به دست می‌آورند.

اوپک و شرکای آن توافق کردند که تولید را در ماه آینده افزایش دهند، اما افزایش اندک ۴۰۰ هزار بشکه در روز در حال حاضر در بازار تثبیت شده است. دولت بایدن ماه ها است که اوپک را برای باز کردن شیرها تحت فشار قرار داده است، اما درخواست های وی نادیده گرفته شده است. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام است و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به اینکه حداقل بخشی از عرضه‌های آن به تلاش‌های جنگی منحرف می‌شود، اگر اوپک وارد عمل نشود، نفت ممکن است تا ۱۷۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

این امر می تواند میانگین قیمت بنزین در ایالات متحده را به بیش از ۴ دلار در هر گالن برساند، که مدت ها تصور می شد آستانه ای است که در آن تقاضا شروع به کاهش می کند. اما آمریکایی‌ها که در حال حاضر با بالاترین تورم از دهه ۱۹۸۰ مواجه هستند، ممکن است مانند گذشته نسبت به بنزین ۴ دلاری حساس نباشند.

بایدن از افزایش قیمت نفت چشم پوشی کرده است. پس از رد شدن تقاضای وی توسط سعودی ها، بایدن ذخایر نفت استراتژیک ایالات متحده را آزاد کرد که یک ژست سیاسی پوچ و بی اثر بود. قیمت ها، همانطور که اغلب در چنین شرایطی رخ داده، افزایش یافت. بایدن حتی آنقدر ناامید شد که پاییز گذشته از تولیدکنندگان شیل آمریکا خواست تولید خود را افزایش دهند. پاسخ آنها، مانند سعودی ها، بی تفاوتی خاموش بود.

«اسکات شفیلد» اخیراً به بلومبرگ گفت: تولیدکنندگان شیل نمی توانند ما را نجات دهند زیرا سرمایه گذاران تقاضای بازدهی خود را کاهش نداده اند. به محض اینکه شرکت‌هایی را ببینند که برنامه‌های حفاری خود را گسترش می‌دهند و تلاش می‌کنند دوباره رشد کنند، احتمالاً از سیاست خود عقب‌نشینی خواهند کرد.

باید گفت حتی اگر تولیدکنندگان سرمایه داشته باشند، افراد کافی برای حفر چاه های جدید ندارند. چندین تولیدکننده در تأمین خدمه حرفه ای با مشکل مواجه هستند. بر اساس گزارش انجمن نفت و گاز تگزاس، تنها در تگزاس، صنعت نفت و گاز تقریباً ۶۶۰۰۰ فرصت شغلی دارد. اما حتی با میانگین نرخ استخدام ۲۶۳۳ نفر در ماه، این صنعت راه درازی تا اشتغال کامل دارد.

اما اقدامات پوتین در اروپای شرقی ممکن است انگیزه‌ای را فراهم کند که شکارچیان آمریکایی به آن نیاز داشتند. حفر چاه جدید و تولید نفت در حال حاضر، ممکن است حتی به افراد مستقل کوچک با بودجه خصوصی واگذار شود تا این مسئولیت را رهبری کنند.

سوال بزرگ این است که آیا افزایش قیمت ها به رهبری پوتین در این هفته آنها را تشویق به اقدام خواهد کرد یا خیر. آنها به تنهایی نمی توانند به اندازه کافی نفت پمپ کنند تا تفاوت ایجاد کنند، اما با پیروی شرکت های نفتی دیگر این احتمال وجود دارد. اگر یکی رتبه ها را بشکند و شروع به حفاری کند، دیگران ممکن است از آن پیروی کرده و سرمایه گذاران، با دیدن فرصتی که برای کسب درآمد دارند، ممکن است در نهایت شروع به بازگرداندن پول نقد بیشتری به صنعت کنند.

این اتفاق به سرعت رخ نخواهد داد، اما این امکان وجود دارد که عواقب جهانی اقدامات پوتین در نهایت باعث شود که آمریکایی ها دوباره حفاری کنند.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha