۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
پیش بینی بازار سرمایه پس از توافق احتمالی برجام
یادداشت؛

پیش بینی بازار سرمایه پس از توافق احتمالی برجام

به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه در ابتدای هفته پیش رو توافق برجام امضا خواهد شد، واکنش ابتدایی به این خبر کاهش قیمت نفت بود، اما واکنش بورس ایران به این خبر قطعا بازار یکپارچه نخواهد بود.

حامد شایگان؛ بازار: خبر توافق احتمالی برجام در ابتدای هفته جاری پس از آن اتفاق افتاد که قیمت نفت در بازار جهانی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین به شدت صعودی شده بود و خیلی ها پیش بینی می کردند ادامه این روند قیمت نفت برنت را به ۲۰۰ دلار هم می رساند، به همین دلیل طرف های غربی برای جلوگیری از زیان بیشتر و وارد کردن خسارت به شرکت های خود ترجیح دادند که کمی نسبت به رویکرد گذشته خود به برجام تجدید نظر کنند.

هرچند هنوز مقامات خبر رسمی و قطعی درباره توافق برجام اعلام نکرده اند و حتی آمریکا سند اقدام اضطراری علیه ایران را هم دوباره تمدید کرده است، اما به نظر می رسد که توافق برجام قرار است به صورت مرحله ای پیش برود و به طور قطع در گام نخست بازار نفتی را به سوی شرکت های نفتی ایران باز می کند و این مساله می تواند واکنش مثبت گروه پالایشی را برای بازار سرمایه کلید بزند.

بنابراین باید در هفته پیش رو شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای نفتی باشیم و از طرف دیگر بانک هم که در مبادلات مالی صادرات نفت و ... هم مشارکت دارند و از طرف دیگر احتمالا منابع بلوکه شده آنها هم آزاد خواهد شد در این واکنش مثبت بازار سرمایه سهیم خواهند شد و می توانند موج جدیدی در بازار ایجاد کنند و حداقل مانع از افت بیشتر بازار سرمایه تحت تاثیر معاملات منفی نمادهایی باشد که با گرانی ارز و سوخت حاشیه سودشان کاهش پیدا می کند.

به عبارت دیگر در هفته گذشته با افزایش تحریم های غرب علیه روسیه بازار انرژی با تقاضا و افزایش قیمت روبرو شد و پیش بینی ها حکایت از این دارد قیمت گاز هم به شدت افزایش پیدا کند و این مساله به زیان شرکت های انرژی بر همچون فولادی ها و پتروشیمی ها خواهد بود.

حتی روز چهارشنبه معاملات منفی برخی نمادها تاثیر این عوامل کلید خورد و پیش بینی می شود در هفته پیش رو هم نوسانات منفی این معاملات ادامه داشته باشد، زیرا در سال های اخیر تحریم ها با وجود اینکه محدودیت هایی برای صادرات کالا از ایران وجود داشته اما برخی از این شرکت ها از منافع گرانی دلار سود بردند و توانستند حاشیه سود خود را بالا ببرند، اما حالا پیش بینی می شود با توافق برجام و افزایش قیمت گاز حاشیه سود آن در کوتاه مدت کاهش یابد و روی ارزش سهام آنها هم تاثیر بگذارد.

البته با توجه به موضع گیری های غرب در برابر تنش روسیه و اوکراین پیش بینی می شود مساله تحریم های روسیه چندان ادامه دار نشود و به زودی توافق هایی حاصل شود، بنابراین سهامداران خردی که برای بلندمدت تمایل دارند سهام خود را نگهداری نکنند چندان تحت تاثیر نوسانات پیش رو قرار نخواهند گرفت.

زیرا از یک سو باز شدن درهای صادراتی منجر به افزایش صدور کالا و کاهش هزینه دور زدن تحریم ها و ... می شود، از این رو کاملا منطقی است که بعد از مدتی حاشیه سود شرکت های پتروشیمی و فولادی و ... به حالت قبل برگردد و اصلاح احتمالی ارزش سهام آنها هم جبران خواهد شد.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد بورس ایران هم اکنون در کف قیمت قرار دارد و گروه های غذایی و دارویی و... هم دارای یک ظرفیت پنهان برای افزایش قیمت هستند زیرا از یک سو اصلاح زیادی داشته اند، از طرف دیگر کاهش صادرات روسیه، راه را برای محصولات غذایی ایران در بازار کشورهای همسایه باز می کند و از سوی دیگر تورم در بازارهای بین المللی به رشد ارزش سهام این شرکت ها ختم می شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha