۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
ارتقای ضریب امنیت غذایی کشور با همکاری دولت، دانشگاه و صنعت
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد

ارتقای ضریب امنیت غذایی کشور با همکاری دولت، دانشگاه و صنعت

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت در ارتقای ضریب امنیت غذایی برای چشم‌انداز آینده جمعیت کشور ضروری است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام‌نکویی در بیست و چهارمین کنگره سراسری همکاری دولت، دانشگاه و صنعت که به میزبانی دانشگاه سجاد به صورت مجازی برگزار شد، ماموریت‌ها و توانمندی‌های سازمان تحقیقات کشاورزی را در توسعه نوآوری و فناوری‌های نوین در راستای تقویت همکاری بین دولت، دانشگاه و صنعت برشمرد.

وی با اشاره به رسالت مهم سازمان تات در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج، افزود: تولید محصولات فناورانه، شناسایی و پایش منابع پایه و حفظ و مدیریت ذخایر ژنتیکی از سایر حوزه‌های ماموریتی این سازمان است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همکاری اثربخش بین دولت، دانشگاه و صنعت را عاملی مهم در سازماندهی انقلاب بهره‌وری دانست و افزود: محدودیت منابع پایه در افزایش سطح زیر کشت از سویی و افزایش در حدود ۴۰۰ درصدی تولیدات کشاورزی در ۴ دهه اخیر به خوبی می‌تواند نقش محوری سازمان تات را در ورود دانش و فناوری و ترویج آن در عرصه و تاثیر آن در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی نمایان کند.

وی چالش‌های بخش کشاورزی از جمله سرمایه‌گذاری حدود ۳ درصد را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت توجه به ارتقای ضریب نفوذ دانش در دستیابی به امنیت غذایی به منظور غلبه بر محدودیت‌های منابع پایه در افزایش سطح زیر کشت تاکید کرد.

خیام‌نکویی با مروری بر نظام‌های پژوهش و کشاورزی دنیا، سیستم نظام نوآوری کشاورزی مبتنی بر تحقیق برای توسعه را جایگزین سیستم‌های دولتی تحقیق دانست و نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این مرحله گذار تحقیقات کشاورزی در سطح جهانی را مهم ارزیابی کرد.

وی به رویکردهای سازمان در راهبرد تحقیق برای توسعه در مواردی از قبیل ساختار تشکیلاتی مناسب، نیروی انسانی ماهر، تعاملات چندسویه بهره‌برداران و مجامع و نهادها اشاره کرد.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات کشاورزی، برنامه‌محوری به جای موسسه‌محوری، انجام تحقیقات تقاضامحور، برقراری نظام نوین ترویج و آموزش مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی را از جمله رویکردهای سازمان تات برای افزایش اثربخشی پژوهش و ضریب نفوذ دانش و فناوری برشمرد.

خیام‌نکویی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در سازمان تات در زمینه ترویج نظام نوین نوآوری و فناوری، به توضیح مطالبی در خصوص سامانه جامع فناوری، برگزاری جشنواره ایده‌های برتر بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور پرداخت.

وی از افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد قراردادهای انتقال فناوری در سازمان تات خبر داد و بر ضرورت تقویت رویکرد "نوآوری باز" به عنوان یکی دیگر از راهبردهای تحقیق برای توسعه تاکید کرد.

این مقام مسئول، مراکز و زیست‌بوم‌های نوآوری و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی را شامل اکو دام تک موسسه تحقیقات علوم دامی، مرکز نوآوری گیاهان دارویی مرکز تحقیقات همدان، مرکز نوآوری زیتون مرکز تحقیقات زنجان برشمرد و ایجاد مراکز نوآوری iLab با همکاری فائو در ایران را بستر مناسبی در جهت تقویت توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانست که ضرورت دارد از این فرصت در انتقال فناوری به کشورهای منطقه بهره‌مند شد.

وی همکاری سازمان تات با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را مورد اشاره قرار داد و گزارشی از فعالیت کمیته‌های مشترک در زمینه تولید داخلی نهاده وارداتی ارائه کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات با اشاره به ضرورت تامین غذای کافی در چشم‌انداز جمعیت آینده کشور در سال ۲۰۵۰، همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت را در قالب مراکز نوآوری، همکاری‌های فیمابین بخش خصوصی و ترویج نظام‌های نوین نوآوری و فناوری در افزایش ضریب امنیت غذایی ضروری دانست.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha