۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
صدور مجوزهای صنفی کمتر از ۲۵ روز
دبیرکل اتاق اصناف ایران اعلام کرد

صدور مجوزهای صنفی کمتر از ۲۵ روز

دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: در کمتر از ۲۵ روز پروانه‌های صنفی صادر می‌شود.

به گزارش بازار، محمدباقر مجتبایی گفت: قانون نظام صنفی به اتحادیه‌های ما تکلیف کرده است ظرف ۱۵ روز از دریافت تقاضای سیستمی به متقاضی دلایل موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند و اگر متقاضی ضوابط کلی برای اخذ مجوز را رعایت کرده باشد، سه ماه فرصت بارگذاری مدارک و تحویل به اتحادیه صنفی دارد.

وی با اشاره به بارگذاری مکانیزه مدارک افزود: در صورت تکمیل این فرایند، پروانه کسب در اتاق اصناف کمتر از ۲۵ روز صادر می‌شود.

مجتبایی یکی از ویژگی‌های خوب قانون نظام صنفی را آمدن آن در نص قانون دانست و گفت: در این صورت اعمال سلیقه‌ی دستگاه‌ها، اتاق‌ها و اتحادیه‌ها در کمترین حد ممکن قرار دارد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران در خصوص فرآیند اخذ مجوز ویژه اصناف، گفت: هر متقاضی باید ابتدا به سامانه g۴b.ir مراجعه و بعد از احراز هویت، یکسری استعلام‌ها را در مدت زمان بسیار کم به صورت مکانیزه انجام دهد.

وی یکی از دلایل سهل و آسان شدن فرایند مجوز را امکان استفاده از ظرفیت استعلام الکترونیک پنجره واحد دولت الکترونیکی دانست و افزود: در حال حاضر استعلام نظام وظیفه، عدم سوء پیشینه، ثبت احوال و کد پستی در کمتر از چند ثانیه انجام می‌شود و به محض ثبت نام سامانه به صورت خودکار متقاضی را به سامانه تخصصی iranianasnaf.ir ارجاع می‌دهد که زیر نظر وزارت صمت و اتاق اصناف ایران است.

دبیرکل اتاق اصناف ایران در توضیح فرایند اخذ مجوز ادامه داد: این سامانه مراحل تکمیلی دارد؛ یعنی دقیقا متقاضی مشخص می‌کند که در چه شهری و چه نوع فعالیت صنفی را می‌خواهد انجام دهد و بر مبنای جستجو، اولین کلمه شغل را وارد می‌کند و سیستم تمام کلمات مشابه را پیشنهاد می‌دهد و یا کد رسته صنفی را مشخص می‌کند و بعد از شغل، شهر فعالیت مشخص می‌شود و سیستم اعلام می‌کند کدام اتحادیه صنفی در چه آدرس و شماره تلفنی این پروانه کسب را صادر می‌کند و مرحله مراجعه برای اسناد کپی برابر اصل را به متقاضی نشان می‌دهد.

مجتبایی گفت: ما برای هر شغلی یک اتحادیه داریم، اما اگر متقاضی درخواستی داشته باشد که نوع اتحادیه برای آن وجود نداشته باشد درخواست تعیین تکلیف مرجع صدور پروانه کسب توسط اتاق اصناف آن شهرستان به کمیسیون نظارت ارجاع می‌یابد و این جلسه نهایتا در دو هفته تشکیل می‌شود و برای آن رسته تعیین تکلیف می‌کند که کدام اتحادیه با چه مدارک و ضوابطی تعیین و مصوب شود و سپس در سامانه مجوزهای کسب و کار به آدرس g۴b.ir بارگزاری می‌شود، یعنی متقاضی آنجا مطلع می‌شود با چه ضوابط، هزینه و فرآیند و مدارکی و چند روزه می‌تواند مجوز خود را اخذ کند.

وی با بیان اینکه اتاق اصناف ایران با حدود ۸ هزار اتحادیه صنفی در سراسر کشور بزرگترین مجوز دهنده در کشور است؛ تصریح کرد: ما هر ساله حدود ۳۰۰ هزار پروانه کسب یا مجوز جدید صادر می‌کنیم که به ازای هر پروانه کسب ۲/۱ نفر اشتغال و ۳/۱ شغل ایجاد می‌شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: به عبارت بهتر می‌توانیم بگوییم بزرگترین ظرفیت اشتغال‌زایی واقعی در کشور در حوزه اصناف است چراکه سالانه حداقل ۵۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد می‌کنیم و این شغل کاملاً از لحاظ آدرس، نوع فعالیت و تعداد اشتغالزایی رصد می‌شود.

مجتبایی با اشاره به اینکه ما در سال ۵۰۰ هزار پروانه کسب جدید صادر می‌کنیم؛ گفت: حدود دویست هزار پروانه کسب تمدیدی در سال داریم که طبق قانون نظام صنفی اعتبار آن ۵ ساله و قابل تمدید است.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha