۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
منابع آب همچنان کم توان و نیازمند صرفه جویی

منابع آب همچنان کم توان و نیازمند صرفه جویی

هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ درحال سپری شدن است و نوروز هر روز نزدیک‌تر می‌شود در این روزها هرچه بیشتر به عید نزدیک می‌شویم شست و شوی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار، در این روزهای پایانی سال استفاده‌های بی رویه از آب آنچنان نمودارهای مصرف و تامین را جابجا و فاصله‌ها را زیاد می‌کند که موضوع آب به دغدغه‌ای بزرگ برای متولیان آن تبدیل می‌شود. البته این مصارف درحالی است که بارش‌های کشور هنوز هم پاسخگوی نیاز نیست.

احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در خصوص بارش‌های امسال می‌گوید: در حالی‌که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون) ۱۲۰ میلی متر باران در کشور باریده است. نمودارها حکایت از کاهش ۲۰ میلی متری این بارش‌ها در مقایسه با شرایط نرمال دارد.

این کاهش ۲۰ میلی متری بارش‌های کشور در مقایسه با سال ۹۹ در حالی است که سال گذشته خشک‌ترین سال به لحاظ بارش، در ۵۰ سال اخیر بوده و همچنین این بارش‌ها در همه‌ی استان‌های کشور یکسان نبوده است.

فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور با بیان اینکه بیشتر ین بارش‌ها در مناطق ساحلی و درکنار دریای‌های جنوب وشمال رخ داده است گفت: با توجه به این شرایط مخازن زیرزمینی و سدها خیلی از این بارش‌ها بهره‌ای نبرده است.

درست است که خانه تکانی در این روزها از رسوم قدیمی و مناسب نو شدن سال است، اما شرایط آبی کشور و کم آبی‌های موجود بر دقت به شیوه‌های مصرف آب تاکید دارد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه صرفه جویی برای کشور ما بسیار ضروری است افزود: با توجه به بارش‌های کم و محدودیت‌های انتقال آب در کشور تامین آب فرایند بسیار سختی را طی می‌کند.

سرانه مصرف آب شرب در ایران هم اکنون ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از کلان‌شهرهای کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد. رقمی که در این ایام به ۴۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده است

عبدالحسین مجدی زاده معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب شهر تهران بااشاره به افزایش قابل توجه فاصله تولید و مصرف آب در شهر تهران گفت: فاصله ایجاد شده در حال حاضر از ذخیره‌های آب تهران تامین می‌شود که این ذخیره نیز درحال کاهش است.

شرایط سدهای کشور نشان می‌دهد ذخایر کشور وضعیت مناسبی ندارند بنابراین تامین آب شرب با محدودیت‌هایی مواجه است، رویه‌ای که در سدهای استان تهران به وضوح می‌توان دید.

محمد شهریاری مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه‌ای تهران بابیان اینکه ورودی‌های سدهای تهران تاکنون با ۳۶ درصد کاهش مواجه است گفت: این کاهش ورودی‌ها در نهایت بر ذخیره سدهای تهران اثر نامطلوب گذاشته است به نحوی که درحال حاضر ذخایر سدهای پنجگانه تهران به ۳۱۱ میلیون مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۹ کاهش ۲۵۸ میلیون مترمکعبی را تحمیل کرده است.

درحال حاضر زمان چندانی از فصل زمستان باقی نمانده و این موضوع یعنی بخش عمده‌ی از زمان بارندگی در کشور به پایان رسیده است، بارش‌ها کافی نیست و این یعنی منابع آبی نیاز به توجه بیشتری در شیوه‌های مصرف دارند.

کد خبر: ۱۳۸٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha