۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
کاهش نرخ ارز در بازار با تداوم مذاکرات وین| دلار ارزان شد، پیش بینی افزایش قیمت ها غلط از آب درآمد
«بازار» گزارش می دهد

کاهش نرخ ارز در بازار با تداوم مذاکرات وین| دلار ارزان شد، پیش بینی افزایش قیمت ها غلط از آب درآمد

با آنکه پیش بینی می شد قیمت دلار دیروز در بازار به دلیل تداوم مذاکرات وین و تحولات چند روز اخیر آن روندی افزایشی به خود گیرد اما برخلاف پیش بینی ها نرخ انواع ارز دربازار کاهشی شد.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت دلار و انواع ارز چند روزی است سیر نزولی با شیب ملایم را می پیماید، طوری که در هفته جاری قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومان با یک پله سقوط به کانال ۲۵ هزار تومان آمده است و از آنجایی که خبرهای خوش فروش نفت با رقم بیش از ۱۰۰ دلار همچنین وجود ذخایر ارزی مناسب توسط مسئولان به گوش می رسد این موضوع نیز تاثیر خود را بر بازار به جای گذاشته است تا بازار ارز چون گذشته پرنوسان و جولانگاه دلالان سودجو نشود.

از طرفی تاثیر چگونگی روند انجام مذاکرات برجام در وین مسئله دیگری است که خیلی ها را به انتظار روزهای خوش رفع تحریم های بین المللی گذاشته است چرا که در صورت انجام توافقات، قیمت ارز کاهشی و معاملات در این بازار روال عادی و آرامی را به خود می گیرد.

به طور مثال در جلسات اخیر مذاکرات برجام که هرچند دو طرف مذاکره کننده برای حل برخی مسائل به نتایج نهایی نرسیدند و ادامه مذاکرات ادامه دار شد اما برخی ها پیش بینی می کردند که تداوم مذاکرات در وین قیمت ارز را در بازار صعودی می کند، اما این چنین نشد چرا که امروز پس از تعطیلی روز سه شنبه بازار به مناسبت عید مبعت، قیمت ارز نه تنها افزایش نیافت بلکه برخلاف پیش بینی ها سیری نزولی به خود گرفت آن طور که قیمت دلار آزاد در بازار به ۲۵ هزارو ۷۵۰ تومان رسید در حالی که نرخ این کالا در اوایل هفته جاری در کانال ۲۶ هزارتومان قرار داشت.

قیمت ها در بازار ارز مدتی است از چگونگی روند انجام مذاکرات برجام پیروی می کند، طوری که قیمت ارز با اخبار مثبت برجام کاهش و از طرفی با اخبار منفی، نرخ ها در این بازار بر مدار رشد قرار می گیرد. این درحالی است که هنوز هیچ نتیجه نهایی از انجام مذاکرات برجام اتفاق نیفتاده است که قیمت ها در بازار این گونه نوسانی می شود

ارز در بازار به خوبی مدیریت شده است و احتمال کاهش آن نیز دور از انتظار نیست
در این باره مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: قیمت ها امسال در بازار ارز جز در اواسط آذر ماه سالجاری که آن هم به صورت هیجانی افزایش یافت و نرخ دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، معمولا اغلب ماهها در محدوده قیمتی ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان بوده است اما با از سرگیری مذاکرات در وین، این بازار تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی قرار گرفت و نرخ ارز نیز متناسب با انتشار خبرهایی از نتایج روند مذاکرات بالا پایین می شود.

وی با بیان اینکه رسیدن قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان در پاییز امسال طبیعی نبود، گفت: دلار نباید در بازار بی منطق افزایش یابد و اینکه نرخ دلار در آذرماه به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اولا این افزایش قیمت هیجانی و غیر واقعی بود که متاثر از برخی اخبار سیاسی، انتظار افزایش قیمت ارز را در بازار ایجاد کرد و دوما معمولا هر ساله و با پایان روزهای سال میلادی تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش می یابد که این موضوع نیز بر رشد نرخ ارز تاثیر گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان کرد: قیمت ها در بازار ارز مدتی است از چگونگی روند انجام مذاکرات برجام پیروی می کند، طوری که قیمت ارز با اخبار مثبت برجام کاهش و از طرفی با اخبار منفی، نرخ ها در این بازار بر مدار رشد قرار می گیرد. این درحالی است که هنوز هیچ نتیجه نهایی از انجام مذاکرات برجام اتفاق نیفتاده است که قیمت ها در بازار این گونه نوسانی می شود.

با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت و رشد میزان صادرات غیر نفتی در کشور میزان ارزآوری کشورمان مدتی است افزایش یافته و این موضوع نوید بخش روزهای تقویت منابع ارزی برای مانوردهی بانک مرکزی در بازار ارز است که هم اکنون بر این بازار تاثیر گذاشته و مانع از افزایش نرخ این کالا و قرار گرفتن بر مدار نزول نرخ ارز در بازار شده است

تقویت منابع ارزی با افزایش قیمت نفت و رونق صادرات
وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت و رشد میزان صادرات غیر نفتی در کشور میزان ارزآوری کشور مدتی است افزایش یافته و این موضوع نوید بخش روزهای تقویت منابع ارزی برای مانوردهی بانک مرکزی در بازار ارز است که هم اکنون بر این بازار تاثیر گذاشته و مانع از افزایش نرخ این کالا و قرار گرفتن بر مدار نزول نرخ ارز در بازار شده است.

حریری خاطر نشان کرد: البته با کاهش نرخ ارز در پی افزایش میزان درآمدی آن به همان نسبت نیز منابع برای واردات کالاها افزایشی می شود و این موضوع تاثیر بسزایی بر رشد قیمت کالاهای وارداتی به جای می گذارد.
این در حالی است که با ورود ارز به کشور در پی رشد قیمت نفت و رونق صادرات حداقل انتظار تورمی رشد قیمت ارز از بین می رود که این مسئله تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ارز در بازار به جای می گذارد.

کاهش قیمت ارز در بازار که ناشی از کسب درآمد زایی ارزی دولت از محل افزایش قیمت نفت است بازار را متوجه بنیه قوی بانک مرکزی در مدیریت بازار کرده است تا نرخ ها دیگر بی منطق افزایش نیابد

مدیریت بازار با ورود ارز به کشور
ابراهیم بهادرانی، اقتصاددان و قائم مقام پیشین معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده نرخ ارز و تلاش برای ثبات بخشی قیمت این کالا در بازار گفت: نرخ ارز مدتی است درسراشیبی قیمت قرار گرفته است طوری که دلار ۲۸ هزار تومانی چند هفته گذشته هم اکنون با شیبی نزولی در کانال ۲۵ هزار تومان قراردارد.

این کاهش قیمت که ناشی از کسب درآمد زایی ارزی دولت از محل افزایش قیمت نفت است بازار رامتوجه بنیه قوی بانک مرکزی در مدیریت بازارکرده است تا نرخ ها دیگر بی منطق افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه درصورت تداوم رشد صادرات نفتی و غیر نفتی کشور، قطعا وضعیت ارزی کشور نیز بهتر خواهد شد، اظهارداشت: این روزها قیمت جهانی نفت افزایش و به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است از طرفی میزان صادرات غیر نفتی نیز با رشد قابل توجهی همراه شده است با این وجود در صورت فروش مستمر و ایجاد راهکارهایی درست برای انتقال ارز حاصل از صادرات نفتی وغیرنفتی می توان امیدوار بود که قیمت ها در بازار ارز به خوبی مدیریت شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با پایین آمدن نرخ ارز در بازار سیاست های ارزی نیز باید طوری اتخاذ شود که ملزومات ثبات نرخ این کالا در بازار ایجاد و از طرفی با تامین نیازهای ارزی بازار بخصوص مدیریت تخصیص ارز واردات طوری باشد که ترخیص کالاها در گمرک زودتر انجام شود.

حصول توافق یا شکست مذاکرات وابسته به اتخاذ تصمیم گیری سیاسی طرف مقابل است. در چنین شرایطی اخبارها درز شده از وین بیانگر آن است که تلاش برای انجام توافقات با حفظ چارچوب ها ادامه دارد. این درحالی است که برخی ها پیش بینی می کردند با توجه به عدم انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات، نرخ ارز در بازار افزایشی شود، اما اینگونه نشد

افت نرخ ارز در بازار و رسیدن قیمت دلار به ۲۵ هزار ۷۵۰ تومان
به گزارش بازار، مذاکرات برجام و گفتگوی طرفین در وین همچنان در جریان است اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد حل نشدن برخی مسائل باقی مانده مثل موضوع مطالعات ادعایی یا همان پی ام دی که طرف غربی مختومه شدن آن را نپذیرفته است روند مذاکرات را در چند روز گذشته با چالش مواجه کرده است.

بر این اساس حصول توافق یا شکست مذاکرات وابسته به اتخاذ تصمیم گیری سیاسی طرف مقابل است. در چنین شرایطی اخبارها درز شده از وین بیانگر آن است که تلاش برای انجام توافقات با حفظ چارچوب ها ادامه دارد.

این درحالی است که برخی ها پیش بینی می کردند با توجه به عدم انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات، نرخ ارز در بازار افزایشی شود. اما اینگونه نشد و برخلاف پیش بینی ها قیمت ارز امروز در بازار کاهشی شد طوری که هر دلار آمریکا امروز در بازار آزاد با افت قیمت به ۲۵ هزار و ۷۵۰ رسید. البته بازار ارز و قیمت این کالا چون از حساسیت خاصی برخورداراست آینده نامعلومی دارد و مشخص نیست دلار در روزهای آینده چه رقمی می شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha