۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
صادرات از مهمترین فاکتورها برای افزایش تولید
رئیس کنفدارسیون صادرات ایران عنوان کرد

صادرات از مهمترین فاکتورها برای افزایش تولید

لاهوتی، رئیس کنفدارسیون صادرات ایران گفت: صادرات از مهمترین فاکتورها برای رونق و جهش تولید در کشور است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «محمد لاهوتی» افزود: علی رغم تمامی شعارها در راستای حمایت از صادرات متاسفانه طی سال های گذشته خیلی به این مهم توجه نشده و حتی مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در بحث منابع با محدودیت های زیادی مواجه است، اظهارداشت: وقتی شرایط خاصی بوجود می آید یکسری ردیف های بودجه یا امکان پرداخت وجود ندارد یا در اولویت های بعدی قرار می گیرند و بودجه به آن تعلق نمی گیرد.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران گفت: مشوق های صادراتی از سال ۱۳۸۹ قطع شد اما دوباره از سال ۱۳۹۷ مورد توجه دولت قرار گرفت و در ردیف های بودجه دیده شد.

وی افزود: برای نخستین سال ۱۲۰۰ میلیارد تومان در بخش مشوق ها و همینطور پرداخت ها برای نمایشگاه ها، حمل و نقل، ثبت و ایجاد دفاتر بازرگانی، بازاریابی و موضوعاتی از این قبیل پیش بینی شد.

لاهوتی بیان داشت: بخشی هم سپرده های نقدی توسط صندوق توسعه ملی در بانک ها و معادل آن هم از سوی بانک ها با نرخ ۱۴,۵ درصد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بخش صندوق توسعه ملی طی این دو سال منابع مورد نظر جذب شدالبته بانک های تخصصی بیشتر از این منابع استفاده و خدمت رسانی خود را انجام دادند اما در بحث حمایت ها و مشوق های که می بایست پرداخت شود این چنین نبود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: سال ۹۷ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از صادرات تعیین شده بود که فقط ۲۰ میلیارد تومان محقق شد یعنی کمتر از دو درصد!!.

وی به رادیو اقتصاد افزود: سال ۹۸ نیز به میزان ۷۸۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از صادرات تعیین شده بود.

لاهوتی بیان داشت: نیمه نخست سال گذشته بسته حمایت از صادرات تدوین شد ولی مورد تائید و تصویب قرار نگرفت و در نهایت آخرین ماه سال یعنی اسفند تصویب و اواخر این ماه هم ابلاغ شد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا و همینطور برخورد کردن به آخر سال باعث شد این منابع اختصاص پیدا نکند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: شوربختانه برای سال ۹۸ هیچ عددی برای حمایت از صادرات تعلق نگرفت البته ناگفته نماند این جدا از منابع صندق توسعه ملی است.

وی افزود: منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات در سال ۹۸ به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شد و تا پایان سال به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید ولی در بحث حمایت ها هیچ عددی پرداخت نشد.

لاهوتی با بیان اینکه حمایت ها از صادرات در بودجه سال ۹۹ مجدد لحاظ شده است، یادآورشد: نخستین دستوری که معاون اول رئیس جمهور پس از تعطیلات نوروزی امسال صادر کرده تدوین بسته حمایت از صادرات و ارائه به دولت است از این جهت چون نخستین دستور در سال جاری بوده موضوع به فال نیک گرفته می شود به این امید که قرار هست امسال به موضوع صادرات توجه ویژه شود اما فعالان حوزه صادراتی کشور خیلی خوش بین نیستند چر ا که علی رغم تمامی شعارها در جهت حمایت از صادرات متاسفانه طی سال های گذشته خیلی به موضوع صادرات توجه نشده و گاهی مورد بی مهری قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۳٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha