۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
ریزش در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد

ریزش در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به بررسی بازار مسکن در سال جاری و پیش بینی برای سال آتی میپردازیم.

به گزارش بازار، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به بررسی بازار مسکن در سال جاری و پیش بینی برای سال آتی میپردازیم و بر اساس آمار این موضوع را بررسی خواهیم کرد که بازار مسکن تحت تاثیر چه عواملی در مدار صعودی قرار گرفته و چه شرایطی باعث رکود و نزول قیمت ها میشود تا به این نتیجه برسیم که با نوسناتات مقطعی ریزش در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد و قیمت مسکن تاثیرش را در دراز مدت از المان های خاصی دریافت میکند و در واقع بر خلاف تصور عموم ثبات به جای ریزش قیمت رخ خواهد داد.

بازار مسکن در سال جاری چگونه گذشت؟

در ابتدای سال جاری همزمان با تغییر دولت با توجه به اینکه تصورات مبنی بر عدم دستیابی به توافقات برجام وجود داشت قیمت مسکن تحت تاثیر قیمت دلار و پیش بینی افزایشی بودن آن جهش قیمت داشته و خرید و فروش آن رونق گرفت زیرا در واقع هرگاه قیمت کالایی به سمت افزایشی شدن پیش برود تمایل مردم برای خرید آن کالا بیشتر است. البته این رویداد برای پروژه های سهامی مانند پروژه رومنس حکیم اتفاق نمی افتد و در واقع موضوع مطلب ما املاک آماده میباشد.

پس از استقرار دولت جدید و طرح های دولت برای گشایش اقتصادی و حل کردن موضوع تحریم از زمان شروع مذاکرات در مهرماه بازار مسکن وارد رکود عمیقی شد که تا کنون ادامه دارد و قیمت ها نزدیک به دورانی است قبل از شروع صعود بازار در ابتدای سال جاری یعنی قیمت ها به حالتی واقعی برگشته است ولیکن تصور مردم بر این است که قیمت ها ریزش میکند و پایینتر از قیمتی است که الان دارد.

ریزش در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد

قیمت مسکن تحت تاثیر چه میباشد

سابقه رشد قیمت مسکن نشان داده که بازار املاک و مستغلات ارزش ذاتی خود را حفظ میکند یعنی اگر افزایش نرخ ارز را داشته باشیم قیمت مسکن نیز خود را به آن میرساند اما چیزی که بدان توجه نمیشود این است که بروز شدن قیمت مسکن زمان بر است و با کالاهای دیگر نظیر خودرو و طلا تفاوت دارد و در واقع با نوسانات نرخ ارز تغییرات در آن ایجاد نمیشود. سازه هایی نظیر پروژه خرازی که متعلق به ارگان دولتی میباشد هیچگاه تحت تاثیر قیمت های کاذب قرار نگرفته زیرا کنترل از سوی نهاد دولتی بر روی آن وجود دارد.

مسئله مهمی که باعث ایجاد هیجاناتی برای خرید یا فروش در بازار میشود که صرفا جو روانی است که باعث افزایش یا کاهش قیمت کاذب میشود و هر چه این جو به سمت خرید بیشتر باشد فروشنده با قیمت کاذب تری میتواند مشتری پیدا کند و تا نوسانات به سمت پایین میرود قیمت ها واقعی شده و شاید هم باید فروشنده کمی پایینتر از قیمت واقعی به دنبال مشتری باشد.

ریزش قیمت مسکن؟

بعد از توضیحات بالا به این قسمت میرسیم که ریزش قیمت مسکن را پیش رو داریم یا خیر؟ برای بررسی این موضوع باید بدانیم که آیا مسکن در حال حاضر به قیمت واقعی خود رسیده یا نه و اینکه چه عواملی جدا از نرخ ارز در تعیین قیمت مسکن دخیل هستند.

در حال حاضر پس از رکودی که در مهرماه شروع شده است قیمت ها متعادل شده است و میتوان با جستجو در بازار شرایط مناسبی برای خرید یافت اما قیمت ساخت تغییراتی داشته است. در واقع در ۳ بازه رمانی از آبان ماه سال ۱۳۹۹ تا هم اکنون قیمت دلار بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بوده ولیکن قیمت مصالح از ابتدای بازه ما تا کنون تغییراتی داشته است.

ریزش در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد

ریزش قیمت مسکن

این نشان دهنده این موضوع است که قیمت مسکن تابع نوسانات ارز نمیباشد و قیمت مصالح نیز بر اساس المان های خودش تغییرات میکند و نرخ واقعی ارز بر روی قیمت ها تاثیر گذار است نه نوسانات مقطعی که انجام میدهد. بهترین پیش بینی که میتوان برای قیمت مسکن داشت این است که اگر شرایط به همین گونه پیش برود ثبات در بازار برقرار میشود ولیکن انتظار ریزش قیمت ها را نبابد داشت. در منطقه ۲۲ تهران پروژه هایی مانند پروژه کامرانیه که عملیات ساخت آنها مسکوت میماند تغییرات قیمت به سمت پایین اتفاق می افتد.

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت مسکن زمین میباشد و با توجه به ساخت و ساز بسیار در پایتخت و کمبود فضای ساخت بعید است انتظار داشته باشیم که اگر شخصی دارای ملک کلنگی یا زمینی برای ساخت است به این راحتی قیمت های خود را کاهش دهد زیرا در این محاسبات تعداد نیز دخیل است و زمانیکه عرضه کم باشد قیمت گذاری به نحو دیگری انجام میپذیرد.

اقدام برای خرید مسکن

اگر قصد شما از سرمایه گذاری در مسکن صاحبخانه شدن است با توجه به ثباتی که در حال حاضر در بازار حاکم شده و در واقع دوران رکود مسکن تعبیر میشود میتوان استفاده کرد. زمانیکه بازار در حالت رکود است جذابیتی برای دلالان و واسطه گران ندارد و در این دوران فروشنده و خریدار واقعی با هم معامله میکنند پس برای اقدام به خرید خانه تعلل نکنید.

اما اگر قصدتان سرمایه گذاری در مسکن است باید بدانید که سرمایه شما در حالت رکود تغییر چندانی نمیکند و سابقه داشته که در مقاطع زمانی چند ساله از بهره سود بانکی نیز کمتر شده است و با توجه به پیش بینی تان از آینده اقتصادی کشور میتوانید تصمیم به سرمایه گذاری و یا عدم آن بگیرید اما توجه داشته باشید که ۴ سال اولیه هر دولت آرام ترین و با ثبات ترین دوران میباشد و معمولا اگر افزایش قیمتی داشته باشیم در ۴ ساله بعدی است اما باید این را هم در نظر بگیریم که توافقات اگر به سرانجام برسد میتوان ثبات بیشتر و پایدار تری را پیش بینی کرد.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha