۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
افزایش ۴۰ درصدی قیمت گاز طبیعی متعاقب جنگ اوکراین
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گاز طبیعی متعاقب جنگ اوکراین

بازار نفت و گاز بیشترین تاثیر را از بحران روسیه و اوکراین متحمل شدند. زیرا روسیه بزرگترین صادر کننده گاز دنیا است و سهم زیادی در تولید نفت دنیا دارد.

بازار گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در این روزها با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم می کند. به تازگی بار سنگین پاندمی از دوش اقتصاد دنیا پایین گذاشته شد و کشورها در تلاش بودند تا فعالیتهای اقتصادی را از سر بگیرند و بازسازی زیر ساختهای اسیب دیده را شروع کنند که خبر از شروع جنگی ویران گر بین دو کشور بزرگ تولید کننده کالاهای اساسی و منابع انرژی فسیلی در دنیا منتشر شد.

خبری که بازارها را تکان داد ولی شاید اصلی ترین و بزرگترین تاثیر در بازار انرژی مشاهده شد. در درجه اول قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. سه رقمی شدن قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی بعد از شروع این جنگ باعث شد تا بازار با شوک روبرو شود و بعد هم تحریم های غرب علیه روسیه و افزایش قیمت دیگر کالاهای اساسی اقتصاد را با بحران روبرو کرد.

آمارها نشان می دهد بعد از شروع جنگ قیمت نفت و گاز طبیعی در دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است. از طرف دیگر افزایش قیمت سنگ آهن، فولاد و آلومینیوم هم در این بازه زمانی باعث شد تا بازارها با تحولات تازه ای روبرو شوند.

اکونومیست در گزارش خود نوشت: «با شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت کالاهای اساسی در دنیا رشد کرد. شاید اولین و اصلی ترین نشانه این درگیری را بتوان در افزایش ۴۰ درصدی قیمت گاز طبیعی در اروپا دید. روسیه اصلی ترین صادر کننده گاز طبیعی به اروپا است و نگرانی در احتمال ایجاد اختلال در عرضه گاز طبیعی به این منطقه باعث شد تا قیمت این منبع ارزشمند انرژی در اروپا افزایش پیدا کند. شاید این بحران باعث شود تا رابطه اقتصادی روسیه و اروپا با چالش روبرو شود و اروپا به فکر جایگزین کردن گاز طبیعی وارداتی از روسیه با گاز طبیعی تولید شده در کشورهای دیگر بیفتد. بدون شک بیشترین آسیب اقتصادی در این جریان به روسیه تحمیل می شود اگرچه دیگر کشورهای دنیا هم کم و بیش از پس لرزه های این بحران آسیب خواهند دید.»

از طرف دیگر در بازارهای فلزی هم رشد قیمت تجربه شد. گزارشها نشان می دهد قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی به ۳۴۵۰ دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای این فلز در تاریخ است. بعد از شروع درگیری قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی با افزایش بالغ بر ۳ درصدی همراه بود و پیش بینی می شود در صورت تداوم این بحران روند افزایش قیمت در ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد.

وب سایت کیتکو متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در اواسط سال ۲۰۲۲ را بربار با ۳۷۰۰ دلار پیش بینی کرد و نوشت:« در صورتی قیمت هر اونس آلومینیوم به مرز ۳۷۰۰ دلار می رسد که جنگ روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند و این تنش و درگیری به وضع تحریم های اقتصادی و اختلال بیشتر در عرضه کالاهای اساسی بیانجامد.»

با شروع درگیری های اوکراین قیمت نیکل هم به یکباره رشد کرد و به بالاترین سطح طی یک دهه اخیر رسید. گزارشها نشان می دهد بعد از شروع جنگ قیمت هر تن نیکل از مرز ۲۵ هزار دلار گذشت و صنایع پایین دستی آن هم در نتیجه رشد قیمت نیکل با چالش افزایش هزینه های تولید روبرو شدند.

در دیگر بازارهای فلزی هم شوک های زیادی تجربه شد. به عنوان مثال قیمت پالادیوم بعد از شروع جنگ ۶ درصد رشد کرد و قیکت پلاتین با افزایش ۲ درصدی همراه بود . دلیل تاثیر بالای این بحران روی بازار پالادیوم را می توان نقش مهم روسیه در این بازار دانست.

روسیه یکی از بزرگترین مالکان معادن پالادیوم در دنیا است و سالانه ۴۰ درصد از پالادیوم دنیا را تولید می کند. مشخص است که بحران در چنین کشوری می تواند بازار پالادیوم را با چالشهای زیادی روبرو کند و بستر افزایش قیمت را فراهم آورد.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha