۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
دلایل رنج پالایشی ها با وجود افزایش قیمت نفت
بازار گزارش می دهد؛

دلایل رنج پالایشی ها با وجود افزایش قیمت نفت

با وجود جهش ۱۰ درصدی قیمت نفت در بازار جهانی و آسیایی اما شرکت های نفتی ایران در بورس در محدوده صفر تا مثبت یک معامله می شدند و این مساله از نگاه بسیاری از فعالان بازار سرمایه بسیار عجیب بود.

بازار؛ گروه بورس: با وجود جهش ۱۰ درصدی قیمت نفت در بازار جهانی و آسیایی اما شرکت های نفتی ایران در بورس در محدوده صفر تا مثبت یک معامله می شدند و این مساله از نگاه بسیاری از فعالان بازار سرمایه بسیار عجیب بود، اما در واقعیت نوسان ضعیف نمادهای پالایشی در بورس همسو با نوسانات منفی در دو گروه بانکی و خودرویی تحت تاثیر سیگنال های منفی است که روز گذشته از وین منتشر شده است.

بسیاری از تحلیل گران بین الملل بر این اعتقاد بودند که با شدت گرفتن تحریم های روسیه احتمالا صادرات نفت این کشور محدود می شود اما این قابلیت را برای صادرات و جایگزینی نفت ایران می دیدند به همین دلیل در روزهای نخست تنش بین روسیه و اوکراین قیمت نفت با احتیاط در بازارهای جهانی صعودی شد، اما به محض اینکه سیگنال های منفی از وین منتشر شد قیمت نفت به یکباره افزایشی ۱۰ درصدی پیدا کرد

به عبارت دیگر در آخرین دور مذاکرات برجام مشخص شد که هنوز مشکلات عمیقی در رسیدن به یک تفاهم جامع وجود دارد، شاید به همین دلیل است که قیمت نفت در بازار جهانی هم با جهش روبرو شده است، زیرا بسیاری از تحلیل گران بین الملل بر این اعتقاد بودند که با شدت گرفتن تحریم های روسیه احتمالا صادرات نفت این کشور محدود می شود اما این قابلیت را برای صادرات و جایگزینی نفت ایران می دیدند به همین دلیل در روزهای نخست تنش بین روسیه و اوکراین قیمت نفت با احتیاط در بازارهای جهانی صعودی شد، اما به محض اینکه سیگنال های منفی از وین منتشر شد قیمت نفت به یکباره افزایشی ۱۰ درصدی پیدا کرد.

در بازار آسیایی هم قیمت نفت افزایش یافته و معاملات آتی نفت برنت با ۳ درصد افزایش به ۱۱۱.۳۷ دلار رسیده و معاملات آتی نفت خام WTI با ۵.۰۸ درصد افزایش به ۱۰۸.۶۶ دلار رسید. این قیمت ها از ژوئیه ۲۰۱۴ برای نخستین بار است که در بازار جهانی مشاهده شده است. ‌همچنین داده های عرضه نفت خام آمریکا از موسسه نفت آمریکا نشان داده که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۵ فوریه ۶.۱ میلیون بشکه کاهش یافته در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش حدود ۲.۸ بشکه را داشتند و این مساله می تواند چالش جدی برای غرب باشد. از طرف دیگر ذخایر بنزین هم هفته گذشته ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و این مساله می تواند شرکت های حمل و نقلی اروپا و آمریکا را به چالش بکشد.

طبق آمارها صادرات نفت روسیه تقریباً ۸ درصد از عرضه در بازار جهانی را تشکیل می دهد و اگر این میزان به نصف کاهش پیدا کند ایران باید حداقل در روز بیش از ۲ میلیون بشکه صادرات داشته باشد تا کسری روسیه را جبران کند. بنابراین روند صعودی قیمت ها بدون برجام و افزایش صادرات ایران قطعی است در چنین شرایطی نباید نمادهای پالایشی ایران در بورس روندی نزولی داشته باشد

طبق آمارها صادرات نفت روسیه تقریباً ۸ درصد از عرضه در بازار جهانی را تشکیل می دهد و اگر این میزان به نصف کاهش پیدا کند ایران باید حداقل در روز بیش از ۲ میلیون بشکه صادرات داشته باشد تا کسری روسیه را جبران کند. بنابراین روند صعودی قیمت ها بدون برجام و افزایش صادرات ایران قطعی است در چنین شرایطی نباید نمادهای پالایشی ایران در بورس روندی نزولی داشته باشد، زیرا حتی اگر برجام ههم امضا نشود بازهم باید صادرات نفت ایران افزایش یابد همانطوری که در ماه های اخیر آمریکا برای بسترسازی برای مذاکران اجازه افزایش واردات نفت از ایران را صادر کرده بود.

از طرف دیگر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی بر سر تولید و صادرات ۶۰ میلیون بشکه نفت به توافق رسیدند تا قیمت ها سرکوب شود، اما این مسئله در شرایط کنونی ممکن نیست زیرا طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ذخایر نفت تجاری به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. حالا قرار است اوپک پلاس به برنامه‌های خود برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه هر ماه پایبند شود تا از این طریق رشد قیمت نفت متوقف شود، اما به نظر نمی رسد بدون حضور پررنگ ایران اوپک بتواند برنامه های خود را برای افزایش صادرات اجرایی کند.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha