۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کیف پول الکترونیک از حرف تا عمل/هوشمند سازی تاکسی ها ضروری است
گزارش بازار از نحوه پرداخت کرایه در مشهد

کیف پول الکترونیک از حرف تا عمل/هوشمند سازی تاکسی ها ضروری است

مشهد- سرویس دهی تاکسی ها به صورت سنتی در فضای امروزدر مقابل فعالیت گسترده تاکسی های اینترنتی با نرم افزارهای موبایل بدون شک پاسخگوی نیاز شهرهای هوشمند و شهروندان امروزی نیست؛ این سخنی است که بسیاری از مسافران به ویژه نسل جوان و حتی برخی مسئولان در شهر زائر پذیرمشهد مقدس عنوان می کنند.

خبرگزاری بازار؛ بنا بر آمار رسمی روزانه در شهر مشهد مقدس تعداد یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌شوند که بسیاری از این جابه‌جایی‌ها توسط ناوگان تاکسی‌رانی با ۱۳هزار دستگاه تاکسی انجام می‌شود.

ازآنجاکه سالانه افزون بر ۲۵ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند لذا رفت‌وآمدهای درون‌شهری این گردشگران زیر بخشی مهم از حوزه حمل‌ونقل در حوزه صنعت گردشگری است که روزآمدی، سرویس بهنگام و مناسب آن تأثیر بسزایی در بهره‌گیری بهینه از زمان مسافرت و ایجاد احساس رضایت در گردشگران دارد.

اگر از تعداد یک هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده در سطح شهر مشهد بگذریم نحوه دریافت کرایه به‌صورت سنتی به‌گونه‌ای است که به‌ویژه در شرایط شیوع بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگر مجهز شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به تجهیزات الکترونیکی ضروری جلوه می‌دهد.

در شرایطی که فعالان و رانندگان ناوگان تاکسیرانی هرازچندگاه از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، مسافربرهای شخصی و شرکت‌های تاکسی‌سرویس به دلیل محدود شدن فضای فعالیت و درآمدشان گلایه دارند، برخی کاستی‌ها همچون نحوه پرداخت هزینه به شکل سنتی و به‌ویژه در شرایط امروزی برای مسافران و رانندگان دردسرساز شده است.

پرداخت اسکناس رویه‌ای منسوخ

در همین رابطه بسیاری از شهروندان مشهدی اظهار می‌کنند: بسیاری از خطوط تاکسی‌رانی و تاکسی‌های گردشی از نرم‌افزارهای هوشمند و یا دستگاه کارت‌خوان بی‌بهره هستند و مسافران می‌بایست با اسکناس کرایه خود را پرداخت کنند.

مسافران مشهدی بابیان اینکه پول خرد و سکه‌های ۲۰۰ و یا ۱۰۰ تومانی این روزها کمتر یافت شده می‌افزایند: بسیاری از مردم در هنگام پرداخت کرایه‌های ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ تومانی با مشکل پول خرد و سکه روبرو هستند.

بسیاری از شهروندان با مقایسه تاکسی‌های اینترنتی با تاکسی‌های زرد قدیمی در سطح شهر اظهار می‌کنند: یکی از مزیت‌های تاکسی‌های هوشمند نحوه پرداخت کرایه است که هیچ‌وقت این موضوع موجب درگیری راننده با مسافر برای وجه خرد باقی‌مانده نمی‌شود.

بسیاری از شهروندان به ویژه به دلیل شیوع بیماری کرونا تاکید دارند این بیماری ضرورت هوشمند سازی و منسوخ شدن این رویه سنتی را برای تبادل سکه و پول بیش از گذشته نمایان ساخت.

طرحی که به سرانجام نرسید

درحالی‌که شهروندان مشهدی با استفاده از کارت اعتباری با عنوان «من کارت» هزینه ناوگان اتوبوس‌رانی و هم‌چنین قطار شهری مشهد را پرداخت می‌کنند اما هنوز شهرداری مشهد نتوانسته ناوگان تاکسی‌رانی را به دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز کند.

این در حالی است که خردادماه سال ۱۳۹۷ محمدجواد رجاییان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات وقت شهرداری مشهد از تجهیز دو هزار تاکسی فعال به من کارت  خبر داد و تأکید کرد تا ظرف سه ماه آینده این طرح برای تمام تاکسیرانان مشهد انجام می‌شود ولی تا به امروز این طرح به سرانجامی نرسیده است.

رانندگان چه می گویند

در همین رابطه یکی از رانندگان تاکسی در خط امامت مشهد که امکان پرداخت هزینه به صورت الکترونیکی را با کمک سازمان تاکسی رانی در خودروی خود فراهم کرده می گوید: بسیاری از مسافران به ویژه آن هایی که سن و سالی دارند ترجیح می دهند از اسکناس برای پرداخت کرایه استفاده کنند.

علی رضوی می گوید: ابتدا باید نسبت به تجهیز تمامی تاکسی ها به کارت خوان اقدام و سپس نسبت به فرهنگ سازی در این خصوص اقدام کرد تا تمامی مسافران مجبور باشند مانند استفاده از مترو یا اتوبوس برای تاکسی ها هم از  کارت های هوشمند استفاده کنند.

اجرای طرح کیف پول الکترونیک

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد در گفت‌وگو با بازار در پاسخ به این سؤال مبنی بر تمهیدات این سازمان برای جلوگیری از تبادل پول که خود عامل مهمی در انتقال ویروس کرونا است می‌گوید: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، طرح کیف پول الکترونیکی و پرداخت کرایه از طریق نرم‌افزار تاپ و با بهره‌گیری از کد کیو.آر(QR) در  تاکسی‌ها اجرا  اما فعال نشده بود.

محبی بابیان اینکه در اسفندماه سال ۹۸ هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا فعال‌سازی پرداخت الکترونیکی به‌طور کامل  در دستور کار قرار گرفت بیان کرد: شیوع بیماری کرونا موجب شد تا حتی رانندگان تاکسی که پیش‌ازاین تمایلی به استفاده از این کیف پول‌ها نداشتند به‌منظور حفظ سلامت و جان خود از این شیوه جهت دریافت هزینه‌ها استفاده کنند.

وی در خصوص اجرای طرح کارت‌خوان در تاکسی‌های زیرمجموعه این سازمان نیز خاطرنشان کرد: این طرح به‌پیش از شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد اما باوجود تلاش‌های صورت گرفته و رایزنی با بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کارت‌خوان اما رانندگان تاکسی از این موضوع استقبال نکردند.

وی افزود: متأسفانه تمایل چندانی برای استفاده از این دستگاه‌ها نبود و تنها تعداد محدودی از تاکسی رانان به‌صورت شخصی اقدام به تهیه و استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان کردند.

ضدعفونی تاکسی‌ها

مدیرعامل تاکسیرانی هم‌چنین در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط کارگروه مبارزه با کرونا در این سازمان به‌منظور حفظ سلامتی رانندگان و مسافران بیان کرد: به‌منظور حفظ سلامت کارکنان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، همه‌روزه اقلام و بسته بهداشتی شامل محلول ضدعفونی و ماسک‌های بهداشتی در اختیار تمامی تاکسیرانان قرار می‌گیرد.

همچنین تاکسی‌ها به‌صورت مداوم و روزانه دو الی سه نوبت با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده که کاملاً بی‌خطر است ضدعفونی می‌شوند.

وی هم‌چنین در خصوص ارائه خدمات مطلوب بیان کرد: در توزیع و جانمایی خطوط تاکسی تلاش شده است بیشترین میزان دسترسی برای مسافران و شهروندان فراهم شود و مبنای محاسبه نرخ خدمات تاکسی در شهر مشهد مقدس و خطوط اطراف حرف مطهر رضوی، تاکسی‌متر است.

محبی بابیان اینکه تمام تاکسی‌های مشهد مجهز به تاکسی‌متر هستند افزود: هر دو بخش فعالیت تاکسی خطی و گردشی ملاک تعیین نرخ خدمات، تاکسی‌متر است که بر اساس دو فاکتور زمان و طول مسیر با محاسبه نرخ ورودی اقدام به نرخ‌گذاری می‌شود تا شائبه‌ای برای مسافران در پرداخت هزینه ایجاد نشود.

کد خبر: ۱۳٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha