۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
پارک ملامین پتروشیمی ارومیه کلنگ زنی می‌شود| ایجاد زمینه اشتغال برای ۳۸۰۰ نفر
اوایل سال آینده؛

پارک ملامین پتروشیمی ارومیه کلنگ زنی می‌شود| ایجاد زمینه اشتغال برای ۳۸۰۰ نفر

ارومیه- مدیرعامل پتروشیمی ارومیه از کلنگ زنی پارک ملامین پتروشیمی ارومیه اوایل سال آینده خبر داد.

پژمان اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته مراحل احداث پارک ملامین ارومیه از ماه‌های نخست سال آتی آغاز می‌شود،افزود: با احداث و راه اندازی این طرح زمینه اشتغال برای ۲۹۰۰نفر به صورت غیر مستقیم و ۹۵۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح پارک ملامین ارومیه برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ مطرح شد، اظهار کرد: فراخوان اجرای این طرح منتشر شده و تفاهم نامه ابتدایی این پروژه که کارشناسان آن را سودآورد ترین مجتمع پتروشیمی کشور می دانند نیز چهارم دیماه ۱۳۹۸ امضاء شد.

اسدی جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: محصول تولیدی پتروشیمی ارومیه هم پودر ملامین است که حدود ۲۰۰ محصول از آن تولید می‌شود، عملا می‌توان با حمایت‌ دولت، طرح توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را در ارومیه هم عملیاتی کرد تا منافع اقتصادی آن که اشتغال‌زایی برای جوانان مهمترین آن است، تحقق یابد.

وی با اعلام اینکه طبق مطالعات برای این طرح ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است، بیان کرد: ۸۰ درصد آن آورده‌ بخش خصوصی و ۲۰ درصد در قالب زمین و امکانات زیرساختی و خوراک و مقداری هم آورده نقدی با هلدینگ خلیج فارس است.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: هم اکنون هر چه MDF و HDF داریم، همگی وارداتی از ترکیه است و این در حالی است که اجرای این پروژه در کشور و ارومیه می‌تواند ما را از خام‌فروشی پودر ملامین و واردات محصولاتی که عرض کردم بی‌نیاز کند و این به ویژه در شرایط تحریمی به نفع کشور است.

اسدی با بیان اینکه پارک ملامین به عنوان صنعت پایین‌دستی شرکت پتروشیمی ارومیه مطرح است و در ۶ فاز اجرایی می‌شود، عنوان کرد: این مجتمع در ۱۱۰ هکتار فعال بوده و محصولات آن واحدهای فرآیندی تولید کریستال ملامین با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار تن، سولفات آمونیم ۴۶ هزارتن، اسید سولفوریک ۵۰ هزار تن، سولفات پتاسیم ۴۰ هزار تن و همچنین ۵۰ هزارتن اسید کلریدریک است.

وی ادامه داد: متاسفانه مواد پتروشیمی ما مثل مواد معدنی‌ خام‌فروشی می‌شود و محصولات فرآوری شده‌ آنها با قیمت‌های بالاتر به کشور برمی‌گردد و این در حالی است که توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ما را از این خام‌فروشی‌ها خلاص خواهد کرد.

صنایع پایین‌ دستی پتروشیمی پارک نامیده می‌شوند، به همین دلیل چون محصول پتروشیمی ارومیه ملامین است و ۲۰۰ محصول دیگر از آن بدست می‌آید، بنام پارک ملامین اورمیه نام گرفته است.

مقرر است این طرح در ۶ فاز تولید رزین ملامین فرم آلدئید و چسب‌ها، نئوپان و ورق‌های خام ملامینه، روکش‌ها و ورق‌های لمینتی، فاز MDF، فاز HDF و فاز پارکت و کف‌پوش احداث شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha