۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
ضربه اقتصاد دلالی به تولید ملی| درخواست صنعتگران از دولت
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

ضربه اقتصاد دلالی به تولید ملی| درخواست صنعتگران از دولت

ساری- عدم ثبات ارز، کمبود مواد اولیه و قوانین متغیر بر پیکره تولید ملی ضربه می زند و اقتصاد دلالی را شکوفا می کند، از این رو توجه به تولیدملی مطالبه صنعتگران مازندران از رئیس جمهور است.

بازار؛ گروه استان ها: در آستانه سفر رئیس جمهور به مازندران جمعی از تولیدکنندگان با اشاره به مشکلات و موانع فراروی تولید خواستار توجه ویژه دولت به تولید ملی شدند و عنوان کردند حساست تولید در شرایط کنونی کشور به حدی است که امسال پشتیانی و مانع زدایی از تولید به عنوان خط مشی اصلی کشور تعیین شده است،

به اعتقاد آنان هرچند در سال های قبل تلاش هایی برای جهش تولید صورت گرفت اما کافی نبوده و همچنان تولید با موانعی دست و پنجه نرم می کند و نیازمند همت دستگاه ها برای رونق تولید است.

تغییر قوانین تولید را تهدید می کند
یک فعال اقتصادی در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سرمایه گذاری در زمینه تولید نیازمند ثبت اقتصادی است، افزود: تغییر قوانین را مهمترین تهدید بیان کرد و افزود: عدم ثبات ارزی، اطمینان خاطر را از سرمایه گذاران می گیرد و اقتصاد دلالی را رونق می دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دلالی همانند بیماری ضربه مهلک به تولید و اقتصاد کشور وارد می کند، آن را عامل ایجاد تورم برشمرد و خواستار توجه دولت برای حذف دلالان از زنجیره تولید شد.

وی با تاکید بر توجه به تولید داخل گفت: تولید داخل در واقع به منزله مستحکم کردن اقتصاد داخل و شکوفایی آن، خودکفایی و خوداتکایی، رهایی از وابستگی، جذب سرمایه های سرگردان، بالابردن قدرت خرید مردم، حذف دلال ها، افزایش دارایی ها، افزایش صادرات، کاهش واردت، تلاش و کار برای خدا و ساختن کشور، بالابردن قدرت خرید مردم است.

ضربه اقتصاد دلالی به تولید ملی| درخواست صنعتگران مازندران از دولت

تأمین نقدینگی برای تهیه قطعات مسئله اساسی است
تأمین نقدینگی و سرمایه درگردش از مهمترین درخواست و مطالبات صنعتگران و تولیدکنندگان برای رونق تولید و جهش در آن از دولت سیزدهم است و یک فعال اقتصادی وو تولیدکننده کنتورهای هوشمند گاز در شهرک صنعتی منصورکنده بابل که در زمینه تولید کنتورهای گاز خانگی و صنایع در شمال فعالیت می کند، افزود: تأمین قطعات از مهمترین دغدغه ها به شمار می رود.

بهنام حیدری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید و ثبت اختراع کنتور گاز خانگی و صنعتی در شمال کشور، افزود: در طراحی آن مسائل عمومی و شرایط گاز ایران مورد توجه قرار گرفت و سعی شد استهلاک را پایین بیاوریم و دوام محصول را بالا بریم.

وی دقت اندازه گیری گاز را از دیگر ویژگی های کنتور هوشمند بیان کرد و گفت: مانند همه کارآفرین پس از تحصیل و گذران دانشگاه جذب یکی از کارخانه های تولید کنتور شدم و پس از چند فعالیت به نتیجه رسیدم که می توان محصولی طراحی کرد که نقاط ضعف دیگر محصولات را جبران کند.

حیدری با اشاره به تولید کنتور گاز در استان مازندران گفت: این محصول ثبت اختراع شد و حدود دو سال طول کشید که توانستیم تائیدیه محصول را بگیریم.

وی که در شهرک منصورکنده بابل فعال است، گفت: ابتدا واحدی را اجاره و اقدام به تولید کردیم و بعد توانستیم مکانی را خریداری و تولید را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه کنتور گاز تولید و به مناطق مختلف کشور ارسال کردیم، گفت: تأمین قطعات از مهمترین دغدغه است و اینکه بتوانیم ۷۰ تا ۸۰ قطعه را تهیه کنیم نیازمند سرمایه در گردش بالایی هستیم.

تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه کنتور گاز تولید و به مناطق مختلف کشور ارسال کردیم از این رو تأمین قطعات از مهمترین دغدغه است و اینکه بتوانیم ۷۰ تا ۸۰ قطعه را تهیه کنیم نیازمند سرمایه در گردش بالایی هستیم

حیدری گفت: برای اینکه تولید توقف نداشته باشد در پی جذب تسهیلات دولتی و یا جذب مشتریان خوش حساب هستیم تا بتوانیم تولید را ادامه دهیم و منجر به تعدیل نیرو نشویم.

کمبود مواد اولیه نیز از دیگر دغدغه های صنعتگران و تولیدکنندگان در مازندران به شمار می رود و خواستار برنامه ریزی دولت برای رفع این دغدغه مهم شدند. راحله محجوب مدیر کنترل و کیفیت یک واحد صنایع غذایی در مازندران در گفتگو با بیان اینکه واحد تولیدی مینو کاسپین در زمینه تولید انواع روغن های خوراکی گیاهی، مارگارین و غیره برای مصارف خانوار، صنف و صنعت فعالیت می کند، افزود: این واحد تولیدی از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

ضربه اقتصاد دلالی به تولید ملی| درخواست صنعتگران مازندران از دولت

وی ظرفیت اسمی کارخانه را ۵۰۰ تن در ماه برشمرد و شمار پرسنل را ۲۰۰ نفر عنوان کرد و درباره صادرات محصولات گفت: متأسفانه به دلیل ممنوعیت، صادرات روغن ممنوع است ولی قبل از ممنوعیت، روغن به افغانستان و عراق و کشورهای دیگر صادر می شود.

وی با بیان اینکه محصولات به بازارهای مختلف کشور ارسال می شود، تأمین مواد اولیه نظیر روغن خام را از جمله مشکلات فراروی ذکر کرد و گفت: با توجه به این که روغن جزو کالاهای اساسی محسوب می شود در تأمین مواد اولیه روغن خام دچار مشکل هستیم.

مدیر کنترل و کیفیت صنایع غذا محجوب میزان سهمیه تخصیصی روغن را ناکافی دانست و از دولت خواست تا نسبت به تأمین ماده اولیه روغن خام برنامه ریزی داشته باشد.

در سفر آتی دولت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای گره گشایی از تولید درنظر گرفته شد تا با تخصیص و توزیع آن، مشکلات فراروی تولید در استان برداشته شود. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تأمین نقدینگی و سرمایه درگردش مهمترین درخواست صنعتگران است، افزود: برای همین منظور بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سفر آتی رئیس جمهور به استان پیشنهاد شده است.

وی افزود: امیدواریم با تصویب این مصوبه و تزریق اعتبارات به بخش‌های تولید، صنعت و کشاورزی شاهد شکوفایی این بخش‌ها باشیم.

در استان مازندران بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعالیت دارد که ۷۰۰ واحد تعطیل و راکد و ۱۸۰ واحد ورشکسته هستند.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha