۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
دیپلماسی اقتصادی و نقش آن در اشتغال مرزها
یادداشت؛

دیپلماسی اقتصادی و نقش آن در اشتغال مرزها

ایلام-«دیپلماسی اقتصادی برای توسعه بازارچه مرزی نقش مهمی در اشتغال استان ایلام دارد» این جملات بخشی از یادداشت امیرحسین بهرامی مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و جذب استانداری ایلام برای بازار است.

امیرحسین بهرامی؛ بازار: با نگاهی به زیست بوم اشتغال، اجرای نقش افراد حلقه های این فرآیند، پای کار بودن نهادها، مسئولین و استفاده از موقعیت های جغرافیایی و سیاسی، می تواند ایلام را در بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال در جایگاه بالاتری قرار دهد.

نقش زیرساخت ها، فرهنگ ها، افراد قرار گرفته در جایگاه ها، شتابدهنده های منطقه ای و به ویژه مدیران در این فرآیند می تواند کلیدی تر به نظر برسد.

مرزها، به ویژه مرز استان ایلام با کشور عراق می تواند خارج از همه این تعاریف، نقش کلیدی در زیست بوم اشتغال، معیشت و حتی امنیت پایدار مرزنشینان ایفا کند.

پویا ساختن اقتصاد مرزی، یک شاخص اصلی در برقراری ارتباط بین استان های کشور همسایه از جمله عراق است که علاوه بر پویایی اقتصاد مرزنشینان، امنیت پایدار را هم به دنبال خواهد داشت.

بی شک در این چرخه، همت همه مسئولان از نمایندگان گرفته تا تریبون داران و دستگاه دیپلماسی برای نهایی کردن این فعالیت ها لازم و ضروری است چرا که در فرایند زیست بوم اشتغال و اقتصاد، چرخه های تاثیر گذار اگر باهم حرکت کنند محصول نهایی، قطعا حاصل خواهد شد

تدبیر هوشمندانه توسعه اقتصاد مناطق مرزی برای ارتقای سطح کیفی زندگی مردم ساکن مرز و مردم استان باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد، برای استفاده از ظرفیت های مرزی باید دیپلماسی اقتصاد مرزی را فعال کرد. تدبیری که هم اقتصاد و هم اشتغال و هم امنیت را به دنبال خواهدداشت.

دیپلماسی اقتصادی و نقش آن در اشتغال مرزها

بی شک پیگیری توسعه فعالیت های اقتصاد مرزی در سطح ملی و خارجی آرزوهای مردم استان بویژه مرزداران را محقق خواهد شد.

بی شک در این چرخه، همت همه مسئولان از نمایندگان گرفته تا تریبون داران و دستگاه دیپلماسی برای نهایی کردن این فعالیت ها لازم و ضروری است چرا که در فرایند زیست بوم اشتغال و اقتصاد، چرخه های تاثیر گذار اگر باهم حرکت کنند محصول نهایی، قطعا حاصل خواهد شد.

واضح است که فعال سازی بازارچه های چیلات، چنگوله و هلاله شمالی علاوه بر اینکه می تواند گام بلند دولت سیزدهم برای عبور استان از محرومیت باشد، سکویی برای توسعه صادرات ایران تا بندر لاذقیه نیز محسوب شود

درحالیکه این روزها کشور با انواع تحریم های ظالمانه رو به رو است و تب کرونا امیکرون در حال فروکش کردن است، در غرب کشور و اینجا در ایلام که دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است، می توان بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کرد.

اگر چه همه دولت‌ها در حد وسع و توان خود برای مبادلات تجاری مرزنشینان و تقویت زیرساخت‌های مرزی و حمایت از توریسم مذهبی با هدف تعمیق روابط فرهنگی و رونق اقتصادی در مرز ایران و عراق ، تلاشهای فراوانی داشته اند اما رویکرد جدید حاکم بر دولت توجه خاص حاکمیت به تقویت روابط با همسایگان به خصوص عراقی ها در غرب کشور و نگاه خاص استاندار و معاونین و مشاورین و مدیران و فرمانداران مناطق مرزی، نوید بخش آینده ای روشن برای ساکنان نوار مرزی در شهرستانهای چوار و مهران و دهلران و به تبع آن کل استان و حتی غرب کشور خواهد بود.

واضح است که فعال سازی بازارچه های چیلات، چنگوله و هلاله شمالی علاوه بر اینکه می تواند گام بلند دولت سیزدهم برای عبور استان از محرومیت باشد، سکویی برای توسعه صادرات ایران تا بندر لاذقیه نیز محسوب شود.

ایلام یک استان محروم و جنگ زده با سابقه درخشان ۸ سال رزمندگی و مرزداری امروز دین بزرگی به گردن کشور دارد و نیازمند توجه بیش از پیش است.

پرواضح است که انگیزه رفع محرومیت در کنار مدیریت و بهره‌برداری بهتر و بیشتر از ظرفیت‌های مهم استان چون ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، وجود دو گذرگاه مرزی مهم مهران و چیلات، سه بازارچه چیلات، چنگوله و هلاله شمالی، منطقه آزاد تجاری مهران، تصویب مرز شهابی در عراق همجوار با چنگوله، وجود ۱۱ درصد منابع گازی و ۴ درصد منابع نفتی کشور در استان، وجود پالایشگاه گاز و صنایع مهم پتروشیمی در اقصی نقاط استان، ظرفیت مهم مرز تجاری مهران و پوشش قریب ۶۵ درصدی تردد زوار اربعین حسینی و ... می تواند توجیه مناسبی برای توجه بیشتر به این استان باشد.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha