۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
هدفگذاری ۵۵ میلیارد دلاری برای صادرات غیر نفتی
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد

هدفگذاری ۵۵ میلیارد دلاری برای صادرات غیر نفتی

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امسال صادرات غیر نفتی رشد خوبی داشت و با هدفگذاری انجام شده، سال آینده به عدد ۵۵ میلیارد دلار در این حوزه خواهیم رسید.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک در حاشیه نشست هم اندیشی با صادرکنندگان نمونه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت افزود: تا پایان بهمن امسال ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که این میزان تا پایان سال به ۴۸ میلیارد دلار خواهد رسید که این افزایش نتیجه دیپلماسی اقتصادی دولت است.

وی اضافه کرد: افزایش صادرات از محل صادرات به کشورهای همسایه و با توسعه بازارهای جدید مانند جنوب شرق آسیا و آفریقا رقم خورده و این در حالی است که افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در سال گذشته امسال محقق شده و به عدد دو میلیارد دلار رسید که با زیرساخت‌های ایجاد شده سال آینده شاهد صادرات ۵ میلیارد دلاری در این حوزه خواهیم بود.

پیمان پاک با اشاره به این که فرصت‌های ترانزیتی بسیار خوبی در کشور داریم گفت: درآمدهای ترانزیتی امسال صددرصد افزایش یافت که سال آینده هم در این حوزه افزایش قابل توجهی خواهیم داشت ضمن این که با آماده شدن زیرساخت‌ها و هماهنگی میان وزارت راه، گمرک و وزارت صمت، مشکلات موجود در این حوزه حل خواهد شد.

وی ورود موقت کالا را مزیت دیگری دانست که می‌تواند درآمدهای خوبی برای کشور ایجاد و ظرفیت‌های نیمه تعطیل و تعطیل کشور را فعال کند و اشتغال زایی خوبی برای کشور داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در حوزه ورود موقت رشد ۳۰ درصدی داشتیم، اما با ظرفیت‌هایی که در معدن و صنایع غذایی داریم این رشد ۲ تا ۳ برابر قابل افزایش است.

وی توسعه رایزنان از ۹ به ۳۰ رایزن در سال آینده را جلوه دیگر از دیپلماسی اقتصادی دولت برشمرد و گفت: سال آینده ظرفیت‌های نمایشگاهی از جمله تهاتر فضای نمایشگاهی با کشورهای خارجی و ارائه تخفیف برای بازرگانان خارجی شرکت کننده در نمایشگاه‌های ایرانی را اجرایی خواهیم کرد.

پیمان پاک ادامه داد: برگشت ارز به روش‌های مختلف تسهیل شد و در گروه‌های کالایی مانند خشکبار، زعفران، گیاهان دارویی و آبزیان طرحی آزمایشی در دست اجرا داریم که براساس آن موضوع تعهد ارزی به گونه‌ای حل می‌شود که صادرکننده هیچ چالشی نداشته باشد البته در صورت موفقیت، این طرح را به بقیه بخش تعمیم خواهیم داد.

وی گفت: حمل و نقل و لجستیک را از مولفه‌های تاثیرگذار در تجارت کشور برشمرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده برخی بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به روی کشتی‌های ایرانی باز شد و از این بنادر صادرات مجدد کالاهای ایرانی انجام می‌شود.

پیمان پاک افزود: موضوع محدودیت و ممنوعیت‌های صادراتی در ستاد تنظیم بازار حذف شد و فقط عوارض صادراتی باقی مانده که در همه کشورها اجرا می‌شود که این اقدام به ثبات بخشی در سهم بازار صادرکنندگان تاثیرگذار خواهد بود، البته در سامانه جامع تجارت طرح پیش اظهاری تجاری را در دست تعریف داریم که براساس آن قوانین و مقررات محدودیت زا و ممنوعیت آور شامل این پیش اظهاری‌ها نشود.

کد خبر: ۱۳۸٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha