۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
 نوسان انس جهانی، بازار شب عید طلا را کساد کرد| ورود متقاضیان مصرفی خرید طلا به بازار
گزارش «بازار» از وضعیت معاملات طلا در پایان سال؛

 نوسان انس جهانی، بازار شب عید طلا را کساد کرد| ورود متقاضیان مصرفی خرید طلا به بازار

کارشناسان و روسای اتحادیه طلا و جواهر می گوید؛ حمله روسیه به اوکراین، قیمت طلا را در بازار جهانی تحت تاثیر قرار داده و این موضوع باعث نوسان نرخ طلا در داخل و کاهش میزان تقاضا در این بازار شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از آنجایی که همیشه اواخر هر سال بازار خرید طلا رونق می گیرد اما طی دو سه سال اخیر به دلیل بیماری همه گیری کووید ۱۹ این بازار از جذابیت خاصی برخوردار نبوده است و خیلی از طلا فروشان در این مدت حداقل فروش را تجربه کردند. البته علاوه بر سایه سنگین کرونا بر سر بازارها، مسائلی چون کاهش قدرت خرید مردم به دنبال رشد روزافزون نرخ تورم و کم ارزش شدن پول، خرید طلا در بازار با افت مواجه شده و فروشندگان این کالای سرمایه ای و زینتی روزهای خوشی را سپری نمی کند. علاوه بر این نوسان قیمت انس جهانی در کنار افزایش نرخ ارز در داخل نیز موضوع دیگری است که چنین بازاری را تحت تاثیر قرار داده تا داد و ستد طلا چون گذشته نباشد.
هرچند پیش بینی می شد که بازار طلا با سیاست معافیت اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده رونق می گیرد اما با وجود کاهش ۹ درصدی قیمت خرید طلا نیز این رویکرد خیلی نتوانست بر بازار طلا تاثیر گذار شود چرا که خیلی ها همچنان به انتظار کاهش قیمت ارز با ایجاد توافق برجام نشسته اند و از آنجایی که قیمت طلا نیز به نرخ ارز گره خورده است این موضوع نیز دلیل دیگری برای کسادی بازار این کالاست.

کاهش داد و ستد و طلا البته عوامل متعددی دارد که مهمترین آن این روزها مسئله بحران جهانی در بازارهای بین المللی به دنبال حمله روسیه به اوکراین بوده که قیمت انس جهانی را نوسانی و بازاراین کالا را تحت تاثیر قرارداده است، بازاری که به سمت رشد و رونق در حرکت بود اما اکنون زرق و برق چندانی ندارد

کسادی بازار پر رونقی که از زرق و برق افتاده است!
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت معاملات در بازار طلا، گفت: بازار داد و ستد طلا این روزها کساد است و خریدار آنچنانی نسبت به سالهای پیش از کرونا در چنین بازاری به چشم نمی خورد. این کاهش داد و ستد البته عوامل متعددی دارد که مهمترین آن این روزها مسئله بحران جهانی در بازارهای بین المللی به دنبال حمله روسیه به اوکراین بوده که قیمت انس جهانی را نوسانی و بازار این کالا را تحت تاثیر قرارداده است، بازاری که به سمت رشد و رونق در حرکت بود اما اکنون زرق و برق چندانی ندارد.
وی با بیان اینکه نوسانات قیمت انس جهانی طلا موجب شده است تا مردم برای خرید این کالا منتظر کاهش قیمت آن شوند، افزود: این مسئله باعث بی رمقی بازار شده است درحالی که بعید به نظر می رسد قیمت انس جهانی طلا بیش ازاین افت کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به روزگار ناخوش واحدهای صنفی طلا فروشی طی چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: طی دو سه سال اخیر کرونا بازارها را آشفته کرد آنطور که بازار طلا را از رونق انداخت اما امسال در پی انجام واکسیناسیون و فروکش شدن بیماری انتظار می رفت بازار رونقی دوباره به خود گیرد و مردم برای خرید این کالای سرمایه ای و زینتی به بازار بیایند اما نوسان قیمت انس جهانی در پی بحران جنگ روسییه با اوکرین از یک طرف و احتمال انجام توافق نهایی مذاکرات برجام از طرف دیگر موجب شده است تا مردم همچنان به انتظار حصول نتایج مذاکرات و دریافت خبرهای خوش کاهش قیمت ارز و طلا بنشینند.

انتظار می رفت تقاضا برای خرید طلا در بازارافزایش یابد چرا که معمولا هرساله قبل از پایان سال بازارخرید طلا شلوغ می شود اما مسئله جنگ بین روسیه و اوکراین که منجر به نوسان قیمت طلای جهانی شد و از طرفی افت و خیز قیمت ارز در بازار داخل به دلیل چگونگی انجام توافقات برجام موجب شده است تا بازار طلا این روزها چنگی به دل نزند

تقاضا برای خرید طلا در بازار کم شده است
محمد ولی خاطرنشان کرد: اکنون که روزهای پایانی سال در حالی سپری شدن است، انتظار می رفت تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش یابد چرا که معمولا هر ساله قبل از پایان سال بازار خرید طلا شلوغ می شود اما مسئله جنگ بین روسیه و اوکراین که منجر به نوسان قیمت طلای جهانی شد و از طرفی افت و خیز قیمت ارز در بازار داخل به دلیل چگونگی انجام توافقات برجام موجب شده است تا بازار طلا این روزها چنگی به دل نزند.
وی اضافه کرد: نوسان نرخ ارز و انس جهانی برروی قیمت طلا در بازار تاثیر جدی گذاشته است آنطور که حتی با وجود کاهش ۹ درصدی خرید طلا در پی حذف مالیات بر ارزش افزوده باز هم این بازار رونق چندانی ندارد که به نظر می رسد با ثبات بخشی نرخ ارز در داخل و مدیریت کلان اقتصاد کشور همچنان می توان به روزهای پررونق داد و ستد طلا امیدواربود.

یشتر خریدهای طلا در بازار این روزها به دلیل آن است که پس از تعطیلات نوروزی بلافاصله وارد ماه مبارک رمضان خواهیم شد، که معمولا تقاضا برای تامین نیاز طلا در مراسمات قبل از ماه مبارک رمضان این روزها بیشتر شده است اما آنگونه که مشخص است سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری روی این کالا با خرید آن به این بازار رجوع نمی کنند

خریداران طلا سرمایه گذاران نیستند و بنا به ضرورت اقدام به تهیه این کالا می کنند
محمد کشنی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز درگفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت بازار طلا در روزهای پایانی سال گفت: هرچند انتظار این بود که بازار داد و ستد طلا با توجه به کاهش التهاب بیماری کرونا درپی انجام واکسیناسیون با رشد قابل توجهی به نسبت سالهای پیش باشد اما معاملات انجام می شود ولی خیلی گسترده نیست.
وی با بیان اینکه بیشتر خریدهای طلا در بازار این روزها به دلیل آن است که پس از تعطیلات نوروزی بلافاصله وارد ماه مبارک رمضان خواهیم شد گفت: معمولا تقاضا برای تامین نیاز طلا در مراسمات قبل از ماه مبارک رمضان این روزها بیشتر شده است اما آنگونه که مشخص است سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری با خرید خیلی به این بازاررجوع نمی کنند.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اضافه کرد: اغلب خریداران طلا این روزها در بازار کسانی هستند که بنا به ضرورت اقدام به خرید طلا و جواهرات می کنند و برای تهیه این کالا معطل نمی مانند. این در حالی است که تجربه نشان می دهد سرمایه گذاران طلا نیز هر موقع طلا خریده اند در میان مدت از این کالای سرمایه ای منتفع شده اند.
وی به علل نوسان قیمت انس جهانی طلا اشاره کرد و افزود: همانطور که می دانید حمله روسیه به اوکراین تاثیر بسزایی برروی بازارها گذاشته و این موضوع باعث شده است تا قیمت انس جهانی نوسانی و با شیب ملایم روبه بالا خود را نشان دهد. البته افزایش قیمت انس جهانی این روزها به دلیل افزایش میزان تقاضا نبوده و برگرفته ازمسائل سیاسی و بین المللی در دنیااست.

قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار هر گرم یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون تومان همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است؛ علاوه براین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است

سکه تمام بهارآزادی ۱۲ میلیون و هر گرم طلا ۱ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان
بنا به این گزارش، قیمت طلای ۱۸ عیار امروز در بازار هر گرم یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون تومان همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. علاوه براین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت طلای ۲۴ عیار نیز هر گرم یک میلیون و ۶۰۷ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha