۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
رکورد شکنی طلا به دنبال تشدید تنش روسیه و اوکراین
تحلیل بازار جهانی طلا؛

رکورد شکنی طلا به دنبال تشدید تنش روسیه و اوکراین

به دنبال بالا گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت و از مرز ۱۹۰۹ دلار گذشت.

بازار؛ گروه بین الملل: با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت طلا در بازارجهانی افزایش یافت و به نظر می رسد این روند افزایشی قیمت ادامه داشته باشد. اما سرعت افزایش قیمت زمانی بیشتر شد که روسیه خبر از آماده باش برای حمله هسته ای به اوکراین داد و دلیل این مساله را تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه و قطع ارتباط برخی از بانکهای کشور روسیه با سیستم سویفت عنوان کرد.

این تحریم ها می تواند درآمد تجاری روسیه را کاهش دهد. این کشور از بزرگترین مالکان نفت و گاز طبیعی در دنیا است و در صادرات فلزات اساسی و پر مصرف هم نقش مهمی دارد ولی با قطع ارتباط بانکهای این کشور با سویفت و شروع تحریم های تجاری و اقتصادی، دسترسی روسیه به منابع مالی کاهش می یابد.

اما علاوه بر بحران ناشی از تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه، خبر دیگری هم منتشر شد که بازهم به دامنه خشم دولت روسیه اضافه کرد. این خبر که توسط اتحادیه اروپا منتشر شد از عرضه سلاح توسط این کشورها به اوکراین برای مقابله با روسیه حکایت داشت.

به دنبال انتشار این خبرها به یکباره قیمت طلا در بازار جهانی صعود کرد و مرز ۱۹۰۹ دلار را رد کرد. انتظار می رود با تداوم این وضعیت در اواسط ماه مارس سال ۲۰۲۲ قیمت هر اونس طلا از مرز ۱۹۲۰ دلار بگذرد و حتی در مسیر رسیدن به قیمت ۱۹۶۰ دلار تا نیمه سال جاری هم حرکت کند.

در برخی از پیش بینی ها از احتمال رسیدن قیمت طلا به مرز ۲هزار دلار سخن گفته شده است زیرا تحریم روسیه تاثیر زیادی روی بازارهای مالی و کالایی دارد و بر دامنه بی ثباتی های اقتصادی در دنیا اضافه کرده است. وب سایت فارکس دیلی در گزارش خود نوشت: «تنش های ژیوپولتیکی همیشه روی قیمت طلا در بازار جهانی بسیار اثر گذار بوده است ولی به نظر می رسد بحران روسیه و اوکراین تاثیری ماندگار و طولانی مدت روی این بازار بگذارد. هم اکنون تقاضا برای طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها در شرایط بحرانی و در وضعیت بی ثبات اقتصادی رو به افزایش است و همین مساله باعث رشد قیمت این فلز در بازار جهانی شده است.»

اما این تنها بحرانی نبود که در بازارها ایجاد شد. به دنبال انتشار خبر آماده باش سلاح های هسته ای روسیه برای مقابله با اوکراین، ارزش شاخص های مهم سهام در امریکا سقوط کرد. از طرف دیگر تحریم بانکهای روسیه هم باعث شد تا نگرانی های زیادی در مورد توانایی صادرات نفت و گاز طبیعی این کشور در ماه های آتی ایجاد شود که به دنبال آن بستر را برای رشد قیمت این منابع ارزشمند انرژی فراهم کرد.

اما رشد قیمت کالاهای اساسی و منابع انرژی از یک طرف باعث نگرانی تولید کنندگان شده است و از طرف دیگر سران اقتصادی کشورها را نگران بحران تورم در دنیا کرده است. از ابتدای سال جاری رشد تورم در دنیا به یک معضل جدی تبدیل شد و حال به نظر می رسد با تداوم درگیری روسیه و اوکراین و مقابله غرب با روسیه، این بحران بزرگتر شده است و احتمال تاثیر طولانی مدت آن روی اقتصاد وجود دارد.

در این شرایط خبرهایی از امریکا و اروپا به گوش می رسد مبنی بر اینکه بانکهای مرکزی در نظر دارند سیاست افزایش نرخ بهره بانکی را سریعتر از قبل اجرا کنند. سیاستی که قرار بود تدریجی اجرای شود ولی حال خبرها از افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره در هر یک از جلسات دوره ای منتشر شده است.

در صورتیکه این سیاست اجرا شود، نرخ تورم در کشورها کاهش خواهد یافت ولی هزینه های فعالیتهای اقتصادی هم افزایش می یابد که می تواند افت نرخ رشد اقتصادی را در سالهای آتی به همراه بیاورد.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha