۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۰
 تجارت با قطر بخشی از تحریم‌ها را خنثی می‌کند
عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل:

تجارت با قطر بخشی از تحریم‌ها را خنثی می‌کند

عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل معتقد است که قطر می تواند در راستای خنثی سازی تحریم ها برای جمهوری اسلامی ایران مزایا و پیامدهای مثبتی داشته باشد.

به گزارش بازار، پرهام پوررمضان، عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل و پژوهشگر حوزه دیپلماسی اقتصادی درمورد توسعه همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با قطر گفت: سفر مقام ریاست جمهور ایران به قطر که تقریباً بعد از یک دهه انجام شد تاثیر مثبتی بر معیشت مردم خواهد گذاشت.

وی افزود: روابط ایران با همسایگان در دولت یازدهم و دوازدهم، جای خود را به روابط با دیگر کشورها داده بود که البته آن هم با فراز و فرودهایی پیگیری می شد.

عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل معتقد است که قطر می تواند در راستای خنثی سازی تحریم ها برای جمهوری اسلامی ایران مزایا و پیامدهای مثبتی داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه دیپلماسی اقتصادی متذکرشد: فراموش نکنیم که ممکن است اختلافات سیاسی بر سر مسائل ایدئولوژیک می تواند بر مسئله مهمی به نام دیپلماسی اقتصادی سایه بیاندازد.

پوررمضان با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی جامعه باید از بحث های آرمان گرایانه دوری کرده و به بحث های واقع گرایانه پرداخت گفت: برای داشتن یک دیپلماسی اقتصادی منطقه ای که موثر و موفق باشد باید چالش های داخلی و سیاست خارجی از جمله تنازع بین بخش خصوصی و دولتی را حل کرد.

همچنین محسن شرافتی نیا، پژوهشگر میز همسایگان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گفت: اجلاس اوپک گازی (اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز طبیعی) که به عنوان اولین اجلاس بعد از پاندمی کرونا تشکیل شد بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه روسیه ۲۵ درصد ذخائر گاز طبیعی را داراست افزود: بعد از روسیه، کشور ما ۱۸ درصد و قطر هم ۱۳ درصد از مخازن گاز طبیعی را دارا هستند.

پژوهشگر میز همسایگان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) می گوید: یکی از دلایل عدم مداخله کشورهای اروپایی و آمریکا در جنگ اوکراین و روسیه و پا پس کشیدن آن ها از حمایت از اوکراین سهم بالای روسیه در تأمین بازار انرژی است.

وی افزود: اگر فقط سه کشور قطر، ایران و روسیه در این اجلاس به فهم مشترک و تصمیم واحدی برسند می تواند بر روی سیاست های کلان بازار جهانی تاثیرگذار باشد.

شرافتی نیا مطرح کرد: کشور ما می تواند وارد قراردادهای انرژی با قطر شود یعنی گاز را از قطر بگیرد و به کشورهای دیگر صادر کند.

پژوهشگر میز همسایگان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) با اعلام اینکه سهم ایران در بازار ۲۹ میلیارد دلاری قطر فقط ۰.۷ دهم درصد است گفت: این عدد قابل رشد است و تقریباً تا ۲.۲ دهم درصد هم می توان در بازار قطر نقش داشت.

کد خبر: ۱۳۷٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha