۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
واکنش بازارهای سرمایه به بسته تحریمی آمریکا و اروپا علیه روسیه
«بازار» گزارش می دهد

واکنش بازارهای سرمایه به بسته تحریمی آمریکا و اروپا علیه روسیه

بسته های تحریمی غرب نشان داد که آمریکا و اروپا تمایلی به اقدامات جدی ندارند و کاهش تنش در بازارها را به تقابل با روسیه ترجیح می دهند. همین مساله باز پس ریزش ها در بازارهای سهام را در پی داشت.

حامد شایگان؛ بازار: بازار در هفته کنونی با افت مواجه شد هرچند رشدهای کم رمقی در برخی گروه ها و نمادهای کوچک به وقوع پیوسته و شاهد گردش نقدینگی در بین گروه های مختلف هستیم اما نوسان در اخبار و موضع گیری ها در رابطه با مذاکرات نوساناتی را متعاقبا به بازار وارد کرده است.
هرچند در بازار سهام فعالان همچنان سهامداران عمده محتاط اند و خوش بینی به احیای برجام به بعد موکول شده تا رفته رفته شاهد اقبال بازار به نمادهای بسیاری از گروه های کوچکتر باشیم که افت سنگینی را متحمل شده اند.

بسته های تحریمی از طرف غرب نشان داد که آمریکا و اروپا کاهش تنش در بازارها را به تقابل به تجاوز روسیه ترجیح می دهند و همین مساله بازپس گیری بخشی از ریزش ها در بازارهای سهام را در پی داشت و طلا نیز بخش از زیادی از رشد اخیر خود را از دست دادند

البته با توجه اینکه جنگ روسیه و اوکراین تا حدودی پوشش خبری مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار داده و بازار ارز نیز محتاط بوده است و بازارهای جهانی با وجود اینکه شاهد روزهای پر تنش و تاریخی بود و در ابتدا نوسانات شدیدی را در بازارهای مالی به خصوص بازارهای کالایی تجربه کرده بود اما بسته های تحریمی از طرف غرب نشان داد که امریکا و اروپا برخلاف اظهارات قبل از حمله، تمایلی به نشان دادن اقدامات جدی ندارند و کاهش تنش در بازارها را به تقابل به تجاوز روسیه ترجیح می دهند. همین مساله بازپس گیری بخشی از ریزش ها در بازارهای سهام را در پی داشت و طلا نیز بخش از زیادی از رشد اخیر خود را از دست دادند. از طرف دیگر احتمالا در این هفته به نوعی هفته نهایی محدودیت زمانی تعیینی غرب برای برجام نخواهد بود و باید منتظر اخبار بیشتری از وضعیت مذاکرات و متعاقبا واکنش های بازار ارز باشیم.

اگر رفع ابهامات قبلی اتفاق نیفتد و همچنین مذاکرات در سطوح قبلی باقی بماند و در قیمت های جهانی احتمالا بازار فردا همچنان در گروه های بزرگ محتاط رفتار کند احتمالا اقبال به گروه های کوچکتر بیشتر باشد. هرچند پالایشی ها به واسطه وضعیت نفت و فرآورده ها مستعد نوسانات مثبت بودند اما حرکت روسیه و اوکراین برای مذاکرات و اعلام رسمی آمریکا مبنی بر اینکه نفت خام روسیه را تحریم نخواهند کرد، زیرا این مساله به ضرر اروپا و امریکا خواهد بود و حتی منجر می شود که روسیه نیمی از نفت خود را با قیمت بسیار بالا بفروشد و از این طریق منتفع شود تصمیم تحریم نفت روسیه منتفی است.

با توجه به اینکه در مقاطعی از بازار شاهد تزریق نقدینگی به گروه خودرو و بانک بودیم و رشد پالایشی ها با توجه به روند صعودی نفت جالب توجه بوده بازار این هفته باید متعادل باشد، اما نکته مهم ابتدای هفته کنونی رشد قیمت ها در نمادها و گروه های کوچکتر است که نشانه خوبی مبنی بر احیای روند بازار و تمایل به تزریق نقدینگی از طرف حقیقی ها است

حالا با توجه به اینکه در مقاطعی از بازار شاهد تزریق نقدینگی به گروه خودرو و بانک بودیم و رشد پالایشی ها با توجه به روند صعودی نفت جالب توجه بوده بازار این هفته باید متعادل باشد، اما نکته مهم ابتدای هفته کنونی رشد قیمت ها در نمادها و گروه های کوچکتر است که نشانه خوبی مبنی بر احیای روند بازار و تمایل به تزریق نقدینگی از طرف حقیقی ها است. بنابراین پیش بینی می شود در چند روز اخیر بازارها همچنان محتاط بماند و به شدت اخبار در نوسانات بازار موثر باشند که نشان می دهد تحولات اخیر تبعات سیاسی اقتصادی و البته اجتماعی گسترده در جهان خواهد داشت که تشدید تقابل بین ابرقدرت ها آغاز این تحولات خواهد بود.

در بازار ارز اگرچه در هفته اخیر اخبار به سمت نهایی شدن مذاکرات حرکت می کرد اما در پایان هفته شاهد واگراتر شدن اظهارات طرفین بودیم و در نهایت خبری از نهایی شدن توافق در هفته نشده و به نظر می رسد همچنان برخی از موارد سخت در مذاکرات نهایی نشده باشند و با تحولات سیاسی که در اوکراین رخ داده کار ادامه دار تر خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۷٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha