۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۰
بررسی مزایا و چالش‌های عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس

بررسی مزایا و چالش‌های عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شاه بیت واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس این است که بازار سرمایه می‌تواند نورافکنی بر صورت‌های مالی، دارایی‌ها و مراودات آنها باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مهدی حاجی‌وند، نویسند کتاب «خصوصی سازی فوتبال» با بیان اینکه عزم دولت برای عرضه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است، اظهار داشت: این اتفاق قرار است در فرابورس روی دهد اما شیوه عرضه آن مشخص نیست و گمانه‌زنی حول افزایش سرمایه از محل صرف سهام و عرضه اولیه است.

وی اظهار داشت: فارغ از اینکه در نهایت کدام مدل اجرایی خواهد شد، آنچه مهم است احصاء صورت‌های مالی این دو باشگاه بر اساس اظهار خودشان پس از سال‌های سال است. هم اکنون شاهد ارزش‌گذاری سهام آنها هستیم و نزد سازمان بورس هم ثبت شده‌اند. البته تا روزی که سهام این دو باشگاه داد و ستد شود راه دور و درازی است.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح ادامه مسیری که باید این دو باشگاه برای قرار گرفتن روی تابلو معاملات انجام دهند، اظهار داشت: مسلما ابتدا به ساکن مدارک مربوط به صورت‌های مالی باید به فرابورس ارسال شود و در صورت تایید درج نماد اتفاق خواهد افتاد.

حاجی‌وند ادامه داد: هم اکنون برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که با توجه به شرایط بازار عرضه این دو باشگاه نمی‌تواند باعث تزریق تقدینگی به آنها شود اما از سوی دیگر برخی معتقدند به دلیل جنس سهم این دو باشگاه، عرضه آنها می‌تواند باعث طراوت هرچه بیشتر بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این موضوع که برنامه‌ریزی انجام شده برای واگذاری بلوکی این باشگاه تا شهریورماه سال آینده است، گفت: موضوع مهم اینجاست که باید مالیکت و مدیریت پس از عرضه و واگذاری به بخش خصوصی واگذار شود.

وی گفت: شاه بیت واگذاری سهام این دو باشگاه در بورس این است که بازار سرمایه می‌تواند نورافکنی بر صورت‌های مالی، دارایی‌ها و مراودات آنها باشد.

حاجی‌وند در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع درآمدزایی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال پرداخت و با بیان این موضوع که هم اینک گردش مالی فوتبال در جهان بیش از نفت است، اظهار داشت: جای خالی حق پخش تلویزیونی برای این دو باشگاه مشهود است، هم اینک بیش از ۶۰ درصد درآمد سالیانه باشگاه‌های بزرگ در جهان مربوط به حق پخش است.

وی افزود: حتی مشاهده می‌شود که در لیگ انگلیس برخی از مسابقات ظهر برگزار می‌شود که بتوانند برای باشگاه‌ها از طریق حق پخش کشورهای آسیایی درآمدزا باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تاکنون رفت و برگشت‌هایی بین باشگاه‌ها و صداوسیما در این رابطه انجام شده اما در نهایت نتیجه‌ای در بر نداشته است. شایسته آن است که این دو طرف هرچه زودتر جهت عرضه دو این دو باشگاه به جمع بندی برسند. البته نمایندگان مجلس نیز از لحاظ قانونگذاری به این موضوع باید وورد گنند.

وی افزود: از طرف دیگر مفهومی به نام حق رشد در فوتبال وجود دارد، به این صورت که باشگاه‌ها استعدادیابی کرده و بازیکن را متعهد می‌کنند در یک بازه زمانی خاص مورد توافق، بخشی از آورده مالی خود را در اختیار آنها بگذارند.

وی در پایان اظهار داشت: معضلاتی دیگری که در مسیر درآمدزایی باشگاه‌های داخلی وجود دارد عبارتند از: رعایت نشدن کپی رایت، مشخص نبودن مالکیت درآمد تبلیغات روی پیراهن و دور زمین، نرسیدن عایدی حاصل از فروش پیراهن و دیگر محصولات ورزشی مرتبط به باشگاه.

کد خبر: ۱۳۷٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha