۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۴
اما و اگرهای اجرای پتروشیمی هلیلان| مشکلات طرح حل نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای اجرای پتروشیمی هلیلان| مشکلات طرح حل نشد

ایلام- پتروشیمی هلیلان در حالی حدود دوسال پیش کلنگ زنی و بخشی از تجهیزات این طرح نیز تامین شده، ولی هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پتروشیمی یکی از صنایع مادر است که اگر با چاشنی حمایت همراه شود می‌تواند سرآغاز رشد و توسعه در هر منطقه شود. طرح پتروشیمی هلیلان که کلنگ اجرای آن در سال ۹۸ به زمین زده شد و امیدها را برای اشتغال جوانان جویای کار را دو چندان کرد، حالا در سرنوشتی پر از ابهام قرار گرفته است.

شهرستان هلیلان از جمله مناطق محروم ایلام به شمار می رود که نیازمند طرح های بزرگ اقتصادی و زیرساختی است، بیشتر جوانان این شهرستان به علت نبود فرصت های شغلی بیکار هستند.

جوانان هلیلان در انتظار طرح پتروشیمی
یکی از جوانان هلیلان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با گذشت دو سال از کلنگ زنی پروژه پتروشیمی هلیلان خبری از اجرایی شدن پروژه نیست، بخشی از تجهیزات وارد منطقه شده ولی هنوز کار عملیات اجرایی برای نصب تجهیزات آغاز نشده است.

احمدی یوسفی بیان کرد: بارها مسئولان وعده تسریع در روند این طرح می دهند ولی هنوز این طرح به سرانجام مشخصی نرسیده و جوانان همچنان چشم انتظار هستند.

وی با اشاره به مشکل بزرگ بیکاری در منطقه هلیلان، افزود: شهرستان هلیلان جزو محروم‌ترین مناطق ایلام است که از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیست.

پتروشیمی هلیلان نیاز به حمایت مسئولان ارشد استان دارد
رئیس هیئت مدیره پتروشیمی هلیلان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: موانع اداری برای اجرای پتروشیمی هلیلان باید برطرف شود، زیرساخت اولیه مثل آب، برق و گاز مسائل و مشکلاتی هستند که جلوی پای یک سرمایه گذار قرار دارد و به نگاه ویژه مسئولان نیاز دارد.

اصغر عارفی افزود: طرحی بزرگ پتروشیمی هلیلان که خط انتقال خوراک پلی اتیلن غرب در چند قدمی آن و رودخانه بزرگ سیمره در کنار دست آن قرار دارد، متمایز از سایر پتروشیمی ها در کشور است.

اما و اگرهای اجرای پتروشیمی هلیلان| مشکلات طرح حل نشد

وی گفت: پتروشیمی هلیلان با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن اتیلن سبک قرار است در ۷۰ هکتار اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تجهیزات اولیه پتروشیمی وارد شهرستان هلیلان شده اما پیشرفتی در اجرا انجام نشده است، افزود: بالغ بر یک هزار میلیارد تومان تجهیزات برای این طرح خریداری شده است.

عارفی با اشاره به اینکه اگر اجرای این طرح کلید بخورد در مراحل اولیه یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند، افزود: این میزان اشتغال یعنی چیزی در حدود نیمی از جمعیت جوانان هلیلان مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان ارشد استان پای کار نباشند و از این طرح حمایت نکنند، قطعاً سرمایه گذار انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهند داشت، گفت: در صورت عدم حمایت این طرح که می‌تواند یک انقلاب صنعتی در این منطقه کمتر توسعه یافته ایجاد کند، بدون شک به شهرستان‌های دیگر و استان دیگر منتقل خواهد شد.

مردم هلیلان در انتظار پتروشیمی
فرماندار هلیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: راه اندازی پتروشیمی هلیلان به عنوان یکی از راه‌های اصلی توسعه اقتصادی در اولویت برنامه‌های مسئولان شهرستان قرار دارد.

کوروش عیوضی افزود: مشکلات و موانع این طرح شاملراه دسترسی، مشکلات معارضان و رضایت مالکان زمین با سرمایه گذار پتروشیمی انجام شده است.

وی بیان کرد: رفع محرومیت از چهره شهرستان هلیلان از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است و در این خصوص برنامه‌های ویژه ای از جمله اجرای پتروشیصتضش می در نظر گرفته شده است.

اما و اگرهای اجرای پتروشیمی هلیلان| مشکلات طرح حل نشد

عیوضی با اشاره به اینکه به تازگی ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث پتروشیمی هلیلان تخصیص یافته است، افزود: موضوع معارض جایگاه ساخت پتروشیمی در هلیلان حل و موافقت مردم برای احداث شرکت پتروشیمی در زمین‌ها کسب شده و هیچ محدودیتی از لحاظ واگذاری زمین و کمک دولت وجود ندارد.

رایزنی برای اختصاص اعتبار برای اجرای پتروشیمی هلیلان
برای تسریع در روند اجرای پتروشیمی هلیلان روز گذشته استاندار ایلام در دیدار با مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور با اشاره به اهمیت راه اندازی پتروشیمی هلیلان و نقش آن در توسعه و اشتغالزایی منطقهفگفت: با ایجاد پتروشیمی هلیلان افقی جدید به روی مردمان این دیار گشوده خواهد شد که توسعه و اشتغالزایی فرزندان این منطقه را به دنبال دارد.

حسن بهرام نیا در ادامه خواستار پذیرش طرح و اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی از محل منابع بانک برای شروع عملیات اجرایی پتروشیمی هلیلان شد و گفت: در این راستا ضمن استفاده از تبصره ۱۸ لازم است در راستای اجرایی شدن مصوبه سفر ریاست جمهوری نیز اقدام شود.

وی در ادامه از عزم جدی دولت برای رفع محرومیت از مناطق محروم خبر دارد و گفت: افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مهم چون پتروشیمی هلیلان سرآغاز رشد و توسعه در این شهرستان خواهد شد.

پتروشیمی هلیلان یکی از طرح‌های مهم اقتصادی در استان ایلام است که نیاز به حمایت مسئولان ارشد و کشوری دارد، اجرای این طرح بخش زیادی از محرومیت‌های منطقه هلیلان را رفع می‌کند.

کد خبر: ۱۳۷٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha