۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
بخش کشاورزی؛ مسئول امنیت غذایی کشور
معاون اول رییس جمهور مطرح کرد

بخش کشاورزی؛ مسئول امنیت غذایی کشور

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بر مسئولیت وزارت جهادکشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرد.

 به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، آقای اسحاق جهانگیری در جلسه معارفه وزیر جدید جهادکشاورزی با اشاره به خدمات محمود حجتی وزیر سابق و آرزوی موفقیت برای آقای خاوازی وزیر جدید افزود: یکی از مهمترین وظایف دولت‌ها تامین امنیت غذایی مردم است و این مساله با توجه به چالش‌های پیش رو برای کشورمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دولت و کشوری نمی‌تواند نسبت به بخش کشاورزی بی تفاوت باشد، گفت: بخش کشاورزی مسئول امنیت غذایی این کشور است و ما یک کشور پرجمعیت با اهداف بلند هستیم بنابراین مهمترین مساله ما این است که مردم با فشارهای آنچنانی در موضوع غذا روبرو نشوند.

آقای جهانگیری با بیان اینکه هر وقت کشور با یک فشار سیاسی مواجه می‌شود یا به دنبال حل ساز و کارهایی برای مقابله با چالش‌هایی نظیر اشتغال، رشد اقتصادی بالا، رفاه مناسب و حتی اداره کشور در چالش بی آبی هستیم حتما یکی از بخش‌های تامین کننده بخش کشاورزی است، افزود: این بخش ۱۰ درصد تولید ناخالص کشور، ۱۶ درصد اشتغال با ۴ میلیون نفر شاغل، ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را برعهده دارد و بخش مهمی است که باید هم با سیاست‌های درون بخشی و هم سیاست‌های برون بخشی پشتیبانی شود.

وی با بیان اینکه در شش هفت سال گذشته با تمرکزی که دوستان در جهادکشاورزی داده اند ستاد اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلان مهمی را در زمینه کشاورزی تبیین کرده است، گفت: مهمترین بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی است که این مسئولیت برعهده جهادکشاورزی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز که تحریم‌های امریکا برگشته و کرونا به سراغ ما آمده است، افزود: از اینکه در دوران اقتصاد مقاومتی به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است بسیار خوشحالیم.

آقای جهانگیری کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، اصلاح ساختار بودجه و افزایش بهره وری را از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: هدف اصلی اقتصاد مقاومتی این بود که کشور را به جایی برساند که در برابر تکانه‌ها مقاوم باشد و امروز شاهدیم که این سیاست‌ها کشور را در برابر تکانه‌هایی نظیر تحریم و شیوع بیماری کرونا تاب آور ساخته است.

وی افزود: طرح آبیاری مدرن بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور، کشت ۱۸ هزار هکتار به صورت گلخانه‌ای را جزو کارهای استثنایی در تاریخ جمهوری اسلامی دانست و افزود: در چند سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار در طرح آب‌های مرزی و توسعه دشت‌های خوزستان سرمایه گذاری شده است که این رقم در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است.

آقای جهانگیری یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده را پرورش ماهی در قفس اعلام کرد و گفت: در این زمینه نیز کارهای مهمی انجام شده و امروز پرورش ماهی و میگو و صادرات این محصولات درحال انجام است.
وی خودکفایی در زمینه گندم را از دیگر دستاوردهای جهادکشاورزی عنوان کرد و افزود: پیش بینی کارشناسان نشان می‌دهد امسال تولید گندم کشور به ۱۴ میلیون تن خواهد رسید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با تمام قوا و باوجود تنگناها از بخش کشاورزی حمایت خواهد کرد، گفت: امسال و در شرایط تنگنای بودجه‌ای مصوب کردیم تا گندم را کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز بخریم، آن را آرد کنیم و کیلویی ۶۶۰ تومان به نانوا بفروشیم که حتی هزینه حمل و نقل آن هم درنمی آید، اما این کار را برای امنیت غذایی کشور انجام داده ایم.

آقای جهانگیری با بیان اینکه امروز تولید مازاد شیر و گوشت مرغ از دغدغه‌های بخش کشاورزی است، افزود: باید برای این مساله نیز فکری شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی کشور به معنای نادیده گرفتن بخش کشاورزی نیست، گفت: توسعه صنعتی کشور بدون توجه به بخش کشاورزی محقق نخواهد شد.

آقای جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های یکجانبه امریکا اشاره کرد و افزود: امروز امریکایی‌ها ده‌ها میلیارد دلار پول ما را حبس کرده اند آن وقت می‌گویند می‌خواهند چند هزار دلار به ما کمک کنند، ما هم به آن‌ها می‌گوییم ما نیازی به این کمک‌ها نداریم، شما اگر صداقت دارید پول ملت ایران را به آن‌ها برگردانید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امریکایی‌ها ادعا می‌کنند موادغذایی و دارو تحریم نیست، گفت: این ادعا دروغ است، چون وقتی شما می‌خواهید گندم یا دارو بخرید باید پول آن را از طریق سیستم بانکی پرداخت کنید و وقتی شما نظام بانکی کشور را تحریم کرده اید چگونه می‌شود مایحتاج مردم را خریداری کرد؟ جدا از اینکه بسیاری از کشورهایی که به ما دارو می‌فروشند عنوان کرده اند تحت فشار امریکایی‌ها هستند و قطعا امریکایی‌ها با آن‌ها برخورد خواهند کرد.

آقای جهانگیری با بیان اینکه در چنین شرایطی باید به شدت به داخل نگاه داشته باشیم، افزود: کرونا یک مساله جدید و جدی است و اگرچه امروز حراست و حفاظت از سلامت مردم اولویت اول کشور است، اما قطعا این بیماری در زمینه اقتصادی و اجتماعی تبعاتی دارد که باید برای آن‌ها نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در دروان کرونا و پساکرونا باید سیاست‌های و محاسبات تغییر کند، گفت: در دوران کرونا تولید کشاورزی نباید کم شود و این درحالیست که به دلیل شیوع بیماری ستاد مقابله با کرونا از مردم خواسته است در خانه بمانند بنابراین باید ببینید بخش کشاورزی در کجای این سیاست‌ها قرار می‌گیرد و در این شرایط باید فکر جهادکشاورزی این باشد که تولید محصولات کشاورزی متوقف نشود.

آقای جهانگیری با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند در کشور افزود: اینکه تا کی این طرح‌ها باید استمرار داشته باشد نمی‌شود پیش بینی کرد، چون این ویروس باید از بین برود و وقتی از بین می‌رود که واکسن یا داروی آن ساخته شده باشد.

وی با بیان اینکه به تحلیل برخی از مفسران دنیا پس از کرونا با بزرگترین چالش خود پس از جنگ جهانی مواجه خواهد شد، گفت: درباره غذا حرف‌هایی زده می‌شود و پیش بینی‌هایی شده که حرف‌های ساده‌ای نیست و این مساله باید به یک موضوع اصلی تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید تاب آوری اجتماعی و اقتصادی کشور را بالا ببریم، افزود: باید برنامه‌های کشور را با شرایط جدید انطباق دهیم تا در دوران کرونا و پساکرونا ضعیف‌ترین اقشار جامعه که بیشترین فشارها به آن‌ها وارد می‌شود آسیب کمتری ببینند.

آقای جهانگیری با بیان اینکه امیدواریم پیش بینی‌های درست نباشد و مشکل خاصی پس از کرونا پیش نیاید، افزود:، اما به هر حال باید آماده بود و در این دوران ماموریت اصلی شما در جهاد کشاورزی تولید است، پس هرچه می‌توانید کشت کنید و تولید را افزایش دهید.

کد خبر: ۱۳٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha