۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
مهاجرت در کمین مردم روستای «مورت»| امکانات و زیرساخت‌های زندگی فراهم نیست
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

مهاجرت در کمین مردم روستای «مورت»| امکانات و زیرساخت‌های زندگی فراهم نیست

ایلام- نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای زندگی باعث شده بسیاری از مردم روستای مورت واقع در شهرستان چوار به فکر مهاجرت از این روستا باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: روستای مورت بزرگترین روستای شهرستان چوار است، روستایی که امروزه با مشکلاتی فراوان مواجه است و تاکنون مسئولی راهکاری برای حل مشکلات اتخاذ نکرده‌اند.

اهالی این روستا می‌گویند در سال جاری قرار بود ساخت کانال آب روستا تعیین تکلیف شوند ولی هنوز این مهم محقق نشده است.

مردم روستای مورت همچنان خواستار بازنگری در طرح هادی روستا هستند، همچنین توجه به معیشت روستا از دیگر خواسته‌هایی است که با بی مهری مسئولان مواجه شده است.

بسیاری از مشکلات روستای مورت حل نشده است
یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیش از ۲ هزار نفر در این روستا زندگی می‌کنند، روزهای زیادی است که زباله‌ها در روستا جمع شده و شهرداری هیچ اقدامی نمی‌کند، بوی بد لجن و زباله و تجمع آنها باعث شده که کلافه شویم.

مهدی صادقی افزود: بیشتر اوقات مجبور می‌شویم زباله‌ها را بسوزانیم، دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها باعث شده چهره روستا زشت شود.

وی افزود: نبود کانال آب در این روستا باعث مشکلات زیادی برای مردم روستا شده است، امسال ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی این کانال آب در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است ولی هنوز این کانال اجرایی نشده است.

به دلیل اینکه اعتبارات روستایی محدود است در روستای مورت امسال هیچ هزینه‌ای در اجرای طرح هادی نشده است

مهاجرت در کمین مردم روستای «مورت»| امکانات و زیرساخت‌های زندگی فراهم نیست

وی گفت: طرح‌های هم اقتصادی مثل گاوداری و گلخانه در این روستا وجود دارد که متاسفانه به دلیل بی توجهی و انباشت مشکلات تعطیل شده است.

صادقی بیان کرد: همچنین بخش فنی و حرفه‌ای روستا نیز پس از سال‌ها تعطیل شده، مجموع مشکلات روستای مورت باعث شده مردم به فکر مهاجرت از روستا باشند.

۵۰ هزار متر مربع خیابان آسفالت نشده در روستای مورت
دهیار روستای مورت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جداول قدیم روستا در حال تخریب شدن هستند، بیش از ۵۰ هزار متر مربع خیابان آسفالت نشده در این روستا وجود دارد.

مجید خداشناس با اشاره به مشکلات روستای مورت، افزود: متاسفانه مردم به دلیل مشکلات در حال مهاجرت از روستا هستند.

بخشدار مرکزی چوار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به دلیل اینکه اعتبارات روستایی محدود است در روستای مورت امسال هیچ هزینه‌ای در اجرای طرح هادی نشده است.

جوهر احمدی اضافه کرد: از مجموع روستاهای چوار، تنها روستای مورت دارای منبع آب پایدار است و مابقی آنها با تانکر آبرسانی صورت می‌گیرد.

بازنگری طرح هادی روستا در دست اقدام قرار خواهد گرفت
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روستای مورت یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان چوار است که اجرای طرح هادی روستا از سال ۸۰ شروع شده و تا پایان سال ۹۹ بالغ بر چهار هزار و ۱۰۰ متر جدول و ۳۰ هزار مترمربع آسفالت در روستا انجام شده است.

هنوز قسمت‌هایی از روستا نیاز به توسعه و بهسازی دارند، در سال‌های آینده آتی در صورت تسریع و تخصیص اعتبارات لازم بهسازی سایر معابر روستا در دستور کار قرار خواهد گرفت

مهاجرت در کمین مردم روستای «مورت»| امکانات و زیرساخت‌های زندگی فراهم نیست

شهرام کاکایی افزود: معابر روستا شن ریزی و بیس شده و ۲۰۵ متر کانال سنگی، ۱۰۰ متر دیوار حائل و حدود یک هزار مترمربع پیاده روسازی انجام شده است.

وی تصریح: این روستا از لحاظ شاخص‌های برخورداری از طرح هادی از روستاهای برخوردار است و قسمت عمده‌ای از خیابان‌های اصلی و خیابان‌های فرعی روستا بهسازی شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن ایلام افزود: هر چند هنوز قسمت‌هایی از روستا نیاز به توسعه و بهسازی دارند، در سال‌های آینده آتی در صورت تسریع و تخصیص اعتبارات لازم بهسازی سایر معابر روستا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ بازنگری طرح هادی روستا در دست اقدام قرار خواهد گرفت که بتوانیم طرح‌های توسعه روستا و نیازهای آتی مردم و به خصوص تامین زمین برای ساخت مسکن را تامین کنیم.

توجه به معیشت روستائیان و توسعه زیرساخت‌های این مناطق علاوه بر رفاه اهالی و مهاجرت معکوس نقش مهمی در افزایش تولیدات دامی و عشایری دارد.

کد خبر: ۱۳۷٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha