۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
آینده بازار رمز ارزها با بحران اوکراین| با ارزهای دیجیتال خود چه کنیم؟
بازار بررسی کرد؛

آینده بازار رمز ارزها با بحران اوکراین| با ارزهای دیجیتال خود چه کنیم؟

بحران اوکراین منجر به ریزش سنگین بازار رمزارزها شده و اکنون این سوال را ایجاد کرده که تکلیف سرمایه گذاران با رمزارزهای در دستشان چه خواهد شد.

بازار؛ وحید پورتجریشی: با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، همانطور که پیش بینی میشد، ارزش ارزهای دیجیتال که جزو دارایی های پر خطر به حساب می آیند، به شکل محسوسی دچار ریزش شدید شد؛ به طوریکه قیمت بیت کوین روز پنجشنبه با پایین ترین حد خود طی یک ماه گذشته رسید و با ۷.۹ درصد کاهش به نسبت روز قبل، به حدود ۳۴۳۰۰ دلار سقوط کرد.

البته ساعاتی بعد، ارزش این ارز دیجیتال با کمی افزایش قیمت به ۳۵۱۰۰ دلار رسید. آلتکوین ها نیز به دنبال ریزش بیت کوین در بازار، با ریزش زیادی مواجه شدند و به طور متوسط، ارزش آلتکوین های معروف بازار از ۵ الی ۲۰ درصد ریزش را تجربه کردند.

پیش بینی روند بازار ارزهای دیجیتال طی روزهای آینده

تحلیل تکنیکال

بر اساس محاسبات تکنیکال، با شکل گیری نقطه حمایت بالای ۳۴ هزار دلار برای بیت کوین، به نظر می رسد بازگشت این ارز به مسیر صعودی خود در بازار، هرچند به صورت صعیف آغاز خواهد شد.

آینده بازار رمز ارزها با بحران اوکراین| با ارزهای دیجیتال خود چه کنیم؟

در نخستین مرحله، بیت کوین احتمالا با مقاومت در محدوده ۳۶۸۰۰ الی ۳۷ هزار دلار مواجه خواهد شد. اما در صورت از دست دادن حمایت فعلی، قیمت این ارز دیجیتال می تواند تا محدوده ۳۲۹۰۰ الی ۳۳ هزار دلار پایین بیاید.

نگاه فاندامنتال و نقش بحران اوکراین بر بازار رمزارزها
آنچه مسلم است، دستکم در شرایط فعلی نمی توان به داده های تکنیکال بازار برای تحلیل قیمت رمزارزها تکیه کرده و بررسی فاندامنتال می تواند چشم انداز روشن تری در خصوص آینده بازار پیش روی سرمایه گذاران ترسیم نماید. بر همین اساس، دو سناریوی کلی پیش روی آینده قیمت رمز ارزها طی هفته های آتی وجود دارد که آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سناریوی اول: ادامه ریزش قیمت بیت کوین و آلتکوین ها
بر اساس داده های تکنیکال و اصل اساسی حفظ ارزش دارایی های پر خطر به هنگام وجود آرامش در محیط بین الملل و ریزش بازار در صورت وقوع هرگونه نا آرامی و بی ثباتی، انتظار می رود قیمت بیت کوین و با تبع آن، آلتکوین های بازار به ادامه ریزش خود ادامه دهند که در صورت از دست رفتن حمایت مذکور در بالا، باید منتظر ریزش های بعدی و تشکیل نقاط حمایت در سطوپایین تر نمودار باشیم. اما فعلا در حال حاضر، با توجه به تشکیل حمایت نسبی بالای محدوده ۳۴ هزار دلار، نمی توان در خصوص ادامه این روند سخنی به میان آورد.

سناریوی دوم: افزایش قیمت رمزارزها در پی وقوع جنگ
این سناریو هرچند تا حد زیادی غریب و دو از ذهن به نظر می رسد، اما با این وجود، بر اساس شواهد موجود رخداد آن غیر ممکن نخواهد بود.

با شعله ور شدن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین، ایالات متحده و متحدین اروپایی این کشور، در نخستین واکنش ها، از تحریم نهادهای مختلف اقتصادی روسیه به عنوان واکنش های تلافی جویانه به حمله مسکو سخن گفتند. بر همین اساس، بانک توسعه و امور اقتصادی خارجی «ونش اکونومبانک» و بانک « Promsvyazbank» روسیه در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین نام سه بازرگان روسی را به همراه اعضای خانواده‌شان منتشر کرد و آنها را در لیست تحریم‌ها قرار داد. این وزارتخانه همچنین مدعی شده که این دو نهاد مالی روسیه در تامین مالی بودجه عمومی و دفاعی روسیه نقش بسزایی دارند و ۳ بازرگان دیگر نیز جزو حلقه نزدیکان پوتین هستند که تحریم آنها بر همین اساس صورت گرفته است.

از سوی دیگر، جیمز کلورلی،از مقامات ارشد وزارت خارجه بریتانیا، روز پشنجشنبه و همزمان با آغاز حمله روسیه به اوکراین به بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های انگلیسی گفته است که بریتانیا در حال ارائه یک بسته تحریمی بی‌سابقه و هماهنگ است. به گفته وی تحریم ها از امروز آغاز می‌شود و در روزهای آینده تعداد دیگری از آنها اعلام می‌شود. کلورلی شبکه اسکای نیوز گفت که این بزرگترین و شدیدترین تحریم‌هایی است که تاکنون علیه روسیه اعمال خواهد شد.

با این حساب، باید طی ساعات و روزهای آتی، منتظر وصع تحریم های اقتصادی سختگیرانه دیگری علیه شبکه بانکی و اقتصاد روسیه باشیم.

از سوی دیگر، بلاروس نیز به عنوان نزدیکترین متحد روسیه در اروپا بخشی از خاک خود را در اختیار روسیه قرار داده و کاروان شمالی نظامیان روسیه امروز از خاک این کشور وارد اوکراین شدند. پس تحریم های بیشتر اقتصادی در انتظار بلاروس نیز خواهد بود.

اما آنچه مسلم است، ادامه امور داخلی و روند جنگ برای روسیه، بدون تامین نیازهای مالی این کشور غیر ممکن بوده و در هر صورت، روسیه نیازمند انجام مبادلات مالی خارجی برای تامین کالاهای اولیه مورد نیاز خود در داخل خواهد بود. سوال اینجاست، که با ادامه روند تحریم شبکه بانکی روسیه، این مبادلات باید از چه طریق انجام شوند؟

پاسخ به این سوال تا حدی واضح و روشن است. اواخر هفته گذشته، بانک مرکزی روسیه از آزاد شدن مبادله ارزهای دیجیتال در این کشور مشروط بر پرداخت مالیات حاصل از سود آنها خبر داد. علیرغم انتظار بازار برای افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در پی اعلام این تصمیم مهم روسیه، بیت کوین و آلت کوین ها به سقوط آزاد خود در بازار ادامه دادند که عمدتا ناشی از بحران اوکراین و ترس ناشی از بروز درگیری نظامی میان طرفین بود.

و اما روی دیگر سکه: نشریه «ایندیا تودی» روز سه شنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که روسیه سومین کشور فعال در عرصه استخراج بیت کوین در جهان است. همچنین نشریه بلومبرگ در تاریخ ۱۲ بهمن ماه، مدعی شد که علیرغم در دسترس نبودن آمار دقیق از میزان دارایی های روسیه و سهم این کشور از ارزهای دیجیتال، برآوردها نشان می دهند، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال در دست شهروندان این کشور است.

پس بدون شک، روسیه اکنون منابع عظیمی از رمزارزها را در اختیار داشته که از آنها نه تنها برای تامین نیازهای داخل، بلکه طی ماه های گذشته، برای تامین مالی نیروهای جدایی طلب اوکراینی در لوهانسک و دونتسک نیز استفاده کرده است.

در همین راستا، هفته گذشته، موسسه «الیپتیک» که در زمینه رهگیری مصادیق مجرمانه در فضای رمزارزها فعالیت می کند، با انتشار گزارشی جنجالی مدعی شد که با رواج یافتن بیت کوین در اوکراین و مسیر قانونی سازی استفاده از این ارز دیجیتال، بسیاری از هزینه های مربوط به تامین مالی نیروهای غیر دولتی درگیر در استان های لوهانسک و دونتسک به صورت بیت کوین و از خارج از اوکراین تامین می شود.

این نشریه همچنین انگشت اتهام خود در این میان را به سمت نیروهای طرفدار روسیه گرفته و معتقد است این گروه ها، از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی مانند پهپادها و حتی اپلیکیشن های تشخیص چهره برای تمییز نیروهای واقعی روسی از جاسوس های دولت اوکراین استفاده می کنند که هزینه تامین این تجهیزات تماما به شکل بیت کوین و سایر رمز ارزها از بیرون از خارک اوکراین به کیف پول های رمز ارزی این گروه ها واریز می شود.

به گفته این موسسه، با توجه به قطع حساب های بانکی گروه های طرفدار روسیه در اوکراین، استفاده از بیت کوین برای تامین هزینه های آنها علاوه بر قابلیت انجام تراکنش های سریعتر و راحت تر، امنیت آنها در برابر مسدود سازی احتمالی و رهگیری توسط بانک های اوکراینی تامین می کند.

الیپتیک در این خصوص نوشت: ارزهای دیجیتال مخصوصاً برای جذب سرمایه بین‌المللی مناسب هستند، زیرا به مرزهای ملی محدود نبوده و در برابر سانسورهای دولتی مقاوم هستند - هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتواند معاملات را عنوان مثال در پاسخ به تحریم‌ها مسدود کند.

بر همین اساس، می توان سناریوی دوم را علیرغم قانون حاکم بر بازار، یعنی لزوم ریزش باازر دارایی های پر خطر در صورت وقوع جنگ و نا آرامی، در نظر گرفته و اجزای آن را مفصل بندی کرد. به این شکل که، با استفاده سازمان یافته دولت و نهادهای اقتصادی روسیه از ارزهای دیجیتال برای انجام مبادلات خارجی و حتی کمک به هم پیمانان منطقه ای خود، تقاضا برای این دسته از دارایی ها احتمالا طی هفته های آینده افزایش خواهد یافت. با این تفاوت که اکنون در زمان وقوع جنگ، دیگر نه تنها روسیه، بلکه بلاروس و شاید برخی هم پیمانان دیگر مسکو نیز با توجه به قطع دسترسی گسترده آنها به سوئفیت و شبکه بانکی بین المللی، برای ادامه فعالیت های اقتصادی بین المللی خود، احتیاج بیشتری به ارزهای دیجیتال قدرتمند خواهند کرد که همین موضوع، می تواند منجر به افزایش بی سابقه تقاضا در بازار رمزارزها شود.

با رمزارزهای خود چه کنیم؟
پیش از هر چیز باید گفت آن دسته از افرادی که میزان قابل توجهی رمزارز در اختیار دارند، بهتر است به هیچ وجه ریسک نرکده و از هرگونه معامله در بازار اعم از فروش، خرید و یا مبادله در شرایط فعلی بازار اجتناب کنند. پس با ففرض اینکه هیچگاه چیزی به نام رمزارز در ختیار نداشته اید، برای مدتی کیف پول خود را کنار گذاشته و از بازار فاصله بگیرید تا ترس ناشی از ریزش های مکرر بازار، شما را به ترس و نهایتا فروش هیجانی دارایی های خود با ضرر سنگین نکند.

همچنین آن دسته از افرادی که قصد ورود به بازار را دارند نیز بهتر است تا روشن شدن تکلیف جنگ میان روسیه و اوکراین صبور بوده و با شادی حاصل از ریزش فعلی بازار، اقدام به خرید نکنند. چراکه ممکن است قیمت ها بیش از میزان فعلی نیز ریزش داشته باشد که در آن صورت، چیزی جز ضرر عاید سرمایه گذاران نخواهد شد.

اما با توجه به اینکه زمان پایان تخاصم ایجاد شده میان روسیه و اوکراین مشخص نیست، دارندگان ارزهای دیجیتال برای کمتر متضرر شدن خود می توانند بخشی از دارایی های خود را در صندوق های سپرده گذاری مطمئن و معتبر قرار دهند تا دستکم در شرایط فعلی بازار، بتوانند سودی حداقلی از دارایی های خود به دست آورده و بخش از ضررهای آنها جبران شود. گزارش بازار در این خصوص شرایط برای سپرده گذاری در این زمینه را تبیین کرده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha