۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
طلای سیاه در قله ۸ ساله ایستاد| آیا نفت ۱۵۰ دلاری در راه است؟
بازار گزارش می‌دهد؛

طلای سیاه در قله ۸ ساله ایستاد| آیا نفت ۱۵۰ دلاری در راه است؟

توافق احتمالی ایران و قدرت‌های جهانی باعث افزایش عرضه می‌شود و این باعث پافشاری اوپک بر عدم عرضه خواهد بود.

توحید ورستان؛ بازار: قیمت نفت در معاملات امروز پنجشنبه بیش از ۵ درصد افزایش برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از سد ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کرده و قیمت نفت برنت برای اولین بار به ۱۰۲ دلار در بشکه رسید. این افزایش، با تشدید تنش‌های سیاسی و پس از حمله روسیه به اوکراین رخ داده است چون تشدید نگرانی‌ها در مورد جنگ در اروپا، می‌تواند عرضه جهانی انرژی را مختل کند.

تا ساعت ۰۶:۳۳ بامداد به وقت گرینویچ، قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت - تحویل آوریل - با ۵.۲۹ درصد افزایش به ۹۷.۴۰ دلار رسید که بالاترین از ۹۶.۹۷ دلار در هر بشکه اوت ۲۰۱۴ است. همچنین قیمت نفت خام برنت - برای تحویل در آوریل ۲۰۲۲ - با حدود ۵.۵۳ درصد افزایش به ۱۰۲.۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

تنش‌های سیاسی
قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است، چون نگرانی‌ها از اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه بخش انرژی روسیه وجود دارد که باعث اختلال در سمت عرضه می‌شود. روسیه دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است و بیشتر نفت خام خود را به پالایشگاه‌های اروپایی می‌فروشد، همچنین با سهم ۳۵ درصدی بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به اروپا است.

وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالا در ING در اینباره گفت: اعلام روسیه در مورد عملیات نظامی ویژه در اوکراین، نفت برنت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند. افزایش عدم اطمینان در زمانی که بازار نفت در شرایط تنگنا قرار دارد، آن را آسیب‌پذیرتر می‌کند و بنابراین قیمت‌ها احتمالاً در روند افزایشی باقی خواهد ماند.

امنیت انرژی اروپا
کشورهای غربی و ژاپن به دلیل دستور برای ورود نظامیان روسی به مناطق جدایی طلب شرق اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع و تهدید کردند که در صورت تهاجم همه جانبه مسکو به همسایه خود، این تحریم‌ها را گسترش می‌دهند. اما تاکنون هیچ تحریمی در راستای تجارت انرژی وجود ندارد.

قدرت‌های غربی و ایران درگیر مذاکرات هسته‌ای در وین هستند. این توافق می‌تواند به لغو تحریم‌های فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی منجر شود. ایران روز چهارشنبه از قدرت‌های غربی خواست تا در گفت‌وگو برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «واقع‌بین» باشند و اعلام کرد که مذاکره‌کننده ارشد آن برای رایزنی به تهران بازخواهد گشت که نشان می دهد احتمالا این توافق اندکی به طول بیانجامد


هو لی، اقتصاددان در OCBC به رویترز می‌گوید: «مشکل تنها خطرات ژئوپلیتیکی نیست، بلکه افزایش فشار بر عرضه‌ است چون اوپک نمی‌تواند به سرعت این شکاف را پر کند.». چون برخی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مانند عربستان، پیشتر اعلام کرده بودند که این سازمان و متحدانش نیازی به افزایش بیشتر تولید ندارند. همچنین توافق احتمالی ایران و قدرت‌های جهانی باعث افزایش عرضه می‌شود و این باعث پافشاری اوپک بر عدم عرضه خواهد بود.

ژاپن و استرالیا امروز اعلام کردند که در صورت تاثیر مناقشه اوکراین بر سمت عرضه، آماده بهره‌برداری از ذخایر نفتی خود همراه با سایر اعضای آژانس بین المللی انرژی هستند.

قدرت‌های غربی و ایران درگیر مذاکرات هسته‌ای در وین هستند. این توافق می‌تواند به لغو تحریم‌های فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی منجر شود. ایران روز چهارشنبه از قدرت‌های غربی خواست تا در گفت‌وگو برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «واقع‌بین» باشند و اعلام کرد که مذاکره‌کننده ارشد آن برای رایزنی به تهران بازخواهد گشت که نشان می دهد احتمالا این توافق اندکی به طول بیانجامد.

نفت ۱۵۰ دلاری؟
قیمت انرژی به طور کلی، و قیمت نفت به طور خاص، به سرعت تحت تأثیر بحران‌های جهانی و درگیری‌های ژئوپلیتیکی قرار می‌گیرند از همین روی بحران اوکراین باعث افزایش قیمت نفت به ۱۰۲ دلار در هر بشکه شده است که می تواند تاثیرات تورمی بالایی داشته باشد. از همین روی تحلیلگران نسبت به فشارهای تورمی ناشی از نفت ۱۰۰ دلاری بر اقتصاد جهانی هشدار می‌دهند، به ویژه برای آسیا که بیشتر انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

کپیتال اکونومیکس، یک شرکت مشاوره اقتصادی مستقر در بریتانیا، انتظار دارد که قیمت نفت در معرض سناریوی بدی قرار گیرد که در این صورت بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار در هر بشکه متغیر خواهد بود


در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش بیشتر قیمت نفت حتی به ۱۵۰ دلار برای هر بشکه هشدار می دهند. تحلیلگران از تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر روسیه و سایر تحریم‌هایی که انتظار می‌رود توسط آمریکا و اتحادیه اروپا بر این صنعت اعمال شود، بیم دارند. چون منجر به افزایش چشمگیر قیمت نفت می‌شود.

کپیتال اکونومیکس، یک شرکت مشاوره اقتصادی مستقر در بریتانیا، انتظار دارد که قیمت نفت در معرض سناریوی بدی قرار گیرد که در این صورت بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار در هر بشکه متغیر خواهد بود.

البته سال گذشته و با تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی برخی از کارشناسان مانند کریستوفر وود، رئیس استراتژی‌های سهام در بانک جفریز ایالات متحده، باور داشتند که با توجه به وابستگی جهانی به سوخت‌های فسیلی، قیمت نفت به سطح بشکه‌ای ۱۵۰ دلار برسد. او توضیح داد که علیرغم کاهش تعطیلی‌های تحمیل شده توسط کرونا، ادامه تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بدون سرمایه گذاری کافی، می‌تواند قیمت‌ها را به ۱۵۰ دلار افزایش دهد.

همچنین جی پی مورگان پیش بینی کرده بود که قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ به سطح ۱۲۵ دلار در هر بشکه و سال آینده به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد.

چشم به نفت سعودی‌ها
با ثبت رکورد جدید قیمت نفت و پیش بینی از نفت ۱۴۰ دلاری، توجه به جریان نفت از عربستان سعودی برای مهار افزایش قیمت‌ها و محدود کردن تأثیر تحریم‌ها بر عرضه روسیه، معطوف شده است. اما پیشتر پادشاهی تعهد خود را به تصمیم ائتلاف اوپک پلاس و سطوح افزایش برنامه ریزی شده در آخرین نشست خود اعلام کرده بود.

آخرین گزارش اوپک با تصمیم عربستان برای امتناع از افزایش تولید بدون توافق (۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز تا آوریل) مطابقت دارد، چون نشان می‌داد که در بازارهای جهانی ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد تولید وجود داشت. مقامات سعودی عدم سرمایه گذاری در بازارهای نفت را تأیید کرده بودند بطوریکه امین الناصر، مدیرعامل آرامکو، اعلام کرده بود که کاهش سرمایه گذاری در این بخش به سطوح ناکافی بر تقاضای جهانی تأثیر می‌گذارد.

حالا عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت سازمان اوپک در دو راهی عجیبی قرار دارد از یکسو متحدان غربی مانند ایلات متحده قرار دارند که قطعا ریاض را برای افزایش نفت زیاد تحت فشار قرار خواهند چون افزایش قیمت نفت و در نتیجه بنزین در آمریکا، نرخ تورم ۷.۵ درصدی را تشدید خواهد که میتواند انتقادات را متوجه دولت بایدن کند. از سوی دیگر؛ ریاض باید متعهد به سهمیه‌های تعیین شده در اوپک پلاس باشد که مشترکا با روسیه آن رهبری می‌کنند، چون هرگونه تخطی از تصمیم‌ها می‌تواند آسیب بزرگی بر موقعیت ریاض داشته و آن را تضعیف کند.

مناقشه اوکراین و قیمت فلزات
طلا و سایر فلزات قیمتی نیز از تنش روسیه و اوکراین در امان نماند، بطوریکه در پایان معاملات روز سه شنبه به بالاترین سطح خود در ۹ ماه گذشته رسید.در این راستا قیمت‌ آتی - تحویل آوریل - به ۱۹۰۷ دلار در هر اونس و قراردادهای نقدی به ۱۹۰۲.۰۷ دلار در هر اونس افزایش یافت.

در حال حاضر تولیدکنندگان فلز در اروپا با کمبود عرضه آلومینیوم و روی و همچنین پالادیوم مواجه هستند که روسیه ۴۰ درصد از عرضه جهان را تامین می‌کند. همچنین براساس برآوردها، روسیه بین ۴ تا ۶ درصد از تولید جهانی مس، آلومینیوم و نیکل راعرض میکند


تحلیلگران نگران این هستند که بازارهای فلزات (آلومینیوم، نیکل، پالادیوم و آهن) نیز تحت تأثیر تعلیق عرضه روسیه و گسترش تحریم‌ها از سوی آمریکا و اروپا دچار آشفتگی شوند. آنها به اختلالی اشاره کردند که در سال ۲۰۱۸ و پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت روسی یونایتد روسال "BJSC" در زمینه آلومینیوم رخ داد و ممکن است این سناریو تکرار شود.

همچنین ترس از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه به حذف این کشور از سیستم پرداخت بین‌المللی «سوئیفت» نیز کشیده شد، چون ضربه جدی به صادرات روسیه به ویژه مواد معدنی است. در حال حاضر تولیدکنندگان فلز در اروپا با کمبود عرضه آلومینیوم و روی و همچنین پالادیوم مواجه هستند که روسیه ۴۰ درصد از عرضه جهان را تامین می‌کند. همچنین براساس برآوردها، روسیه بین ۴ تا ۶ درصد از تولید جهانی مس، آلومینیوم و نیکل راعرض میکند.

کد خبر: ۱۳۷٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha