۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
هیچ برنامه مدونی برای بی آبی و ارایه اطلاعات آب و هوایی به کشاورزان وجود ندارد
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران:

هیچ برنامه مدونی برای بی آبی و ارایه اطلاعات آب و هوایی به کشاورزان وجود ندارد

احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران گفت: سال هاست پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی موجب شده از آب کمتری استفاده شود؛ اما فعلا برنامه جامعی برای این معضل نداریم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران گفت: در حال حاضر علی رغم اینکه می دانیم کشوری کم آب هستیم و در آینده مشکلات زیادی در این خصوص برای ما اتفاق خواهد افتاد؛ هیچ برنامه مدون و پی گیری در این خصوص از سوی هیچ سازمان، وزارت خانه و ارگانی ارایه نشده است. این نیاز هر ساله موجب نگرانی تمامی فعالان حوزه خشکبار و آجیل و بیشتر در نواحی رفسنجان، سبزوار، کرمان، دامغان و یزد رخ می دهد.

احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران گفت: سال هاست پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی موجب شده از آب کمتری استفاده شود؛ اما فعلا برنامه جامعی برای این معضل نداریم. با توجه به ذات و جنس خشکبار، اگر در سال بارندگی به میزان کافی وجود نداشته باشد، همان محصولات در همان شهرها کمیاب و گران می شود و علت اصلی گرانی می گردد.

وی با ابراز تاسف از نبود آموزش های لازم به کشاورزان افزود: در کشورمان هیچ گونه آموزشی در حوزه های مختلف کشاورزی به کشاورزان در هیچ شهری حتی با توجه به آب و هوا، داده نمی شود. به هیچ عنوان اطلاع رسانی آب و هوایی در کشور آنقدر دقیق نیست که کشاورز مهلت و فرصت داشته باشد که از درختان و محصولات خود مراقبت کند تا این زیان نه به کشاورز وارد شود و نه به اقتصاد کشور و مصرف کننده.

احمدی ادامه داد: بارندگی در ماه های اسفند و فروردین موجب بهره برداری محصول در ماه های مرداد و شهریور می شود، بنابراین اگر در این دو ماه بارندگی به شکل برف باشد، تمامی سردرختی ها از بین می رود. در کشورهای پیشرفته سال هاست که با بررسی های آب و هوایی و اطلاع رسانی بموقع از نوع بارندگی ها، آموزش کشاورزان، اصلاح کشت و برداشت از بروز خسارات جدی به کشاورزان جلوگیری می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران در خصوص تاثیر بارندگی ها در تولیدات خشکبار و آجیل در کشور بیان داشت: با توجه به جنس و ذات محصولات خشکبار و آجیل، هرگز نمی توان این کالا را به مدت زیادی در انبار احتکار و ذخیره نمود؛ لذا تاجران باید به سرعت کالای خود را به واحدهای بنکدار و واحدهای صنفی خرده فروش منتقل کنند؛ بنابراین محصولات هر سال، همان سال فروخته و توزیع می شود.

احمدی تصریح کرد: از زمانی که نرخ ارز در کشور به طور جهشی بالا رفت تجار کشورهای پاکستان، افغانستان وعراق با حضور در مزارع و خرید سردرختی ها به صورت نقدی، محصولات کشور را در لحظه از کشاورز می خرند و بدون نگرانی به کانتینر بار می زنند. بهترین محصولات را با خود می برند تنها به این دلیل که نرخ ارز بالاست و برای کشاورز صرف می کند. این زمین، آب، هوا و موقعیت کشور باید اول برای ایرانیان استفاده شود و مازاد آن صادر گردد در حالیکه نظارتی وجود ندارد، تاجر خارجی باید تحت نظارت از کشاورز خرید کند.

وی گفت: متاسفانه در برخی از محصولات مانند بادام هندی با اینکه نیاز داریم، اجازه ثبت سفارش داده نمی شود در حالیکه بسیار راحت و ساده از مبادی غیرقانونی به میزان زیاد وارد بازار می شود؛ البته محصولاتی مانند؛ تخمه کدو از چین، ذرت از آمریکای جنوبی و کانادا وارد می کنیم.

او در پایان اظهار داشت: امیدواریم بارندگی ها در کشور جریان داشته باشد تا موجبات گرانی ها در بازار آجیل و خشکبار پدیدار نشود.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha