۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
همدان از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای عرضه تولیدات خود استفاده کند
سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار:

همدان از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای عرضه تولیدات خود استفاده کند

همدان- سرپرست معاونت وزارت کار بابیان اینکه نرخ اشتغال کارفرمایی در همدان پایین است، گفت: همدان به واسطه همجواری با دو استان مرزی باید از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای عرضه تولیدات خود استفاده کند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ محمود کریمی بیرانوند ظهر چهارشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد با بیان اینکه ۵۵۰ عنوان شغل خانگی تعریف شده که مجوز این مشاغل در مدت زمان کمتر از ۷۲ ساعت صادر می‌شود، گفت: این در حالی است که پیش از این زمان صدور مجوز برای برخی مشاغل خانگی تا هشت ماه طول می کشید.

کریمی بیرانوند به طرح «زیست بوم ملی اشتغال» اشاره کرد و با بیان اینکه آیین نامه اجرایی این طرح به زودی رونمایی می‌شود، افزود: بر اساس این طرح و در راستای توسعه اشتعالزایی، برنامه ها و وظایف دستگاه های مختلف مشخص و تقسیم کار شده است.

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به اینکه سامانه جدید «رصد» با قابلیت های جدید و ویژه هفته آینده رونمایی می شود، اظهار کرد: اپلیکیشن «سانیار» نیز یک برنامه نظارتی است که با نصب آن بر تلفن همراه مدیران کارهای نظارتی مرتبط انجام می شود.

وی اشتغال را از مهم‌ترین ابعاد تولید دانست و با بیان اینکه زنجیره ایجاد اشتعال پنج حلقه دارد که تامین مالی و پرداخت تسهیلات از حلقه های مهم این زنجیره است، اضافه کرد: دولت به دنبال تحولی بزرگ در حوزه تولید و اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه بازاریابی نیز دومین حلقه اشتغال است که با دستیابی به آن بزرگترین مانع و سنگ پیش روی فرآیند ایجاد اشتغال برداشته می شود، عنوان کرد: فناوری حلقه سوم در حوزه اشتغال‌زایی است که باید با استفاده از روش های نوین، حلقه های پنجگانه تولید به یکدیگر متصل شود.

کارآفرین در حوزه اشتغالزایی از سرمایه گذار مهم‌تر است و به همین منظور باید برای کار آفرینان کار را آسان گرفت

بیرانوند زیرساخت و مسایل حقوقی و مجوزها را چهارمین و پنجمین حلقه موردنظر در ایجاد اشتغال نام برد و افزود: کارآفرین در حوزه اشتغالزایی از سرمایه گذار مهم‌تر است و به همین منظور باید برای کار آفرینان کار را آسان گرفت.

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآفرینان را افسران جنگ اقتصادی دانست و با بیان اینکه باید حمایت از کار آفرینان اولویت باشد، ادامه داد: انگیزه اشتغالزایی باید به صورت جامع ایجاد شود.

وی از وجود دو نقطه ضعف اساسی در حوزه اشتغال کشور نام برد و با بیان اینکه نبود دستگاه های حوزه اشتغال‌زایی و انجام کارهای انفرادی ضعف اول و نبود تقسیم کار ملی ضعف دیگر این حوزه محسوب می شود، گفت: اجرای تعهد اشتغال سال آینده کشور نیازمند تقسیم کار مناسب در سطح استان‌ها است.

وی با بیان اینکه نرخ اشتغال کارفرمایی در استان همدان پایین است، گفت: همدان به واسطه همجواری با دو استان مرزی باید از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای عرضه تولیدات خود استفاده کند.

استاندار همدان نیز در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان با بیان اینکه رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به کارآفرینی و اشتغال قابل تقدیر است، گفت: رویکرد کاری ما در حوزه اشتغال و کارآفرینی، بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید است.

علیرضا قاسمی فرزاد ایجاد ۲۳هزار شغل در استان همدان را یک برنامه و هدف دانست و گفت: این موضوع به عنوان نقطه شروع برنامه‌های استان خواهد بود ضمن اینکه ظرفیت استان بیش از این اعداد و ارقام است.

وی با بیان اینکه تحقق اشتغال در استان همدان به همت و پشت‌کار مدیران استانی بستگی دارد که باید در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های دولت از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، گفت: استان همدان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استانی، منطقه‌ای و جهانی دارد که باید در راستای تحقق آن‌ها اقدام کرد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای بر اساس رویکردها و اهداف برنامه ششم توسعه در استان طراحی و اجرایی خواهیم کرد، ادامه داد: اصل، افزایش تولید و حمایت از تولید مبتنی بر آمایش سرزمینی و مزیت‌های نسبی استان به تفکیک شهرستان‌ها است.

محورهای اشتغال باید با تکیه بر برنامه‌های دانش‌بنیان طرح‌ریزی شود
قاسمی فرزاد با تاکید بر اینکه فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در شهرستان‌ها نیز در راستای اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های در نظر گرفته تلاش خواهند کرد، گفت: رویکرد اصلی که در کنار این برنامه‌ها باید به سرانجام برسد، اقدام بر اساس و پایه طرح‌های دانش‌بنیان و با تکیه بر علم و فن‌آوری است و محورهای اشتغال باید با تکیه بر برنامه‌های دانش‌بنیان طرح‌ریزی شود.

استاندار همدان با بیان اینکه از ظرفیت پارک علم و فناوری و دانشگاه بوعلی برای اجرایی کردن برنامه‌های ایجاد اشتغال و حمایت از تولید، استفاده خواهد شد، افزود: دستگاه‌های اجرایی مربوطه به عنوان حمایت‌کننده و پشتیبان در کنار برنامه‌های دولت در استان در راستای تولید و ایجاد اشتغال خواهند بود ضمن اینکه نگاه ما به اشتغال، بیشتر تمرکز بر روی مبحث تولید است و اعداد و ارقام هرچقدر هم مهم باشند باز هدف ما بلندتر از آن است.

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش تولید و مبتنی بر دانش و ظرفیت سنجی و بازار یابی هستیم تا بتوان از این ظرفیت در راستای صادرات و افرایش ارزش افزوده استفاده کرد، گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای صدور مجوزها و یا همان «پنجره واحد» است که باید فرآیند آن در کوتاه‌ترین زمان باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید فرآیند صدور مجوز واحدهای تولیدی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر و اجرا کنند، افزود: بدون شک تسهیل در صدور مجوز، سرعت تولید و از سوی دیگر ایجاد اشتغال را افزایش خواهد داد.

نگاه دولت به روستاها، رونق اشتغال روستایی و کسب و کار خانگی و همچین اقدام در راستای مهاجرت معکوس است

استاندار همدان با اشاره به اینکه نگاه دولت به روستاها، رونق اشتغال روستایی و کسب و کار خانگی و همچین اقدام در راستای مهاجرت معکوس است، افزود: رویکرد جدید در کشاورزی، استفاده از آبیاری نوین است تا بتوان از آب و خاک استان بیشترین استفاده را کرد.

وی باتاکید بر اینکه به دنبال استفاده و اجرای صنایعی در استان هستیم که کمترین میزان مصرف آب را داشته باشند، گفت: اقدامات خوبی در زمینه توریست درمانی با همکاری شورای شهر و شهرداری همدان در دست اقدام است.

سرپرست اداره کل تعاون،کار ور فاه اجتماعی استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه استان همدان با ۱.۲ درصد از مساحت کشور و ۲.۱ درصد از جمعیت کشور یکی از استان‌های غربی با ۱۰ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۹ شهر و یک هزار و ۴۶ آبادی دارای سکنه است، گفت: همدان با قرار گرفتن در مسیر بزرگراه مرکز به غرب کشور در نزدیکی به پایتخت و مرز کشور عراق موقعیت خاص جغرافیایی دارد.

۴۷ هزار نفر در همدان بیکار هستند
یوسف شعبانی گفت: همدان با نرخ مشارکت اقتصادی ۴۲.۸ درصد دارای ۵۷۱ هزار نفر جمعیت فعال است که ۵۲۴ هزار نفر از آنها شاغل و ۴۷ هزار نفر بیکار را شامل می شود و در همین سال نرخ بیکاری استان همدان ۸.۲ دهم درصد بوده است.

وی ادامه داد: سهم شاغلان در بخش‌های مختلف اقتصادی در بخش کشاورزی ۲۸.۸ درصد، صنعت ۳۰.۶ درصد و خدمات ۴۰.۶ درصد است و با توجه به اینکه میانگین شاغلین در بخش کشاورزی در کشور ۱۷.۴ است می توان گفت که استان همدان یکی از استان هایی است که کشاورزی در آن رونق داشته به نحوی که در تولید گردو، سیب زمینی، کشمش، انگور، آلو، شلیل، گیاهان دارویی و جو رتبه یک تا پنجم کشوری را داراست.

وی اظهار داشت: اشتغال استان همدان در هر سه بخش به طور متوازن توزیع شده و در بخش صنعت نیز با توجه به ذخایر معدنی مواد اولیه با ۲۴ نوع ماده معدنی مثل آهک صنعتی، دولومیت و سیلیس، مزیتهای خوبی جهت احداث صنایع بالادستی دارد.

همدان با داشتن ۱۵ شهرک صنعتی و ۱۵ ناحیه صنعتی، پتانسیل خوبی در جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دارد

شعبانی ادامه داد: استان همدان با ۱۵ خوشه صنعتی دارای نقشه سالیانه از ۴۲ خوشه شناسایی شده مثل سفال و سرامیک لالجین، مبل و منبت ملایر، تویسرکان و نهاوند، پوشاک کرداباد، قطعات پلاستیک ولاستیکی رزن، کشمش ملایر، سنگ و طلایی همدان، ادوات کشاورزی نگارخاتون، لبنیات نهاوند، سیلیس کوبی ازندریان و همچنین داشتن ۱۵ شهرک صنعتی و ۱۵ ناحیه صنعتی، پتانسیل خوبی در جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دارد.

وی یکی از اولویت‌های مهم توسعه استان همدان را گردشگری و بوم گردی اعلام کرد و گفت: استان با یک هزار و ۷۳۱ جاذبه گردشگری و هشت جاذبه بین المللی شامل بزرگترین غار آبی جهان غارعلیصدر، تپه نوشیجان، سراب گیان نهاوند، گنبد علویان و ۲۰ روستای هدف گردشگری و ۱۵ روستای ویژه صنایع دستی و همچنین چندین نشان جهانی مثل شهر جهانی سفال و سرامیک لالجین، نشان ملی مبل و منبت ملایر، نشان جغرافیایی مبل و منبت تویسرکان، مزیت بالایی در توسعه اقتصادی استان دارد.

سرپرست اداره کل تعاون،کار و ر فاه اجتماعی استان همدان افزود: پیرامون صنعت گردشگری و بوم گردی با توجه به جاذبه‌های تاریخی و جغرافیایی استان باید اقداماتی در جهت جذب و ماندگاری توریست در استان بوجود آورده و با همدلی و همکاری دستگاههای اجرایی به اشتغال و سرمایه گذاری در استان پرداخت.

شعبانی در خصوص اشتغال ایجادی گفت: اطلاعات ۱۸ هزار و ۲۱ نفر از شاغلین جدید در سامانه ملی رصد ثبت شده و همچنین اشتغال بخش مسکن بر اساس هر ۶۰ متر مربع ساخت و ساز مسکن مازاد بر ساخت و ساز مدت مشابه در سال قبل توسط اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن سه هزار و ۶۸۵ نفر شد که با احتساب اشتغال غیر مسکن مجموع ۲۱ هزار و ۷۰۶ نفر است و نسبت به تعهد سالیانه ۱۱۰درصد محقق شده است.

وی افزود: از ۱۸ هزار و ۲۱ نفر اشتغال بخش غیر مسکن در سامانه ۶۲ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان ثبت شده و ۸۵درصد مشاغل خرد و خانگی و ۱۵درصد کارفرمایی بوده است.

سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: اشتغال های ثبت شده ۲۰ درصد در بخش صنعت، ۵۳درصد خدمات و ۲۷درصد در بخش کشاورزی هستند.

وی با اشاره به توزیع سهم متمرکز تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: تا اوایل سال ۱۴۰۰ در قالب پنج مرحله چهار هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال از تسهیلات روستایی به استان همدان اختصاص پیدا کرده است

کد خبر: ۱۳۷٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha