۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
فیلم برنج مصنوعی در امارات دردسر ساز شد|چگونه برنج های نیمه با نشاسته، دانه بلند ایرانی می شود؟
برنج های مصنوعی در ایران چگونه عرضه می شوند؟

فیلم برنج مصنوعی در امارات دردسر ساز شد|چگونه برنج های نیمه با نشاسته، دانه بلند ایرانی می شود؟

فیلم برنج مصنوعی در امارات هم دردسر ساز شده و سازمان ایمنی مواد غذایی ابوظبی را مجبور به واکنش کرد. اما در ایران با وجود اثبات تولید آن پس از چند سال همچنان روش توزیع آن معلوم نیست؟

بازار، گروه ایران: فیلم برنج مصنوعی در امارات هم باتاخیر چند ساله دردسر ساز شده و سازمان کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی را مجبور به واکنش و تکذیب کرد. اما هنوز بعد از گذشت چند سال تکلیف برنج های کرانول شده داخلی معلوم نیست و هنوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره نحوه عرضه این نوع محصولات که اکنون ساخت دستگاه هایش در داخل عملیاتی شده ، دستور العملی و یا حساسیتی ندارد.

چنین فیلم مشابهی نیز در ایران پخش شده بود که نشان می داد با دستگاهی که از چین وارد شده بود آرد برنج به گرانول برنج تبدیل می شود که برای مشاهده این فیلم می توانید اینجا مراجعه کنید.

نکته ضروری این است که تصویر غلطی از گرانول در اذهان به وجود آمده و فکر می کنند که گرانول حتما ماده ای است از ترکیبات پلیمری در حالی که گرانول اسم پلیمر خاصی نیست و برای موادی که از حالت پودری به شکل دانه‌دانه در آمده اند از این نام استفاده می شود و در کاربردها و مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه مذکور می تواند برنج های نیمه و شکسته که حدود ۲۰ درصد تولیدات داخلی را شامل می شود با افزودنی های به برنج تبدیل کند. اما هنوز معلوم نیست که این برنج ها در ایران چگونه و با چه نامی عرضه می شوند. در حالی که باید در هنگام عرضه بر روی بسته های آنها توضیحات لازم درباره گرانول بودن برنج و مواد افزودنی آن اضافه شود

در واقع دستگاه مذکور می تواند برنج های نیمه و شکسته که حدود ۲۰ درصد تولیدات داخلی را شامل می شود با افزودنی های به برنج تبدیل کند. اما هنوز معلوم نیست که این برنج ها در ایران چگونه و با چه نامی عرضه می شوند. در حالی که باید در هنگام عرضه بر روی بسته های آنها توضیحات لازم درباره گرانول بودن برنج و مواد افزودنی آن اضافه شود.

سازمان کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی توضیح داد که ویدیوهایی که اخیراً در مورد برنج موسوم به "برنج مصنوعی" منتشر شده نادرست است و خاطرنشان کرد که همه انواع برنج در بازارهای امارات برای مصرف انسان مناسب است. این مقام تایید کرد که از طریق چندین فعالیت کنترلی، از جمله نمونه برداری برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، بازرسی مجازی محموله ها، و با توجه به الزامات مقررات فنی امارات متحده عربی برای راستی آزمایی انواع برنج های وارداتی و معامله شده در بازارها چنین فیلمی صحت ندارد.

این نهاد یاد آور شد: برنج های موجود در امارات علاوه بر بررسی دقیق فرآیندهای کشاورزی و تولیدی که طی کرده در بازارها نیز با نام و توضیحات دقیق برنج وارداتی در مراکز فروش عرضه می شود و در صورت وجود مواد افزودنی به محصول در توضیحات آن آمده است. سازمان کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی به عموم مردم اطمینان داده که از ورود هرگونه محصول ناایمن و ناسالم به بازارهای امارات جلوگیری می شود. این مقام از مردم خواسته که تحت تأثیر شایعات قرار نگیرند یا اطلاعات ناشناس در مورد ایمنی مواد غذایی منتشر نکنند و در صورت هرگونه اطلاعات یا شکایت مرتبط با ایمنی مواد غذایی از طریق حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی یا از طریق مرکز تماس دولت ابوظبی به شماره ۸۰۰۵۵۵، (جایی که تیم‌های بازرسی سازمان هر گونه اخطار دریافتی از مصرف‌کنندگان را پیگیری می‌کنند) تماس بگیرند و این مرکز خود را ملزم به پیگیری وتوضیحات لازم درباره موضوعات می داند.

با توجه به اینکه مواد اولیه خط تولید برنج سنتزی ، برنج نیم دانه و یا به اصطلاح دانه مرغی است به دلیل خرد بودن تا قبل از این تبدیل به خوراک مرغمی شد. اما الان بعلاوه نشاسته و افزودنی های مجاز خوراکی تبدیل به برنج دانه بلند می شود. بعلاوه اینکه می توان به این نوع برنج ویتامین های آ و ای هم اضافه کرد و آن را غنی سازی کرد

فیلم برنج مصنوعی در امارات دردسر ساز شد|چگونه برنج های نیمه با نشاسته، دانه بلند ایرانی می شود؟

تبدیل برنج نیمه به دانه بلند

گفتنی است به راحتی می توانید با یک سرچ ساده متوجه وجود چنین دستگاه هایی در ایران شد به نحوی که یک تولید کننده این تجهیزات در معرفی محصول خود نوشته است: خط تولید برنج سنتزی دانه بلند ، پودربرنج را به عنوان ماده اصلی تولید کننده برنج ایجاد می کند و در کنار آن برخی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر به عنوان بخشی از این ماده در صورت تمایل به برنج سنتزی اضافه می شود . این ماده پودری شکل توسط اکسترودر دوقلو به شکل برنج خارج می شود و در یک خشک کن دوار با حفظ مقدار رطوبت لازم خشک می شود. تکنیک اکسترودینگ باعث تقویت و استحکام ریز مغذی های موجود در برنج می شود.

در اصل این دستگاه برنج های نیم دانه و خرده برنج ها را آسیاب کرده، سپس در میکسر با دیگر مواد اولیه افزودنی مخلوط کرده و وارد اکسترودر می کند. سپس بر اساس فرمولاسیون به شکل برنج دانه بلند در می آورد . در مرحله بعدی برنج های چسبیده بهم روی نوار نقاله لرزان، ریخته شده و از هم جدا می شوند. در مرحله آخر، برنج ها وارد خشک کن شده و نهایتا بسته بندی می شوند. ضمنا عملکرد خطوط تولید صنایع غذایی هیمورا، تمام اتوماتیک بوده و بسته بندی محصول نهایی، به طور خودکار انجام می شود.

البته گفتنی است که در تولید برنج های مصنوعی در جهان از نشاسته سیب زمینی نیزاستفاده میشود که علی القاعده قیمت مناسب تری نسبت به برنج های واقعی دارد و ضروری است که برنج های تولید با این روش در هنگام عرضه با بسته بندی متفاوت و توضیحات درباره افزودنی ها باشد با این حال گفته می شود که این نوع برنج بعضا به نام برنج دانه بلند ایرانی عرضه می شود که مشتریان اصلی آن نیز باید رستورانها باشند.

مزایای تولید برنج سنتزی

با توجه به اینکه مواد اولیه خط تولید برنج سنتزی ، برنج نیم دانه و یا به اصطلاح دانه مرغی است به دلیل خرد بودن تا قبل از این تبدیل به خوراک مرغی شد. اما الان بعلاوه نشاسته و افزودنی های مجاز خوراکی تبدیل به برنج دانه بلند می شود. بعلاوه اینکه می توان به این نوع برنج ویتامین های آ و ای هم اضافه کرد و آن را غنی سازی کرد. در طول چرخه تولید این نوع برنج هیچ گونه ماده شیمیای خاصی به این محصول اضافه نمی شود.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha