۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۹
مرگ صدها راس گوسفند براثر گرسنگی| جهاد کشاورزی گلستان تکذیب کرد
بازار گزارش می دهد؛

مرگ صدها راس گوسفند براثر گرسنگی| جهاد کشاورزی گلستان تکذیب کرد

گرگان-درحالیکه دامدار گلستانی علت مرگ دام‌هایش را گرسنگی و تعداد آن را ۷۵۰ راس اعلام می‌کند مسئولان جهاد کشاورزی این آمار را غیرواقعی می‌دانند و معتقدند مرگ دام‌ها حاصل نگهداری در فضای غیربهداشتی است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: گلایه یک دامدار گلستانی از عدم رسیدگی دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی استان برای تامین نهاده‌های دامی و تلفات چشمگیر دام‌های این دامدار روستایی ظرف دو روز گذشته در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. اقدامی که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

واکنش استاندار گلستان یکی از مواردی بود که در رسانه‌های استان اعلام شد. علی محمد زنگانه توضیح داد که «هر گونه کوتاهی از سوی هر مقامی در زمینه عدم تخصیص خوراک دام به پرورش دهندگان محلی با توجه به بارش سنگین برف در این منطقه، پذیرفته نیست». این مقام مسئول قول پرداخت خسارت به این دامدار را داده است.

با این حال محمد دهنوی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان معتقد است عدم پیش بینی دامدار برای ذخیره نهاده یکی از عوامل بروز این اتفاق تلخ شده است و بخش دیگر بروز این مشکل به جهت کمبود نهاده‌های دامی در استان است.

دهنوی هم قول جبران بخشی از خسارت دامدار را می‌دهد و در گفتگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: دستور تهیه گزارش برای بررسی دقیق این موضوع به دستگاه‌های متولی داده شده تا پس از آن درباره موضوع تصمیم‌گیری شود.

خفگی، سرمازدگی و سوتغذیه عامل مرگ دام‌ها
مطابق ارائه گزارش اداره دامپزشکی شهرستان کردکوی «بر اساس کالبدگشایی بر دام‌های تلف شده، عواملی نظیر نبود خوراک دام، بارش سنگین برف و سرمازدگی، انرژی ناکافی، بیماری‌های انگلی در گله و وضعیت نامناسب بهداشتی و غیراصولی موجب تلف شدن دام‌های این دامدار شده است».

آنگونه که از اظهارات حسین مهیمنی رئیس اداره دامپزشکی کردکوی برمی‌آید، «بخشی از تلفات دام‌ها به خاطر خفگی، بخشی به دلیل سرمازدگی و بخش دیگری به واسطه سوتغذیه دام ایجاد شده است».

گوسفند از کمبود خوراک تلف شده و علی رغم تلاشمان برای تهیه خوراک دام به دلیل بارش سنگین برف و انسداد جاده، تامین خوراک دام میسر نشد

جهاد کشاورزی سهل انگاری کرد
اما اصغر حسام دامدار گلستانی نظری مخالف این اداره دارد و معتقد است که سهل انگاری جهاد کشاورزی گلستان در تخصیص خوراک دام باعث تلفات صدها دام شده است.

آنگونه که این دامدار روستایی در کلیپی که منتشر شده می‌گوید: گوسفند از کمبود خوراک تلف شده و علی رغم تلاشمان برای تهیه خوراک دام به دلیل بارش سنگین برف و انسداد جاده، تامین خوراک دام میسر نشد.

او با بیان این جمله که جهاد کشاورزی استان برای ۷۵۰راس گوسفند حاضر به ارائه جو برای تغذیه دام‌هایم نشد، می‌افزاید: در انبار علوفه داشتند و به ما چیزی برای سیر کردن شکم داممان ندادند.

این دامدار گلستانی ادامه می‌دهد: اگر امکان دسترسی به شهر را داشتیم حاضر به فروش دام به یک سوم قیمت بودم اما به دلیل مسیر صعب‌العبور امکان فروش دام و تهیه خوراک برای تعداد محدودی از دام‌های دیگرم را نداشتم.

مرگ صدها راس گوسفند براثر گرسنگی| جهاد کشاورزی گلستان تکذیب کرد

آمار تلفات دامدار غیرواقعی است
درحالیکه این دامدار گلستانی میزان تلفات دام‌هایش آن هم بر اثر گرسنگی را ۸۵۰ راس دام اعلام می‌کند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان معتقد است این آمار غیر واقعی بوده و تعداد دام‌های تلف شده روستای چمن ساور کردکوی حداکثر ۱۰۰ دام است.

رحمت اله سمیعی در گفتگو با خبرنگار بازارمی افزاید: بر اساس آخرین واکسیناسیون انجام شده در مجموع ۴۵۰ راس دام داشته که از این تعداد حدود ۳۵۰ راس دام در حال حاضر موجود است.

وی نگهداری دام در مکانی غیر استاندارد را عامل تلفات دام اعلام می‌کند و می‌گوید: در فضایی که می‌توان حداکثر ۱۰۰ راس دام نگه داشت، این دامدار ۴۵۰ راس دام نگه داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ارتفاع سقف مکان نگهداری دام را نهایت ۱۵۰ سانتیمتر می‌داند و می‌افزاید: این دام‌ها با بارش برف و برودت هوا متراکم شده و مدت طولانی در این فضا ماندند به این ترتیب اغلب دام‌ها بر اثر ساتع شدن گاز آمونیاک در فضای محدود نگهداری، خفه شدند.

وی با بیان این نکته که خوراک دام در دو ماه دی و بهمن و در چهار مرحله به این دامدار تخصیص یافته، ادامه می‌دهد: میزان ۹ تن نهاده دامی در این مدت به این دامدار داده شد که این میزان نهاده جوابگوی نیاز تعداد دام موجود، بوده است.

میزان ۹ تن نهاده دامی در این مدت به این دامدار داده شد که این میزان نهاده جوابگوی نیاز تعداد دام موجود، بوده است

سمیعی در توضیح تشخیص دامپزشکی درباره سوتغذیه دام، می‌گوید: دام‌ها به جز کنسانتره‌ای که از طریق جهاد کشاورزی دریافت می‌کنند نیاز به علوفه هم دارند که آن باید طرف دامدار تهیه شود.

به گفته وی ،۶۰ درصد خوراک دام علوفه است، آن بخشی که به جهاد کشاورزی برای سهمیه دام مربوط می شده تخصیص یافته اما مشکل اینجاست که دامدار به دلیل استقرار در منطقه ییلاقی در فصل سرما امکان تامین علوفه دام را نداشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه می‌کند: فلسفه ییلاق و قشلاق برای استفاده دام از علوفه است، بنابراین این دام‌ها در این فصل سرما باید به منطقه قشلاقی می‌رفتند.

وی معتقد است که نگهداری دام در فصل سرما در مناطق ییلاقی باید در یک سیستم کاملاً بسته انجام شود ضمن اینکه ذخیره خوراک دام به میزان کافی از ضروریات است.

سمیعی ضمن یادآوری این نکته که این دامدار برای نگهداری از دام‌هایش هیچیک از شرایط استاندارد را نداشته، افزود: به نظرم آمار تلفات غیرواقعی اعلام شده است ضمن اینکه شرایط نگهداری غیربهداشتی در کنار تغذیه نامناسب منجر به مرگ دام‌ها شد.

هرچند وقوع این اتفاق به خودی خود عجیب و دردناک است اما سخنان ضد و نقیض مسئولان آن را عجیب‌تر کرده است به رغم قبول این اشتباه مسئولان از سوی استاندار و معاون اقتصادی استانداری گلستان و پرداخت خسارت به دامدار، مسئولان جهاد کشاورزی استان معتقدند آمار تلفات غیرواقعی است و بر اثر کمبود خوراک دام اتفاق نیافته است.

اما با وجود همه این موارد مطرح شده محمدباقر مولایی فر فرماندار کردکوی هم عدم تزریق به موقع نهاده‌های دامی را عامل کشتار دام‌ها می‌داند و در گفتگو با رسانه‌های استان، می‌گوید: انسداد جاده به دلیل باد، طوفان و برف باعث شد تا خوراک دام به موقع به دست دامدار نرسد.

با طرح حذف ارز دولتی برخی کالاهای موثر مانند خوراک دام دچار کمبود و نوسان قیمت در بازار شد، انتخاب دستگاهی برای توزیع تامین نهاده‌های دامی در استان‌ها تلاش دولت برای کنترل التهاب بازار بود. با این حال از بین رفتن صدها دام به دلیل نبود آینده‌نگری در شرایط بحرانی استان نشان می‌دهد که مسئولان برای تامین نیاز و کمبودهای این بخش باید جدی تر از قبل نظارت و مدیریت داشته باشند تا شاهد این اتفاقات در آینده برای دام و صنعت دامپروری استان نباشیم.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha