۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
آیین‌نامه اجرایی واردات، صادرات و ترانزیت پسماندها تصویب شد
در نشست امروز هیأت دولت؛

آیین‌نامه اجرایی واردات، صادرات و ترانزیت پسماندها تصویب شد

هیأت وزیران با هدف ایجاد هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و در راستای عضویت ایران در کنوانسیون بازل، آیین‌نامه اجرایی واردات، صادرات و ترانزیت پسماندها بر اساس مفاد کنوانسیون یاد شده را به تصویب رساند.

به گزارش بازار، هیأت وزیران در نشست امروز (چهارشنبه) به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با هدف ایجاد هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و ارتقای مدیریت محیط زیستی کشور در زمینه نقل و انتقال مواد زائد زیان بخش در راستای عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بازل، آیین نامه اجرایی واردات، صادرات و ترانزیت (عبور) پسماندها بر اساس مفاد کنوانسیون یاد شده را به تصویب رساند.

براساس این مصوبه هیأت وزیران هرگونه واردات، صادرات و عبور پسماند ویژه (خطرناک) و سایر پسماندها بدون رعایت مفاد کنوانسیون بازل، مفاد این آیین نامه و سایر قوانین و مقررات ملی مدیریت پسماند در کشور ممنوع است.

پسماندهای مندرج در الحاقیه‌های کنوانسیون مذکور، مشمول این آیین‌نامه قرار گرفته و پسماندهای بخش‌های دفاعی و پسماندهای ویژه پرتوزا در دامنه شمول آیین نامه نیست و تابع قوانین و مقررات مربوط به خود هست.

کنوانسیون بازل در سال ۱۹۸۹ میلادی توسط برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و در پاسخ به نگرانی کشورهای درحال توسعه به دلیل محدودیت توانایی‌های فنی و مالی آنها جهت مقابله با انباشت غیرقانونی پسماندهای خطرناک، به تصویب کشورهای عضو سازمان ملل رسید و در سال ۱۹۹۲ میلادی لازم الاجرا شد.

پیرو عضویت جمهوری اسلامی ایران در «کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون مرزی مواد زائد زیان بخش (پسماندهای ویژه) و دفع آنها»، هرگونه حمل و نقل برون مرزی پسماندهای ویژه (خطرناک) و سایر پسماندها به کشور در چارچوب قوانین و مقررات کنوانسیون بازل انجام می‌شود.

اختصاص اعتبار برای ایجاد و راه اندازی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی جدیدالتأسیس

دولت به منظور تأمین اعتبار جهت اجرای تکالیف مندرج در قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و نیز با هدف راه اندازی و فراهم سازی بسترهای لازم برای مناطق آزاد جدیدالتصویب، به سازمان های مناطق آزاد تجاری- صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی و ماکو اجازه داد در مجموع به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال به عنوان کمک برای ایجاد، تهیه مقدمات و راه‌اندازی مناطق آزاد جدیدِ مصوب (در قالب اعتبارات جاری و سرمایه ای و مطابق با تسهیم مساوی) لحاظ کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha