۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
تنش روسیه و اوکراین طلای سیاه را با ارزش تر کرد| نفت ۱۲۰ دلاری در راه است؟
پیش بینی افزایش قیمت نفت از ۵ تا ۲۰ دلار

تنش روسیه و اوکراین طلای سیاه را با ارزش تر کرد| نفت ۱۲۰ دلاری در راه است؟

با تشدید بحران روسیه و اوکراین قیمت نفت برنت امروز به ۹۷ دلار و ۱۴ سنت رسید. برخی از منابع خبری از احتمال رشد ۵ تا ۲۰ دلاری بهای نفت خبر می دهند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با تشدید بحران روسیه و اوکراین، قیمت نفت افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که دیروز به ۹۹ دلار و ۵۰ سنت رسیده بود، امروز با ۳۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش به ۹۷ دلار و ۱۴ سنت رسید. به دنبال افزایش نگرانی ها، حالا بانک آمریکا پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت خام برنت تا اواسط سال جاری میلادی به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد. انتظار می‌رود تقاضا برای نفت ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش‌یافته و از سطح قبل‌از بحران کرونا یعنی حدود ۱۰۱ میلیون بشکه در روز فراتر رود.

حالا بازار جهانی نفت چشم به مذاکرات هسته‌ای در وین دوخته است، مذاکراتی که پیشرفت‌های زیادی در آن حاصل شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند مذاکرات در مرحله نهایی است. به گفته موسسات نفتی، در صورت توافق، ایران می‌تواند صادرات نفت خود را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد. در این میان اما بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که امیدواری به احیای برجام و ورود نفت ایران به بازار جهانی بتواند تا حد زیادی از رشد قیمت ها جلوگیری کند.

بانک آمریکا اعلام کرد شاخص نفت خام برنت با توجه به‌شدت بحران روسیه و اوکراین بین ۵ تا ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش قیمت خواهد داشت

تولیدات اوپک افزایش پیدا نمی کند
درحالی رشد قیمت ها در بازار به شدت نگران کننده شده که به نظر می رسد اعضای اوپک هم قصد ندارند تولیدات خود را افزایش دهند. وزیر نفت نیجریه در حاشیه اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در دوحه قطر نظر اوپک‌پلاس را تکرار کرد و گفت نیازی به افزایش اضافی تولید این گروه با توجه به چشم‌انداز توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نمی‌بیند زیرا عرضه بیشتری از سوی ایران به بازار نفت جاری خواهد شد.

به گزارش رویترز، یک منبع اعلام کرد که ناتوانی ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) برای رسیدن به هدف تولید سبب شد پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در ماه ژانویه باز هم افزایش یابد و به ۱۲۹‌درصد برسد؛ این مساله نشان‌دهنده کمبود عرضه در بازار است که سبب بالا رفتن بیشتر قیمت نفت می‌شود.

وزیر انرژی امارات متحده عربی در حاشیه کنفرانس صادرکنندگان گاز امروز در دوحه گفت که قیمت نفت ناشی از عوامل ژئوپلیتیکی است نه عرضه و تقاضا

قیمت نفت چقدر افزایش پیدا می کند؟
قیمت نفت اخیرا از ۹۰ دلار در هر بشکه گذشت که نشان دهنده افزایش بیش از ۲۰ درصد قیمت در سال جاری و افزایش بیش از ۸۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۲۱ است. با این حال، این رشد قیمت را می توان به عوامل دیگری از جمله عرضه محدود هم نسبت داد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در حاشیه کنفرانس صادرکنندگان گاز امروز در دوحه گفت که قیمت نفت ناشی از عوامل ژئوپلیتیکی است نه عرضه و تقاضا.

به گفته اندی لیپو، رییس شرکت Lipow Oil Associates در صورت تشدید بحران، قیمت نفت به بشکه ای ۱۱۰ دلار افزایش خواهد یافت. او به سی‌ان‌بی‌سی گفت که اگر واقعا عرضه نفت روسیه به اروپا را که ۳ میلیون بشکه در روز است قطع شود، می توان شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ دلار دیگر در هر بشکه بود که برنت را به حدود ۱۱۰ دلار می رساند.

او اضافه کرد: بازار به ورود نیروهای روسیه به اوکراین متمرکز شده است و حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم عرضه تازه از کجا می آید. کاترینا ال، اقتصاددان ارشد Moody’s Analytics گفت: این شرکت تخمین زده است که تنش های ژئوپلیتیکی حدود ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر بشکه به قیمت نفت می افزاید. اما پیش بینی ها درباره رشد قیمت ها تنها به همین موارد ختم نمی شود. به طوری که، بانک آمریکا اعلام کرد شاخص نفت خام برنت با توجه به‌شدت بحران روسیه و اوکراین بین ۵ تا ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش قیمت خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha