۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
تولید ۲۸ هزار تن سم در کشور
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد

تولید ۲۸ هزار تن سم در کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از تولید ۲۸ هزار تن انواع سموم و افت کش‌ها توسط کارخانجات داخلی خبر داد.

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره میزان تولید و نیاز کشور به سموم و افت کش‌ها گفت: سالانه ۳۵ هزار تن نیاز کشور به انواع سموم و افت کش هاست که از این مقدار ۷ هزار تن سم آماده وارد، و ۲۸ هزار تن نیز به صورت فرموله شده توسط کارخانجات داخلی تولید می‌شود.

علایی مقدم با اشاره به فعالیت ۸۰ کارخانه و کارگاه تولید سم در کشور افزود: ۹۸ درصد وابستگی کشور به ماده موثره سموم، از خارج تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: نظارت سازمان حفظ نباتات در طول برنامه ششم توسعه، موجب شد تا ۲۸ هزار تن سموم براساس استانداردها، تاییدیه و گواهی موسسه تحقیقات گیاهی کشور، تولید شود که این دستاورد بزرگی، برای سازمان حفظ نباتات کشور است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از راه اندازی سامانه‌های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک از اسفند ماه در کشور خبر داد.

شاهپور علایی مقدم گفت: سالانه در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون نهال تولید می‌شود که تنها ۵۰ درصد این نهال‌ها تحت نظارت سازمان نباتات است.

وی اضافه کرد: طبق قانون، سازمان حفظ نباتات، مسئول نظارت بر جابجایی هرگونه اندام گیاهی و به ویژه نهال است در حالیکه تعداد نهالستان‌ها و باغ مادری تولید نهال در کشور کم است، با این وجود نظارت مشخصی بر تولید و توزیع آن وجود ندارد، اما با راه اندازی سامانه مانیتورینگ نهال، می‌توان از انتشار بیشتر آفات، بیماری و تولید نهال‌های نامرغوب جلوگیری کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با اشاره به راه اندازی و آغاز فعالیت سامانه سماک با هدف تولید محصولات سالم و صادراتی گفت: از اسفندماه این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده و در اولویت نخست برای صادرات به روسیه و دیگر مقاصد صادراتی، بسترهای تولید و صادرات فراهم شده است.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha