۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
اثر روانی مذاکرات بر روی قیمت ارز بیشتر از بازار بورس| رشد اقتصادی ۸ درصد بعید است
استاد دانشگاه در گفتگو با بازار مطرح کرد

اثر روانی مذاکرات بر روی قیمت ارز بیشتر از بازار بورس| رشد اقتصادی ۸ درصد بعید است

افقه، استاد دانشگاه گفت: اگر به توافق هسته ایی برسیم بعید می دانم به رشد ۸ درصد برسیم. به صراحت می توانم عنوان کنم که اگر برجام به نتیجه برسد رشد اقتصادی ۴ درصد می توانیم داشته باشیم.

بازار؛ گروه ایران: مرتضی افقه استاد دانشگاه در گفتگو با بازار، در پاسخ به این پرسش، اگر توافق هسته ایی صورت بگیرد تا چه اندازه در بازار سرمایه تاثیر می گذارد، گفت: طبیعی است که بخواهد تاثیر داشته باشد. روابط خارجی و تحریم ها مستقیماً بر دارایی های ارزی و به تبع آن بر عرضه و قیمت ارز تاثیرگذار است. بنابراین، هر گونه خوش بینی یا بدبینی نسبت به موفقیت این مذاکرات منجر به کاهش یا افزایش قیمت ارز می شود. اما غیرمستقیم بر بازار بورس تاثیرگذار است. البته تاثیر آن با وقفه زمانی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: بورس ساخته ای از تولید کشور است. موفقیت مذاکرات می تواند بر تولید تاثیرگذار باشد اما اخبار موفقیت و یا عدم موفقیت برجام خیلی یا حداقل بلافاصله تاثیری بر تولید ندارد و به تبع تاثیری بر بازار تولید نیز ندارد. ضمن اینکه بازار بورس در داخل تحت تاثیر بازارهای رقیب است.

وی افزود: نرخ بهره بانکی یا بازار کالاهای دیگر جزئی از رقبای بازار بورس بشمار می آیند که اگر تغییر نکنند بازار بورس هم خیلی متاثر نمی شود. بنابراین، ماهیت این بازارها الزاماً با هم یکی نیست بلکه متاثر از متغیرهای واحدی و یا حداقل در کوتاه مدت این چنین است.

بدون توافق و رفع تحریم ها رشد ۸ درصدی اصلاً امکان پذیر نیست، به رغم اینکه ظرفیت های زیادی داریم که خالی هستند و نمی توانیم بر روی این ظرفیت ها سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم

این استاد دانشگاه براین باور است: موفقیت مذاکرات در میان مدت باعث افزایش شاخص بورس می شود چون انتظار رونق تولید می رود و رونق تولید به بهبود شاخص بورس می انجامد اما این نگاه با وقفه زمانی انجام می شود و اثر روانی بر قیمت ارز دارد ولی این اثر روانی تاثیر بر بازار سرمایه نخواهد داشت به دلیل اینکه باید متغیرهای اصلی فعال شوند.

افقه با اشاره به اینکه، دولت در بحث رشد اقتصادی باید چه اقدامی انجام دهد؟ پاسخ داد: بدون توافق و رفع تحریم ها رشد ۸ درصدی اصلاً امکان پذیر نیست، به رغم اینکه ظرفیت های زیادی داریم که خالی هستند و نمی توانیم بر روی این ظرفیت ها سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم. حتی اگر به توافق هسته ایی نیز برسیم باز بعید می دانم به رشد ۸ درصد برسیم.

وی ادامه داد: به صراحت می توانم عنوان کنم که اگر برجام به نتیجه برسد رشد اقتصادی ۴ درصد می توانیم داشته باشیم که این عدد باید زمینه های لازم را داشته باشد که لازمه آن مدیریت کلان و دقیق است.

این تحلیلگر اقتصادی در خصوص اینکه دولت برای تقویت پایه های اقتصادی باید چه اقداماتی انجام بدهد پاسخ داد: در وهله اول باید مذاکرات را به نتیجه برسانیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد موفقیت بزرگی برای دولت بشمار می آید حال با هر کیفیتی باشد. همچنین مسئله FATF را باید حل کنیم تا اینکه امکان مراودات مالی صورت بگیرد.

وی گفت: زمینه فعالیت شرکت هایی که در داخل تولید می کنند و هم شرکت هایی که کالاهای آنها صادراتی است بتواند زمینه تجارت برای آنها نیز فراهم شود که همین روند در بازار بورس نیز تاثیر می گذارد. اگر مشکل حل نشود طبیعی‌ست که باید موانع تولیدی که صرفاً علت داخلی دارند، برداشته شوند که آن هم از توان دولت به تنهایی خارج است. پس بعید می دانم اگر تحریم ها برداشته نشود دولت برای رونق تولید کاری بتواند کند و رشد ۸ درصد سهل است حتی رشد یک درصدی نیز نخواهیم داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha