۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
بورس بازی زمین منجر به تغییر کاربری یک سوم اراضی مازندران شد
در گفتگو با بازار؛

بورس بازی زمین منجر به تغییر کاربری یک سوم اراضی مازندران شد

ساری- رستمی، دکترای علوم و مهندسی آبخیزداری با بیان اینکه بورس بازی سبب شده تا یک سوم جلگه مازندران دچار تغییر کاربری شود، خواستار مدیریت و برنامه ریزی برای مقابله شد.

محمدرشید رستمی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره پیامدهای زهکشی شالیزاری در شمال با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست در حوزه کشاورزی در استان های شمالی دچار بحران هستیم، گفت: تغییر کاربری و الگوی کشاورزان در زمینه کشت و مدیریت مزرعه و توجیه نداشتن طرح ها از جمله مسائل است.

وی گفت: ۱.۸ میلیارد مترمکعب انتقال آب از سرشاخه های استان نیز بر وضعیت رطوبت در جلگه و آب تاثیر خواهد گذاشت و خشکسالی و تاثیرات آن نیز طی یک دهه اخیر تبعات زیادی برجای گذاشته است.

وی گفت: یک سوم جلگه مازندران با تغییر کاربری از حیض انتفاع خارج شد و با همین روند نیمی از اراضی را از دست خواهیم داد و رشد افسارگسیخته قیمت زمین و بورس زمین سبب از دست رفتن اراضی کشاورزی می شود.

رستمی با اظهار اینکه دو هزار میلیارد تومان برای آغاز زهکشی اراضی در استان مازندران نیاز است، گفت: این درحالی است که هیچ انگیزه و اراده ای برای مقابله با تغییر کاربری افسارگسیخته وجود ندارد و بخش اعظم از تغییر کاربری ها در مناطق دارای مانداب متمرکز شده است.

وی گفت: وقتی این خانه در آتش می سوزد عوض کردن گلدان و خاک آن تاثیری ندارد در حالی هنوز الگوی کشت مناسب در فصول مختلف نداریم و نتوانستیم ارقام مناسبی را ارائه دهیم و بهره وری درستی از کشاورزی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha