۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
درد مسکن همدان، مُسکن ندارد| الحاق ۶۸۰ هکتاری دهان شیرین نمی‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

درد مسکن همدان، مُسکن ندارد| الحاق ۶۸۰ هکتاری دهان شیرین نمی‌کند

همدان- گرانی اجاره، مسکن و زمین درهمدان نیازمند درمان است موضوعی که درحال حاضر حتی یک مُسکن هم ندارد ضمن اینکه با الحاق ۶۸۰ هکتار به همدان، مشکل حل نمی شود و این موضوع برنامه ریزی های جدی تری می طلبد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهر همدان سال ها است با مشکلاتی از قبیل گرانی اجاره بها، زمین و مسکن و مواردی از این قبیل روبرو است؛ وضعیتی که به مرور باعث شد تا رکوردار و سردمدار گرانی ها و تورها در این عرصه ها شود به نوعی که در سال گذشته و سال جاری در بین بسیاری از شهرهایی که به واسطه موقعیت شغلی، نزدیکی به پایتخت و غیره وضعیت بهتری داشتند؛ این همدان بود که رتبه دار تورم اجاره بها و گرانی مسکن شد.

دو سالی می شود که نام طرح اقدام ملی مسکن و سپس در سال جاری موضوع طرح نهضت مسکن به میان آمده است؛ روندی که به موضوع نبود زمین در همدان گره خورد و در نهایت، دیماه سال جاری بود که استاندار همدان در این راستا با بیان اینکه طی رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام شد و به دنبال حضور در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، الحاق ۶۸۰ هکتار از اراضی دولتی واقع در محدوده اراضی شورین به همدان در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به گزارشی که به طور مبسوط ارائه شد، موفق به موافقت الحاق این اراضی به طرح جامع شهری همدان شدیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد عنوان کرد: موضوع الحاق ۶۸۰ هکتار از اراضی شورین، در فرآیند طرح جامع شهری همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با توجه به سیاست و برنامه نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم، طی مکاتباتی که انجام گرفت، درخواست شد تا این الحاق صورت گیرد.

دو سال از وعده های مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن می گذرد و هنوز در برخی از نقاط با زمین های خالی و دستان خالی جوانان همدانی روبرو هستیم

در نهایت این الحاق صورت گرفت، اگرچه به محض الحاق، همین موضوع در بوق و کرنا رفت که دیگر مشکل مسکن در همدان حل و تمامی جوانان خانه دار شدند؛ اما به راستی حال که این زمین های الحاق شده که البته از مرکز شهر و موقعیت های شهری مناسب و خدمات شهری دور هستند؛ برای پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، آیا می توان به آینده این طرح خوشبین بود؟ از سویی، این وضعیت درحالی است که دو سال از وعده های مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن می گذرد و هنوز در برخی از نقاط آن با زمین های خالی و دستان خالی جوانان همدانی روبرو هستیم!

درد مسکن همدان، مُسکن ندارد| الحاق ۶۸۰ هکتاری دهن شیرین نمی‌کند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سه نقطه ای که اخیرا به شهر الحاق شد هنوز هم محدود هستند، افزود: همدان یکی از شهرهایی است که برای طرح نهضت ملی مسکن با کمبود زمین مواجه است که بزرگترین دلیل آن را وضعیت جغرافیایی می دانم.

شهرام رحیم بخش اضافه کرد: زمانی که طرح جامع شهری و طرح تفصیلی همدان توسط کارشناسان بررسی می شود این موارد باید دیده و اجازه گسترش شهر به لحاظ سطحی داده شود چرا که میزان تراکم سرانه شهروندی همدان نسبت به بسیاری از شهرها و از جمله تهران کمتر است و همین موضوع از عوامل گرانی مسکن و زمین و اجاره بها محسوب می شود.

این طرح به هرحال به منصه ظهور می رسد اما کیفیت، چگونگی و بازه زمانی اجرای آن بسیار مهم است

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه به نظر می رسد مسئولان درصدد رفع این مشکلات بوده و با الحاق بخشی از زمین های شورین مشکلات مرتفع می شود، گفت: این طرح به هرحال به منصه ظهور می رسد اما کیفیت، چگونگی و بازه زمانی اجرای آن بسیار مهم بوده و علاوه بر اینکه نباید آثار سوئی داشته باشد و باید تقاضای شدید بازار را نیز جبران کند.

رحیم بخش در مورد افزایش گرانی در مناطق حاشیه شهر و مناطق تازه الحاق شده به همدان نیز بیان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز یکی از عوامل گرانی در این قسمت ها است اگرچه گرانی ها قبل از الحاق هم وجود داشت که این موارد را همچنان نتیجه نبود زمین در همدان می دانم و امیدوارم با امکاناتی که شهرداری و مسکن و شهرسازی در آن مناطق به کار می گیرند بتوان از زمین های آنجا به صورت استاندارد استفاده کرد.

طرح نهضت ملی مسکن به تنهایی معضل مسکن را برطرف نمی کند
وی با اشاره به اینکه سه منطقه جدید الحاق شده به همدان در مجاورت شهرک ها بوده و قیمت ملک و مسکن در آنها متاثر از این نقاط است، عنوان کرد: متاسفانه سیاست گذاری های اشتباه در حوزه مسکن یکی دیگر از عوامل گرانی مسکن است و قواعد در حوزه شهرسازی و مسکن نشان می دهد که اصول و ضوابط تا الان در خصوص ارزش قیمت های ملک و املاک ناکارآمد بوده و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه دولت باید فقط به طرح ملی مسکن بسنده نکند و سلیقه تمام متقاضیان را به مورد پوشش قرار دهد، اظهار کرد: باید سیاست های حمایتی را در مسیر ساخت و ساز مورد توجه قرار داد تا به فراخور سلیقه متقاضی مسکن داشته باشیم وگرنه طرح نهضت ملی مسکن به تنهایی معضل مسکن را برطرف نمی کند.

درد مسکن همدان، مُسکن ندارد| الحاق ۶۸۰ هکتاری دهن شیرین نمی‌کند

موضوعی که در این بین مطرح است از یک سو به تجربه تلخ مساکن مهر در همدان بر می گردد؛ قرار گیری محل اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شورین یعنی اجرای طرح های مناسب شهری، مهیّا سازی زیرساخت های شهری و بسیاری زمینه های دیگر که همه این ها در صورتی است که جوانان ما حاضر به زندگی در این محدوده باشند.

یعنی باید دید که آیا زمین های الحاقی، ارزش سرمایه گذاری و زندگی کردن را دارد یا تنها به دنبال ایجاد سرپناه هستیم تا بگوییم ما هم در همدان طرح نهضت ملی مسکن را پیش برده ایم! مسکن مهر کوی فردوس همدان یکی از همین نمونه ها است که البته در زمین های الحاقی نبود اما به دلیل موقعیت نامناسب مکانی هنوز هم پس از چندین سال با مشکل تامین امنیت، خدمات شهری، خدمات بهداشتی و آموزشی، راه مناسب، حتی نانوایی و سوپرمارکت هم مواجه است.

از کمترین خدمات شهری برخوردار هستیم!
یکی از ساکنین این مسکن مهر به خبرنگار بازار گفت: مدتی از صدای سگ هایی که محل نگهداری آنها به مسکن مهر کوی فردوس نزدیک است، خواب نداشتیم؛ مدتی به دلیل نبود تاکسی و نامناسب بودن شیب و دوری راه به مشکل برخوردیم، حتی یک نانوایی نداشتیم و حال همه این مشکلات هم چنان همراه ما است.

وی با بیان اینکه تاجایی که می دانم بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی در اینجا وجود دارد، عنوان کرد: نه فضای سبزی داریم، نه وضعیت امنیتی و رفاهی مناسب است؛ نه وضعیت شیب و راه اصلاح شده و نه از کمترین خدمات شهری برخوردار هستیم!

حتی خبری از یک کلنگ زدن هم نیست
نگاهی به پروژه دیگر مسکن در همدان یعنی طرح اقدام ملی مسکن می اندازیم، طرحی که دو ساله شد اما حتی یک کلنگ هم به زمین زده نشده است! بانوی جوان همدانی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: از تیرماه قسط وامی را که برای مسکن ملی گرفته ایم، می دهیم؛ قسطی برای هیچ! هنوز این طرح یک زمین است پس چرا از ما طلب واریزی دیگری را کردند که این روزها قسط وامی را بدهیم که می توانستیم آن را نگرفته باشیم!

مگر طرح اقدام ملی مسکن را پس از دو سال به سرانجام رسانده اند که می خواهند باز هم جوانان دیگری را امیدوار کنند؟

وی با بیان اینکه چرا مسئولان همدان در این زمینه پاسخی نمی دهند، اظهار کرد: حال هم صحبت از طرح نهضت مسکن می شود؛ مگر طرح اقدام ملی مسکن را پس از دو سال به سرانجام رسانده اند که می خواهند باز هم جوانان دیگری را امیدوار کنند؟

درد مسکن همدان، مُسکن ندارد| الحاق ۶۸۰ هکتاری دهن شیرین نمی‌کند

یکی از مستاجران همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: متاسفانه این روزها حتی در محلاتی چون خضر همدان شاهدیم که خانه ها را متری ۱۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته اند، محلات حاشیه ای و کم برخوردار که حتی خدمات شهری مناسبی هم ندارند؛ ما مستاجرها نگران هستیم؛ می ترسیم که با الحاق زمین ها به شهر همدان این وضعیت در مناطق دیگر هم پیش بیاید.

وی ادامه داد: ما زمین های بایر، نامناسب به لحاظ شهری، دور از خدمات شهری و بسیاری زمینه ها را درحالی وارد شهر می کنیم که به جوانی که قرار است در آنجا زندگی کند هم فکر نمی کنیم!

این طرح چه زمانی شروع و چه زمانی خاتمه پیدا می کند؟ هزینه هایی که از ما برای ساخت این مسکن ها گرفته می شود، آیا برایمان به صرفه خواهد بود؟

این جوان همدانی با اشاره به اینکه من دختری سه ساله دارم، اگر طرح نهضت ملی در زمین های دور از شهر و یا شورین ایجاد شود، روزی من دخترم را در آن منطقه باید به مدرسه بفرستم؟ آیا امنیت و موقعیت های بهداشتی و آموزشی و بسیاری از زمینه ها در آن منطقه مهیّا می شود؟ گفت: همه این ها به کنار، اصلاً این طرح چه زمانی شروع و چه زمانی خاتمه پیدا می کند؟ هزینه هایی که از ما برای ساخت این مسکن ها گرفته می شود، آیا برایمان به صرفه خواهد بود؟

وی با بیان اینکه در این طرح ثبت نام کرده اما اگر در نقاط الحاق شده به شهر همدان باشد، نمی توانم به آینده آن خوشبین باشم؛ عنوان کرد: ناامیدم، اسم این واحدها را حتی پس از ساخت هم نمی شود مسکن گذاشت، این ها سرپناهی هستند که ما دیگر مستاجر نباشیم اما از کیفیت زندگی ما زده شود.

حال با این تفاسیر، سعی شد نگاهی به تجربه های مسکن مهر و مسکن ملی در همدان بیندازیم، طرح هایی که شاید بتوان آن را آغاز نشده شکست خورده هم نامید؛ اما به راستی آیا تنها یک مُهر الحاق ۶۸۰ هکتار به همدان به معنای مُهر تایید بر خانه دار شدن جوانان همدانی است؟

نرخ رهن و اجاره ها در همدان بسیار بالا رفته و نظارتی بر این روند نیست، طرح اقدام ملی مسکن در برخی نقاط شهر همدان بر زمین مانده و شاید به تغییر بدنه مدیریت راه و شهرسازی گره خورده و اتفاقاتی که باید بیفتد اما در وضعیتی که همدان رکوردار نرخ اجاره بها و تورم در حوزه مسکن و مواردی از این قبیل است؛ به راستی با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود و زمان آن رسیده که حداقل اگر به دنبال درمان نیستیم، مُسکنی برای مسکن همدان پیدا کنیم!

کد خبر: ۱۳۶٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha