سازوکار تهاتر در مبادلات تجاری ایران و پاکستان اجرایی شود
رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتاق لاهور:

سازوکار تهاتر در مبادلات تجاری ایران و پاکستان اجرایی شود

رئیس اتاق لاهور در ملاقات با غلامحسین شافعی اعلام کرد: بخش خصوصی پاکستان از برقراری تهاتر با ایران استقبال می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق لاهور در ملاقات با رئیس اتاق ایران ضمن تاکید بر فراهم کردن سیستم تهاتر بین دو کشور یادآور شد: بخش خصوصی پاکستان به دنبال آن است که حتی در صورت اجرایی نشدن تهاتر در سطح گسترده بین ایران و پاکستان، بخش خصوصی بتواند از شیوه‌های دیگر برای تقویت مناسبات خود بهره ببرد.

در این نشست همچنین تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور و تبادل اطلاعات بین اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان به منظور تهیه بسته پیشنهادی درباره آنچه می‌تواند به کمک تهاتر بین دو کشور مبادله شود، پیشنهاد شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدا با اشاره به اینکه شهر لاهور یکی از شهرهای بزرگ صنعتی پاکستان محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه با وجود همسایگی و ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، حجم مناسبات موجود رضایت‌بخش نیست.

او به سیاست‌های تجاری ایران و اولویت دادن به همسایگان برای افزایش حجم روابط تجاری بین‌المللی اشاره و جایگاه پاکستان را در این رابطه ویژه توصیف کرد.

رئیس اتاق ایران مطالعه درباره نظام تعرفه‌ای تجاری بین ایران و پاکستان را ضروری خواند و با توجه به عدم تعریف چنین سازوکاری بین ایران و پاکستان گفت: چون هنوز نظام تعرفه‌ای دقیقی بین ایران و پاکستان تعریف نشده است، شاهد تجارت غیررسمی بین دو کشور هستیم. از طرفی ضرورت دارد تا با فشار بخش‌های خصوصی ایران و پاکستان، تجارت آزاد بین دو کشور نهایی و اجرایی شود.

شافعی به محصولات کشاورزی و تولیدات مکمل ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: کشاورزی زمینه خوبی برای برقراری سیستم تهاتر است و با توجه به مکمل بودن این دو کشور در حوزه محصولات کشاورزی می‌توان این سیستم را تعریف کرد.

به باور رئیس اتاق ایران توسعه خطوط هوایی بین ایران و پاکستان با وجود راه‌اندازی یک خط هوایی به مشهد، جزو موضوعاتی است که باید مورد توجه مسئولان دو کشور قرار گیرد. از طرفی ضرورت دارد سایر حوزه‌های لجستیک از جمله راه‌آهن نیز در برنامه‌های توسعه‌ای ایران و پاکستان مدنظر قرار گیرد.

شافعی درباره تهاتر به کالاهایی چون ذرت، گندم، برنج و غیره اشاره کرد که در پاکستان تولید و به ایران وارد می‌شود. بر اساس اظهارات او همین وضعیت درباره کالاهای دیگری درباره پاکستان وجود دارد. در این رابطه بخش‌های خصوصی دو طرف می‌توانند زمینه تهاتر را مهیا کنند. پس لازم است تبادل اطلاعات بین اتاق‌های دو کشور صورت گرفته و در نهایت بسته پیشنهادی در اختیار دولت‌ها قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران استفاده از الگوی عملی در تهاتر نارنگی پاکستان در مقابل سیب و کیوی ایران را برای اجرا در سایر کالاها پیشنهاد داد.

او به توسعه صنایع دانش‌بنیان در ایران اشاره و همکاری در این حوزه را ممکن دانست.

بخش خصوصی ایران و پاکستان در راستای توسعه همکاری‌های تجاری برنامه‌ریزی کنند
بیان نعمان کبیر، رئیس اتاق لاهور نیز با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله این اتاق از توجه به همسایگان در مسیر توسعه سطح مناسبت بین‌المللی سخن گفت و تصریح کرد: به دنبال همکاری‌هایی که صورت گرفت، موضوع تهاتر با ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و زمینه اجرای آن در حال نهایی شدن است. با وجود توسعه تهاتر همچنان مشکلاتی باقی مانده که بخش خصوصی قادر به رفع آنهاست. در این بین فعالان اقتصادی پاکستان به دنبال آن هستند که حتی درصورت نهایی نشدن تهاتر از راه‌های دیگر برای تجارت استفاده کنیم.

او حمل‌ونقل را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در این رابطه باید از تمام ظرفیت‌های موجود بهره برد و زمین حمل‌ونقل متنوع را برای تجارت بین دو کشور مهیا کرد.

به اعتقاد او بخش‌های خصوصی دو کشور بیش از دولت‌ها می‌توانند در راستای تقویت سطح روابط و همکاری‌های مشترک، اقدام کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha