۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
پوتین سند استقلال دونتسک و لوهانسک را امضا کرد

پوتین سند استقلال دونتسک و لوهانسک را امضا کرد

رئیس جمهور روسیه با امضای دو سند استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت.

به گزارش بازار، در پی امضای فرمان به رسمیت شناخته شدن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» از سوی رئیس جمهور روسیه، شورای فدراسیون روسیه هم فردا در نشست فوق‌العاده به طور رسمی به استقلال این دو جمهوری رای می‌دهد.

شامگاه دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از شنیدن اظهارات اعضای شورای امنیت ملی کشورش، در مراسمی با حضور «پوشیلین» و «پاسچنیک» روسای جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک، فرمان به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری در شرق اوکراین را امضاء کرد.

در حالیکه مجلس دومای روسیه نیز در نشست روز جمعه به استقلال این جمهوری رای داده بود، شورای فدراسیون این کشور، که مجلس سنای روسیه محسوب می‌شود، اعلام کرد که فردا در نشستی فوق‌العاده استقلال این دو جمهوری را به رسمیت خواهد شناخت.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم بلافاصله پس از امضای فرمان استقلال دونتسک و لوهانسک از سوی ولادیمیر پوتین، از آمادگی دمشق برای به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک خبر داد.

ولادیمیر پوتین پس از امضای فرمان به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری، از مقامات کی‌یف خواست آتش بس را در پیش گ یرند.

پوتین با انتقاد از اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو گفت: از کسانی که قدرت را در کی‌یف به دست گرفته و در دست دارند می‌خواهیم به سرعت درگیری‌ها را متوقف کنند. پوتین هشدار داد در غیر این صورت، تمام مسئولیت ادامه احتمالی خونریزی بر عهده رژیم حاکم بر اوکراین خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه با برشمردن اقدامات خصمانه ناتو در حمایت و تشویق رژیم کی‌یف به اقدامات تحریک‌آمیز گفت: شما غربی‌ها به نگرانی‌ها، اعتراض‌ها و هشدارهای ما تف کردید و هر کاری خواستند و صلاح دیدید، انجام دادید.

وی به ضرب‌المثلی معروف اشاره کرد و گفت: «سگ پارس می‌کند، اما قافله پیش می‌رود»، آیا شما قصد دارید این رفتار را ادامه دهید؟

پوتین افزود: من بلافاصله می‌گویم که ما با این روش موافق نبودیم، اما در عین حال، روسیه همیشه طرفدار این بوده که سخت‌ترین مشکلات، با روش‌های سیاسی بر سر میز مذاکره حل شود.

ولادیمیر پوتین همچنین افزود: هر کشوری حق دارد وارد ائتلاف‌های نظامی شود، اما نمی‌توان امنیت خود را به قیمت امنیت سایر کشورها تقویت کرد.

دقایقی پس از امضای فرمان به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری منطقه دونباس در شرق اوکراین، رئیس جمهور صربستان در واکنش به سخنان پوتین گفت: تصمیم پوتین در مورد دونباس به طور کامل نظم جهانی را تغییر می‌دهد.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha