۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
کمبود کارخانه‌های آجرپزی در مازندران| غفلت از کیک‌های طلا در معادن
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود کارخانه‌های آجرپزی در مازندران| غفلت از کیک‌های طلا در معادن

ساری- مازندران با کمبود کارخانه های آجرپزی روبه رو بوده و این درحالی است که روزانه مقادیر قابل توجهی از مواد اولیه تولید سفال و آجر در معادن دور ریخته می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: نبود کارخانه‌های آجر و سفال در غرب مازندران دست نیاز استان را به سوی پایتخت و استان‌های همجوار از جمله گلستان دراز کرده است و این مسئله بار مضاعف مالی روی دوش فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

در حال حاضر برای ساخت مسکن در مازندران، برخی مصالح آن از جمله آجر و سفال از دیگر استان‌ها نظیر گلستان تأمین می‌شود و قیمت تمام شده آن با احتساب کرایه حمل و کارگری حدود دو برابر قیمت کارخانه تمام می‌شود.

نرخ هر تیغه آجر سفالی در کارخانه‌ای در گلستان در ابعاد ۲۰ در ۲۰ حدود ۱,۸۰۰ تومان است و با احتساب کرایه حمل و کارگری، تخلیه آن در مقصد و غرب مازندران از سه هزار تومان فراتر می‌رود. همچنین سال‌ها ایجاد کارخانه آجر و سفال در غرب مازندران روی میز متولیان امر قرار دارد و ایجاد مجتمع تولید آجر و سفال از آرزوهای منطقه به شمار می‌رود.

از سوی دیگر وجود معادن متعدد در غرب مازندران و تولید روزانه پساب و کیک‌های ناشی از تصفیه آب و خاک، ضرورت ساخت کارخانه مصالح ساختمانی را در غرب استان الزامی می‌سازد و به دلیل کمبود و یا نبود کارخانه در جوار معادن، این کیک‌های طلا، دور ریخته می‌شود.

هم اکنون پساب‌های تولید شده با عنوان کیک‌های خاک در معادن با صرف هزینه‌های فراوان از این مجتمع‌ها خارج و دور ریز می‌شود و می‌توان با ساخت، کارخانه سفال و اجر و ایجاد اشتغال برای شمار قابل توجهی، مصالح مورد نیاز صنعت ساختمان را تأمین کرد.

کمبود کارخانه های آجرپزی در مازندران| غفلت از کیک های طلا در معادن

باگذر از جاده‌های رویایی چالوس و کمی قبل از شهر مرزن آباد و سمت راست جاده، معدنی وجود دارد که روزانه مقادیر قابل توجهی کیک خاک تولید می‌کند و ساخت کارخانه آجرسازی و سفال در دستور کار آن قرار دارد

باگذر از جاده‌های رویایی چالوس و کمی قبل از شهر مرزن آباد و سمت راست جاده، معدنی وجود دارد که روزانه مقادیر قابل توجهی کیک خاک تولید می‌کند و ساخت کارخانه آجرسازی و سفال در دستور کار آن قرار دارد. امید شایگان فعال معدنی با عنوان اینکه در حال حاضر مصالح در این معدن با آب شسته می‌شود، افزود: آب گل آلود قبلاً در دو حوضچه بزرگ جمع می‌شد و گل‌های جمع شده را تابستان برداشت می‌کردیم و در املاک اشخاص می‌ریختیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر با نصب فیلتر و فیلترپرس، پس از افزودن موادی، آب گل آلود ته نشین و دوباره بازچرخانی می‌شود.

وی ادامه داد: گل‌های جمع شده در دستگاهی به نام فیلترپرس، پرس می‌شود و گل را در قالب کیکی تحویل می‌دهد که می‌توان از آن در صنایع آجرپزی و سفال بهره گرفت.

مجید شایگان دیگر فعال معدنی نیز با اظهار اینکه در تلاش هستیم تا مجوز کارخانه احداث کارخانه آجرپزی و سفال را دریافت کنیم، ادامه داد: یکی از مسائل از مهم در واحدهای معدنی، پساب‌های آلوده به گل و لای است که در حال حاضر استفاده چندانی از آن نمی‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه از این پساب‌ها می‌توان در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان بهره برد، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل نبود کارخانه سفال و آجر، بخشی از مصالح از مناطق دیگر از جمله گرگان تأمین می‌شود.

کمبود کارخانه های آجرپزی در مازندران| غفلت از کیک های طلا در معادن

احداث کارخانه سفال در مرزن آباد
در عین حال علی اصغر مطهری رئیس اداره محیط زیست چالوس و کلاردشت نیز در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از دغدغه‌های موجود در معادن را پساب‌های ناشی از گل ولای و گردو غبار ایجاد شده است، افزود: طی دو سال گذشته با اهرم قانونی و همت معدنکاران و تشکیل کمیته فنی و کارشناسان صنعت و معدن و آب منطقه‌ای، به جمع بندی رسیدیم تا واحدها را به سیستم‌های متناسب کنترل آلایندگی تجهیز کنیم.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوب ایجاد شده، احداث کارخانه تولید سفال در شهرک صنعتی مرزن آباد است و تولید آزمایشی آن آغاز شد و گل ولای ناشی از پساب معدنی از جمله مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آجر و سفال است.

مطهری یادآور شد: این اجر سفال می‌تواند آجر غرب مازندران را تأمین کند و درپی اخذ مجوز برای تولید سفال و اجر در یک واحد معدنی مرزن آباد هستیم تا غرب استان را از نظر تأمین آحر و سفال بی نیاز کنیم.

وی ادامه داد: راه اندازی کارخانه اجر و سفال می‌تواند بخشی از تهدید و آلایندگی زیست محیطی معادن را به فرصتی برای اشتغال و کارآفرینی تبدیل کند.

در مازندران بیش از ۱۲۰ واحد معدنی فعال وجود دارد که پساب ناشی از گل ولای آن یا سرازیر رودخانه‌ها و در اراضی و املاک اشخاص دور ریخته می‌شود و تجهیز و ساخت کارخانه‌های تأمین مصالح از جمله اجر و سفال در هر منطقه می‌تواند این استان را در زمینه مصالح مدنظر بی نیاز کند.

کد خبر: ۱۳۶٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha